Hej , jag är själv snickare, men mycket händer i verktygsfronten hela tiden. Det kommer nya verktyg hela tiden och smarta lösningar som gör att jobbet flyter på bättre, men jag skulle vilja se om andra i forumet har några smarta lösningar på något ni gjort själva eller som går att köpa, bilder och länkar rekommenderas, Med vänlig hälsning, jture
 
  • Gilla
JonasVbg och 1 till
  • Laddar…
Kofot, hammare, polygrip, rörtång är basic men bra att ha till mycket.
Hylsnyckelsats med ring- och/eller spärrnycklar.
En vettig skruvdragare är guld värt, något jag själv saknar för stunden då min gamla Hitachi har gett upp. Inväntar löning för att köpa en ny!

Annat som är bra att ha till hobbyjobb är ett ordentligt skruvstäd samt tvingar i olika storlekar.
Listan kan ju göras oändlig.

Edit: jag svarade nog mer på rubriken än på resten av din tråd, men jaja :rolleyes:
 
Efter helgens övningar kan jag inte nog prisa pappspikpistolen. Få saker är så drygt som att spika takpapp, och pappspikpistolen gör jobbet snabbt och smidigt.
 
slagskruvdragare!

har makitas 18V ltx, när jag köpte den i ett kit visste jag knappt vad det var..
nu används den betydligt mer än vanlig skruvdragare eftersom den är så pass kraftig och ändå lätt..
nackdel, den låter mycket
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
thestrut skrev:
slagskruvdragare!

har makitas 18V ltx, när jag köpte den i ett kit visste jag knappt vad det var..
nu används den betydligt mer än vanlig skruvdragare eftersom den är så pass kraftig och ändå lätt..
nackdel, den låter mycket
Jepp, den har jag kört med i sju år eller nåt nu. En klar favorit!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Snörslå....
 
Biltema muttertång.
 
Talmeter.
 
  • Gilla
Azur och 2 till
  • Laddar…
Eftersom alla andra hittar på verktyg hejvilt så drar jag till med en själv: Sladder

Avlånga metallstycken av sådan tjocklek att de håller sig räta, fick mina av en rullgardinstillverkare. Användningsområdet har förändrats och i många fall hade en bit läkt funkat bra men de har en tendens att krympa. Ett sladder å sin sida behåller längden och är betydligt mer tillförlitligt.
 
Jag lånade byggfirmans luftrenare med hepa13-filter i går kväll när jag rev ut eternit och gammal isolering med en jäkla massa råttskit i. Väldigt skönt med en luftrenare vid såna jobb faktiskt. Så nu ska jag se om jag kan få tag i en sådan, alt en utsugsfläkt.
 
En kabelskalare från Biltema har sparat mig många svordomar.
 
andersmc skrev:
Talmeter.
Ja talmeter är en favorit, vad skulle man göra utan...
 
MB77 skrev:
Ja talmeter är en favorit, vad skulle man göra utan...
Såga bitar som är 10cm längre och passar ...
 
  • Gilla
  • Haha
Hjulvridarn och 15 till
  • Laddar…
S
TeroM skrev:
Såga bitar som är 10cm längre och passar ...
eller så använder talmeter på rätt sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.