TeroM skrev:
Såga bitar som är 10cm längre och passar ...
Haha klassiker :D
 
Tack för alla svar, talmeter är jätte bra och ha jag redan, men skulle vilja veta om folk har lite udda grejer och smidiga lösningar för spara tid, tex så har jag en plåtmall för de mesta hålbilden för handtag i kök.
 
Vad som måste finnas i varje verktygslåda är en metallgalge från kemtvätten, kan användas till allt möjligt och har löst många kniviga lägen på alla möjliga sätt och vis :)
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Jag avskyr handskar och undviker så långt det går för man tappar känslan med handskar. Så jag har alltid en ask med plåster och en pincett i verktygslådan :D
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 1 till
  • Laddar…
TeroM skrev:
Såga bitar som är 10cm längre och passar ...
Haha, fan vad man har rödskalat och svurit!

Men fortfarande det bästa verktyget.
 
  • Gilla
Erick
  • Laddar…
Efter som det gissningsvis är ett väldigt vanligt problem varför gör dom då inte två måttband ett med svarta siffror och ett med röda siffror. Så får dom sälja två måttband i stället för ett vilket måste vara bättre för hultafors?
För den vanlige byggsnickaren så använder man väl inte dom röda siffrorna så ofta eller?
 
  • Gilla
Händigeherrn
  • Laddar…
Korvgubbe
Feinsågen är ett verktyg som jag tycker platsar i tråden, den har löst många saker för mig.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
pär h skrev:
Efter som det gissningsvis är ett väldigt vanligt problem varför gör dom då inte två måttband ett med svarta siffror och ett med röda siffror. Så får dom sälja två måttband i stället för ett vilket måste vara bättre för hultafors?
För den vanlige byggsnickaren så använder man väl inte dom röda siffrorna så ofta eller?
Det har ivarjefall funnits en modell som enbart har skalan för innermått. Efter vad jag har hört så tillverkas det inte längre men skalan skall fortfarande gå att köpa så man kan byta enligt denna gamla tråden. Detta var en specialmodell till solskyddsbranchen för att ta innermått på fönster.

20141009_092438.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141009_092455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Nu fick jag äntligen dit bilderna.
 
Redigerat:
Oh, en "Talmeter Special". En sådan vill jag äga :) Har på känn varför du har en sådan i ditt förvar. Hur som, undrar hur många en decimeter för korta solskydd som tillverkats i det här landet...
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Japp, fick den för länge sedan av svärfar som är i den branschen.
Solskydden är nog inget problem då de alltid(?) mäter innermått med flärpen ute, då undviker man problem med denna skalan. Däremot uppstår naturligtvis problem när man tar det för ett vanligt måttband. För min del blir det däremot inte 10 cm fel utan 20. Jag vet att jag skall lägga till (eller var det dra ifrån?) 10 cm och ibland väljer jag fel... :p
 
Tycker en dragsåg ("japansåg") borde finnas i varje hemmafixares verktygslåda. När jag haft kompisar på besök I snickeriet och de fått prova lite olika handverktyg har samtliga blivit förbluffade över hur enkelt det är att såga småprylar med en dylik.
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Prova att googla på sladder....
 
Håltagare för stålreglar.
Stuknittång. Nitar ihop stålreglar utan att behöva skruva.
Gipshandtag, underlättar mycket när man bär gipsskivor. Kan användas till att bära annat också.
Potatissticka. Den är bra att ha när man inte kommer in i trånga utrymmen.
Plastskrapa till spishäll. Bra att ha och skrapa bort lite av varje.
Önskar det fanns någon som tänkte på oss med lite mindre styrka i händerna. Borde finnas en marknad för tjejverktyg. Stuknittången är ett typiskt exempel.
Blir så grrrrr..... när jag måste gå och be min man om hjälp för jag inte orkar.:confused:
Har fått lära mig att med teknik orkar man mer än man tror.
 
Vad har man de röda siffrorna till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.