Det motiverar dock inte den högre initialkostnaden, de dyrare enheterna och det faktum att en elektriker måste koda om huset...
Det är det som är grejen med tebis TS, vilken lekman som hells klarar att programmera om systemet på några minuter (passar mej ;)) och man är ej beroende av någon elektriker eller dyligt för detta.

Sedan tror jag fortvarande inte att det blir dyrare med tebis TS

Synd bara att mitt system är lika fabrikatsberoende som IHC :p
 
Följer spänt alla inlägg om IHC och EIB för att lära mer men måste försöka reda ut några saker som jag inte riktigt lyckats läsa mig till. IHC har jag förstått är uppbyggt som ett stjärnnät där i princip alla kablar i hela huset går till en central. Men i EIB använder man istället två trådar för kontrollsignalen (bussen?). Är det rätt så långt? Borde isf innebära att det är väldigt mycket lättare att installera ett EIB system i ett befintligt system eller? Då borde man "bara" behöva dra kontroll ledarna till de ställen man vill styra (Går denna att dra jämte elkablarna?), byta ut kontakter/uttag till EIB utrustning och så är man igång? Jag förutsätter här att jag fattat korrekt så långt (Om inte så blir detta rena rappakaljan :) ). Bussen använder inte heller 230v väl? Isf borde man alltså få dra den själv? Eller?

mvh H
 
Följer spänt alla inlägg om IHC och EIB för att lära mer men måste försöka reda ut några saker som jag inte riktigt lyckats läsa mig till.  IHC har jag förstått är uppbyggt som ett stjärnnät där i princip alla kablar i hela huset går till en central. Men i EIB använder man istället två trådar för kontrollsignalen (bussen?). Är det rätt så långt? Borde isf innebära att det är väldigt mycket lättare att installera ett EIB system i ett befintligt system eller? Då borde man "bara" behöva dra kontroll ledarna till de ställen man vill styra (Går denna att dra jämte elkablarna?), byta ut kontakter/uttag  till EIB utrustning och så är man igång? Jag förutsätter här att jag fattat korrekt så långt (Om inte så blir detta rena rappakaljan  ). Bussen använder inte heller 230v väl? Isf borde man alltså få dra den själv? Eller?  
Ja EIB bygger på tvåtråds kommunikation men du måste ha en speciell kabel (oftast två gånger två par (alltså fyra ledare (ett reservpar)) Kabeln är godkänd att dra tillsammans med kraft (t.ex. 230 alt 400 Volt).Kan vara lite knöligt dock att få plats ihop i ett 16 mm VP rör.

Kruxet som uppstår när man skall ändra från en befintlig installation till buss är ofta att man i ett bussystem drar runt busskabeln till alla sensorer (=tryckknappar m.m.) i en lång slinga. Sedan drar man kraften (kablarna med ström) direkt från aktorn i elcentralen till t.ex. lampan.

I en befintlig konventionell installation drar man ut kraften till tryckknappen som sedan går vidare som s.k tändtråd till lampan.Detta gör att det kan vara lurigt med att VP rören  "ej är dragna så som man vill"  ;)

EIB systemet har en busspänning på 29 V
 
Hej,

Och för att fortsätta med IHC installationen ...

IHC kan man decentrallisera något. Input moduler och outputmoduler kan vara bra långt ifrån centralen. Dock inte alls på samma sätt som buss-systemen.

I vårt fall så är huset format som ett T och för varje "stolpe" finns en elcentral med moduler. En större där på 3 skåp och ett lite mindre skåp. Detta just för att minska kabeldragningen. Mellan skåpen går sedan en kabel för kraften och 2 mindre kablar för signalerna till/från ingångsmoduler/utgångsmoduler.

I ett par av rummen på lämpliga ställen så samlas också alla trådar från närliggande strömbrytare, PIR dekare, sensorer etc ihop till en kabel med flera ledare. Så de långa sträckorna går alla signaler i ett fåtal trådar (dock med många ledare). Tror jag totalt har 3 ledare till den stora centralen och 2 till den lilla.
 
Nu får vi fortsätta på Måndag att brottas i denna delikata fråga :D

Trevlig helg på er
 
Kalsipper skrev:
Ja EIB bygger på tvåtråds kommunikation men du måste ha en speciell kabel (oftast två gånger två par (alltså fyra ledare (ett reservpar)) Kabeln är godkänd att dra tillsammans med kraft (t.ex. 230 alt 400 Volt).Kan vara lite knöligt dock att få plats ihop i ett 16 mm VP rör.

Kruxet som uppstår när man skall ändra från en befintlig installation till buss är ofta att man i ett bussystem drar runt busskabeln till alla sensorer (=tryckknappar m.m.) i en lång slinga. Sedan drar man kraften (kablarna med ström) direkt från aktorn i elcentralen till t.ex. lampan.

I en befintlig konventionell installation drar man ut kraften till tryckknappen som sedan går vidare som s.k tändtråd till lampan.Detta gör att det kan vara lurigt med att VP rören  "ej är dragna så som man vill"  ;)

EIB systemet har en busspänning på 29 V
Finns det eluttag som fungerar som aktorer eller måste de sitta centralt placerade i elcentralen? Om det finns så vore det ju ett kanon sätt att börja i liten skala.

/H
 
Det finns vägguttag med inbyggda aktorer. Lite klumpiga förstås.
Det vanliga är en liten aktor som man lägger i dosa t ex bakom apparaten man vill styra.
 
???

