Jag ska nu byta från fristående spis till inbyggnadsugn och häll. Alla delar är delvis inköpta. Inbyggnadsugn och stomme är inköpt. Kör stomme från Vedum. Nya köksbänkar och häll står på tur men vet inte vad jag ska köpa där. Så har nu en fråga angående det:

1. På IKEA's hemsida skriver dom att deras hällar ska användas på bänkskivor på minst 3,8 cm. Mina bänkskivor jag tänkt köpa är på 2,7 cm. Jag kan inte ha högre bänkskiva än max 3 cm. Någon här som är insatt i om det skulle funka med IKEA's ändå eller om det verkligen inte går? Och om detta gäller alla hällar eller bara IKEA's? Finns det någon häll alls som kan användas på 2,7 cm?

2. Sedan undrar jag: Hur förbereder jag på bästa sätt för elektrikern som ska installera hällen? Hur långt kan jag göra själv helt enkelt? Bör jag t ex vänta med att sätta dit stommen och ugnen som ska vara direkt under?
 
Jag bytte nyligen häll och bänkskiva, ugnen som är från Ikea fick sitta kvar. Min nya bänkskiva är 30mm och det räckte för att få plats med siemenshällen jag köpte. Dock beror det lika mycket på ugnen som på bänkskivan. Hällen var något tjockare i bakkant men ugnen stack upp mycket mer i framkant. Hade ugnen stuckit upp lika mycket i bakkant som i framkant hade hällen nog inte fått plats.
Ikeas gamla standard var ju 27-28mm tror jag så det borde finnas en hel del hällar som passar, frågan är om hällarna som säljs på Ikea nu är tjockare
 
2. Han behöver god tillgång till det gamla uttaget/spisdosan. Förhoppningsvis väljer han att montera just uttag till både häll och ugn. Då kan du själv installera häll och ugn efteråt. Om det blir fast inkoppling däremot så måste ju allt finnas på plats.
 
Det kritiska är att hällen skall ha luft under och ugnen skall ha luft över. Normalt finns det ett minimått mellan hällens undersida och ugnens översida att ta hänsyn till. Sök i i bägge bruksanvisningarna. Gissar att IKEA utgår från sina egna skåp och då krävs det en 3,8 cm bänkskiva så inte hällen kommer för nära ugnen. De flesta köksfabrikanter, utom kanske IKEA och några till som har färdiga mått på sina skåp, kan anpassa ugnens placering i höjdled så det blir rätt. Både ugnen och hällen kan normalt monteras med stickproppar men dock helt olika typer.
 
Intressanta svar!

Det jag är rädd för och läste om nånstans (på forumet tror jag) är att bänkskivan inte ska vara tillräckligt stabil för hällen om man kör med en bänkskiva på 27 mm. Angående luftutrymmet under hällen så kör jag ju inte med en ugn från IKEA. Så det kanske kan fungera i detta fall ändå då.

Är det förresten någon som har tips på var man kan hitta bänkskiva i massiv ek som är 30 mm hög, inte 27 mm till bra priser? Jag frågade Vedum och det blev alldeles för dyrt där. Slutsumman skulle bli på 7 162 kr ink moms.
 
Vet ärligt inte riktigt vad jag ska göra nu. Så många frågor...

  • Måste jag köpa bänkskivan som hällen ska sitta i innan elektrikern kommer eller kan han bara fixa så uttaget i väggen är rätt men jag själv kopplar i sladden sen?
  • Måste en elektriker verkligen installera min ugn, den har ju en till synes vanlig kontakt?
  • Jag har ju bara ett uttag i väggen, måste elektrikern sätta dit en helt ny dosa för två uttag där eftersom nu ugn och häll har varsin sladd?
  • Och kan jag köpa 27 mm bänkskiva eller inte? Det verkar väldigt luddigt hur mycket utrymme som behövs mellan ugn och häll egentligen.

00ugn_mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Du kan utgå ifrån att du kan plugga in häll och ugn själv, dvs du kan be elektrikern installera uttag som gör detta möjligt. Jag ser dock ingenstans vilken matning du har till nuvarande uttag - har du tre faser, nolla och skyddsjord? Men även om du skulle ha enfas så finns det kontakter och uttag för det också. Man får då byta kontakt på ugnen.
 
Alltså jag fattar ju ingenting. Men det här är i alla fall den kontakt som sitter från den spis jag haft:

00kont.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, den stickproppen säger att du har tre faser. Eventuellt saknas nolla, men elektrikern ordnar detta (kanske behöver borra fram en ny kabel från centralen bara ;) ). Säg bara att du vill ha uttag till både häll och ugn. Skaffa hällen så den finns hemma, och be elektrikern montera anslutningssladd med stickpropp om det inte redan finns.

Ikeas hällar brukar tillåta inkoppling med två faser, men det kan vara värt att kolla att hällen är märkt med 400 V 2N~, inte 230 V~.
 
Okaj! Tack. Ja då återstår ju bara problemet med vilken häll jag kan köpa egentligen. Jag förstår egentligen inte varför många tillverkare säger att det krävs en viss höjd på köksbänken om hällen ska vara över en ugn. Det som borde spela roll är ju avstånden på springan mellan häll och ugnen? I och med att dom mest nämner tjocklek på köksbänken så får det ju en att fundera på om det har med bärighet att göra. Men då borde det ju vara sak samma om det är ugn eller skåp under?

Känns som många uppgifter i manualer och beskrivningar på webbsidor är väldigt slarvigt ditsatta.

00ikeahall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt denna att döma tolkar jag som att det ska vara minst 15 mm under hällen oavsett vad som sedan är under. Och att bänkskivan måste vara minst 25 mm:

00elec.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tolkar jag den rätt?

Edit: Haha, bara jag som hänger här en lördagkväll..
 
Redigerat:
Enligt ikea kan man köra 28 mm bänkskiva men det man får göra är att flytta ner ugnen. Man tappar då lådan under ugnen och får sätta en 10cm lådfront ovan ugn och en under om jag inte minns fel.
 
Okej, men varken mitt skåp eller ugn är från IKEA så dom har ju ingen aning om vad måtten blir med dem. Som synes i min bild så har jag 65 mm spelrum för hällen om jag har en bänkskiva på 27 mm. Det innebär att om en häll som t ex IKEA Tydlig är 51 mm hög. Så blir det 14 mm kvar mellan häll och ugn. Det borde väl fungera eller?

Men tjocklek-kraven på bänken har i alla fall inget med hållbarheten att göra?
 
Har fått svar från en elektriker som skriver:

Hur många säkringar går det till spis uttaget idag? Vilken säkrings storlek?
Vad är det? Hur tar jag reda på detta?
 
peterwesterlund skrev:
Har fått svar från en elektriker som skriver:



Vad är det? Hur tar jag reda på detta?
Kolla ditt säkringsskåp, förhoppningsvis finns det en förteckning på vilka säkringar som går var, och kanske t.o.m. vilken storlek på säkringen det är, men annars borde du kunna se på säkringen vilken storlek det är.
 
Lite märkligt att det här är något som jag som konsument måste kunna. Det jag vet är vilken knapp som spisen stängs av på i säkeringsskåpet. Det står 10A till höger.

Här är bild på knappen:

säkring.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.