AnneFi
Vilken ritning pratar ni om? Den senaste har ju ett 60 skåp innan vasken och diskmaskinen efter. Att flytta diskmaskinen ger ju samma yta oavsett då båda tar 60 cm eller missförstår jag?

Men ja jag håller med 60 cm är ganska trångt. Dock det bästa jag kunnat åstadkomma
 
Jag har några ideér, men om de är bra vet jag inte,inte ens om de är genomförbara! Jag hade valt att sätta in ugnen i en bra ståhöjd i väggen mittemot spishällen, så att du får hällen åt ena hållet och ugnen åt det andra, men vad vet jag! ^^ Jag menar då i väggen till vindstrappen och inte till källaren..
 
Redigerat:
Bäst hade det varit om ni har möjlighet att lägga källartrappan någon annanstans, och sätta ugnen i den väggen, samt micro och diskmaskin eventuellt också kylskåpet vid källardörrens placering som den är nu! om jag såg rätt på hur det är placerat nu med dörrarna... Kanske lägga källartrappan från utsidan?
 
AnneFi skrev:
det blir för trångt att sätta hällen snett inne i hörnan va?
Nej det blir inte för trångt men du/ni bör inte ha ett 90 hörn då, utan ett 45, ett snedställt skåp men med en skiva som är så tjock att hällen får plats på diagonalen över tre stommar, det finns inget standardskåp som passar så det blir till att göra ett själv, det gjorde vi, samt att vi har gjutna betongskivor som är putsade och linoljade, 63 mm tjocka skivor med färdiga hål för hällen innan de gjöts i formen.
 
AnneFi
Hejsan Pagno.
Vi kan tyvärr inte sätta något mer än väldigt grunda hyllor på väggen mot vindstrappan. Vi hade 20 cm djupa hyllor där innan men dörren slog i när den var öppen. Tyvärr går det inte att flytta trappan till källaren då huset är litet med väldigt få valmöjligheter.
Problemet är ju just att vi bara har den väggen att sätta köket på.
Hade kyl och frys eller ugn kunnat flyttas till en annan vägg hade köket varit perfekt.

Vi tejpade upp linjer som skåp i 45 grader i hörnan men konstaterade att det saknades ca 50 cm att röra sig på bakåt.
 
Hemmakatten skrev:
Med respekt för EvaSaras professionalitet inom mat, vill jag ändå komma med en invändning vad gäller placering av diskmaskin. När man stoppar i disken står man oftast vid diskhon för att skölja av disken mm. Om man är högerhänt bör en diskmaskin placeras till höger om diskhon. Att ha diskmaskinen till vänster är mycket krångligare och det känns bakvänt att stoppa i disken.
Jävligt off topic, men med moderna diskmaskiner behöver man ju inte skölja av disken vilket gör det här lite poänglöst...
 
Jag hade noga övervägt att flytta kyl/frysen ut till matsalen, direkt till vänster om var den står på första bilden, Sedan hade jag satt in ugn i ett platsbyggt skåp där kylen står, sedan hällen till höger, mellan ugn och diskho! Vet att vissa inte gillar att ha en kyl i matsalen, men köp ett Smeg eller liknande när det finns ekonomi till det! Fin som dekoration
 
AnneFi
Pagno skrev:
Jag hade noga övervägt att flytta kyl/frysen ut till matsalen, direkt till vänster om var den står på första bilden, Sedan hade jag satt in ugn i ett platsbyggt skåp där kylen står, sedan hällen till höger, mellan ugn och diskho! Vet att vissa inte gillar att ha en kyl i matsalen, men köp ett Smeg eller liknande när det finns ekonomi till det! Fin som dekoration
Det är inget alternativ för oss. Maten lagas ju i köket och inte i matsalen sedan är som sagt vårt kylskåp nästan helt nytt.
Det blir dessutom för trångt. Är bara 158 cm mellan vägg och fönster.
 
Saker jag gillar i mitt kök:
Dubbel stor diskho (i 80-skåp) framför fönstret.
Diskmaskin bredvid.
Vardagsporslinsförvaring direkt ovanför.
Dessa tre pekar på diskmaskin till vänster om diskho och Överskåpsförvaring (får 80 plats?) direkt ovanför. Diskställ på bänken (den rostfria diskbänken går givetvis ut till vänster om diskhon).

Spis med avställningsytor åt båda håll, d.v.s. minst 40cm till diskho. Helst värmetåliga sådana (= sten) där och även vid ugnen.
Fläkten i skåp ger en massa extra förvaringsutrymme. Jag skulle satsa på överskåp längs hela långväggen (utom fönstret :) ) och högskåp med ugn närmast källartrappsväggen.

Beredning: Hörnet är bra bak- och beredningsyta. Se till att ha din Kenwood i ett underskåp så att du kan lyfta den rakt upp. Min Assistent står i ett 40-skåp med utdragstrådbackar i metall under utdragslåda för stekspadar etc.

Saknar du skafferiet? Jag gjorde en köksö på hjul (låsbara) med en bänksskiva med fällbara klaffar(tips! Såga inte själv!) av ett 80-skåp med utragslådor och täckbaksida. Ser snygg ut även i vardagsrummet och rymmer massor.
 
AnneFi
Hejsan Björkisvägen! Tack för din input. Ska försöka bryta ner och svara på allt.
Saker jag gillar i mitt kök:
Dubbel stor diskho (i 80-skåp) framför fönstret. Diskmaskin bredvid.
Vardagsporslinsförvaring direkt ovanför.
Dessa tre pekar på diskmaskin till vänster om diskho och Överskåpsförvaring (får 80 plats?) direkt ovanför. Diskställ på bänken (den rostfria diskbänken går givetvis ut till vänster om diskhon).
Om jag hade kunnat ha högskåpet i hörnet hade det här varit ett jättebra alternativ med undantag för de två hoarna. Mina ugnsplåtar går inte ner i den storleken man måste gå ner i när man har två.

Spis med avställningsytor åt båda håll, d.v.s. minst 40cm till diskho. Helst värmetåliga sådana (= sten) där och även vid ugnen.
Fläkten i skåp ger en massa extra förvaringsutrymme. Jag skulle satsa på överskåp längs hela långväggen (utom fönstret :) ) och högskåp med ugn närmast källartrappsväggen.
Beredning: Hörnet är bra bak- och beredningsyta. Se till att ha din Kenwood i ett underskåp så att du kan lyfta den rakt upp. Min Assistent står i ett 40-skåp med utdragstrådbackar i metall under utdragslåda för stekspadar etc.
Jag vill minst ha 80 cm och allra helst mer mellan ho och häll då det är där jag bereder all maten. Skivan ska förhoppnings min sambo gjuta :)
Har precis haft ett fläktskåp och med tanke på att understa halvan inte är brukbar så hjälper det mig inte så mycket eftersom jag har fått hämta pall varje gång jag skulle ha något i det.
Med ugnen i hörnet kan jag inte ha överskåp från häll och mot hörnet då hela hörnan bara blir dött utrymme. Bänksskivan blir intstängd och överskåpen svåråtkomliga

Saknar du skafferiet? Jag gjorde en köksö på hjul (låsbara) med en bänksskiva med fällbara klaffar(tips! Såga inte själv!) av ett 80-skåp med utragslådor och täckbaksida. Ser snygg ut även i vardagsrummet och rymmer massor.
Köksö på hjul får tyvärr inte plats. Inte bara i köket utan inte heller i vardagsrummet. De fria ytorna vi har används för att ta sig fram

vi bor som sagt väldigt litet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.