Denna diskution om EIB och IHC är ganska intressant och jag som certifierad installatör finner en del intressanta synpunkter men även felaktiga.

Tänker inte reda ut en massa tekniska begrepp nu men betänk att vilket system som ni nu väljer så väljer ni ett system som är modernt och framtidssäkert.

Om man köper en ny bil idag så köper man ju en ny bil med den nya tekniken, man köper inte en ny bil av 67 års modell.

Och vilket som är bäst av dessa system det är svårt att säga.....hur ser ditt boende ut? vilka funktioner vill du styra? hur ska du styra?

Som ni ser finns det ett antal parametrar att tänka på.

Detta är saker som eran installatör skall kunna svara på....för köp inga tjänster från en installatör som inte kan sin sak, det förlorar ni bara på.

 
Denna diskution om EIB och IHC är ganska intressant och jag som certifierad installatör finner en del intressanta synpunkter men även felaktiga.
Har man sagt A får man säga B, så vad är det som är felaktigt?
 
Håller med. Ett sånt uttalande blir man ju tokig av ;) Kan man ju inte relaxa ...

Vi kan ju inte tillåta oss att sprida massa felaktigheter. Såkom igen ... jag tror inte heller du behöver rädas tekniknivån.
 
TLovskog:
Från det ena till det andra, fin sida du har om de olika bussystemen :).En bra information för dem som inte vet i vilken ände man skall börja (fast det vet ju vi,om än att vi propsar för olika system ;))
 
Kalsipper:
Tack skall du ha. Jag satt i Helgen och försökte bena ut begreppen ... alltid bra även för ens egen förståelse.

Tjihi. Fast nu vet man ju inte längre vad som är rätt och fel med ens information ...
 
::)

Reda ut begrepp.....

Det var inte meningen att vara en uppläxare  :)

Men det som jag reagerade på när jag läste igenom var:

1. Ihc kan med fördel byggas decentraliserat, har provat det och det funkar lysande, sparar på rördragningen.

2. Topologin i EIB är inte fri...eller om jag säger det så här.....bygg allt utom ringnät, bygger du ring kan man få "loopar" på bussen som till slut överbelastar den och funktionaliteten försvinner.

3. EIB är lika "lätt" att slå ut som IHC, vad händer om strömförsörjningen går sönder????
Händer inte så vanligt, men det kan hända.

4. Man är inte bunden till Lexel:s apparatserier, ta vilken strömbrytare du vill.....sätt dit en liten fjäder och du har en väl fungerande IHC brytare.
Samma med allt annat, en potentialfri kontakt....sen är det bara att tuta och köra.

5. Programvaran till EIB går faktiskt att köpa.....895 Euro, men om den är lätt eller inte att lära sig låter jag vara osagt.

6. Felsökning på EIB är ganska lätt om du har ETS, finns fina verktyg i programmet.


Bör tilläggas att jag inte tycker nåt av systemen är bättre än nåt annat.
Tänk oxå om man ska jämnföra priser så jämnför äpplen med äpplen.....inte nåt annat så får ni ett pris kolla vad som ingår och jobba därefter.

Niclas Martinsson
Cert. EIB user
 
;)

Kan oxå meddela att det har kommit en ny vesion av ETS för att programmera EIB.

En "starter" version som är lite billigare (fram till 18maj kostar den 99euro)

Den behövs ingen "skola" till utan en lärofil medföljer samt att det är inte riktigt lika avancerat.

Sen blir det en "pro" version som kostar 895euro och som innehåller det mesta.

Så det mesta löser sig.

Niclas Martinsson
Cert. EIB user
 
Reda ut begrepp.....

Det var inte meningen att vara en uppläxare  

Men det som jag reagerade på när jag läste igenom var:

1. Ihc kan med fördel byggas decentraliserat, har provat det och det funkar lysande, sparar på rördragningen.

2. Topologin i EIB är inte fri...eller om jag säger det så här.....bygg allt utom ringnät, bygger du ring kan man få "loopar" på bussen som till slut överbelastar den och funktionaliteten försvinner.

3. EIB är lika "lätt" att slå ut som IHC, vad händer om strömförsörjningen går sönder?
Händer inte så vanligt, men det kan hända.

4. Man är inte bunden till Lexel:s apparatserier, ta vilken strömbrytare du vill.....sätt dit en liten fjäder och du har en väl fungerande IHC brytare.
Samma med allt annat, en potentialfri kontakt....sen är det bara att tuta och köra.

5. Programvaran till EIB går faktiskt att köpa.....895 Euro, men om den är lätt eller inte att lära sig låter jag vara osagt.

6. Felsökning på EIB är ganska lätt om du har ETS, finns fina verktyg i programmet.


Bör tilläggas att jag inte tycker nåt av systemen är bättre än nåt annat.
Tänk oxå om man ska jämnföra priser så jämnför äpplen med äpplen.....inte nåt annat så får ni ett pris kolla vad som ingår och jobba därefter.

Niclas Martinsson
Cert. EIB user
Jag känner mej inte det minsta uppläxad :)
Rätt skall vara rätt och det du skriver (iaf om EIB, IHC kan jag för lite om) stämmer ju.

Det jag inte gillar med vare sej IHC eller EIB är att man måste programmera systemet via datorn.Det var egentligen den saken som gjorde att jag fastnade för tebis TS. Sedan så "stångas" man ju gärna lite för "sin lösning" (man är väl karl eller ;))

Mvh
Kalsipper
Cert EIB user (om nu titeln spelar roll ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.