Jag håller fullständigt med!
Dessutom är ju inte IHC ett buss-system utan bara gammal PLC-teknik. Inte mycket flexibilitet, man måste ändå ha med sig rätt antal tåtar till tryckknapparna.
Med EIB är det endast busskabeln man behöver tänka på att dra runt.
Bästa fördelen är som du säger, man är FRI att välja apparatserier mm.
Gillade IHC förut men inser nu att det är förlegat. För mig är det bara EIB som gäller! (denna veckan)
Har man inte pengar att gödsla med så satsar man på Hagers Tebis TS. Samma kostnad som för IHC. Har precis prisjämfört de båda systemen i ett normalstort projekt (villa), och hager vann i installationsvänlighet, möjlighet att välja apparatserie samt flexibilitet.
 
Tja .. visst kan man satsa på EIB men allvarligt talat så kostar det redan en stor slant tycker jag. Men ni som kan gödsla med stålar kör på !! :)

Hagers Tebis har jag aldrig hört talas om faktiskt.

Äsch så jäkla dåligt är väl inte IHC och lexel produkterna, ni får det att låta som om lexels IHC är helt kasst. Det finns ju ändå lite måtta på hur mkt "intellekt" man orkar med också.
 
IHC är bra grejor men man sitter i knäet på Schneider Electric (Lexel). Att deras styr-, kontroll och kommunikationssystem är så populära är pga de marknadsför sig och är stora på marknaden utan direkt konkurrens. Privatpersonen känner inte till några andra lösningar eftersom de ser LexCom Home mm på hem och villamässor och i tidningar samt framför allt HÄR.
Ville bara slå ett slag för andra system på marknaden.
Det finns en hel del styrsystem som klarar det Lexel klarar och ibland (oftast) mer. Dessutom är ju IHC ett slutet system. Visst kommer det att leva med i många år framöver tack vare ni som köper det och gör det störst på villamarknaden, det hoppas jag med men i grund och botten är det gammal dansk PLC-teknik som introducerades i Sverige -95.
EIB m fl är ett öppet system med flera tillverkare. Det gillar vi som vill vara öppna och inte knyta oss till en tillverkare.
 
Jag anser att EIB är rent bortkastat för de funktioner man "behöver" i en normalvilla. Det är inte många funktioner du inte kan få i IHC. Dessutom är det som M@ZE säger snortdyrt med EIB. Det finns inget windowsbaserat färdigt program som en "vanlig" människa kan lära sig utan man är helt i den dyra konsultens våld. Att IHC är begränsat till Lexels tre olika apparatserier kan väl vara en brist men gillar man någon av de tillgängliga designerna är valet av IHC rätt lätt.

Så, det var min åsikt. Inga påhopp eller så menade!

Mvh Jonas
 
Vad är buss-system? Buss-kabel? Förklara skillnaderna för mig please! :)
 
Buss-system (EIB) är ett decentraliserat system som bygger på en kabel som man drar mellan alla komponenter. Intelligensen sitter ute i varje komponent t ex en tryckknapp som sedan "snackar" med varandra sinsemellan på "bussen". Väldigt flexibelt eftersom man bara knyter ihop alla apparater med buss-kabeln. Programmerar och sedan klart. Tänk dig ett pärlband!? där du bara hakar på och av apparater allt efter behov. Bussen (pärlbandet) kan man bygga i princip hur som helst, i serie eller stjärna och kombinationer av dessa.

IHC är ett centraliserat system som bygger på en centralenhet och sedan klenspänningstrådar ut till tryckknappar mm. Olika antal trådar för antal funktioner.
Ett system i stjärna där man drar "hem" allt till centralenheten.
Billigare komponenter ute i anläggningen men dyr centralenhet.

EIB är dyrt (european installation bus) men det finns "light" varianter som inte kräver programmering i ETS (programmeringsprogramvaran). Dessa system kan mycket väl mäta sig i kostnad med IHC. Vill man kan man senare uppgradera dessa "light" system till fullständigt EIB eftersom komponenterna är fullständigt EIB-kompatibla.
 
Carl skrev:
IHC är bra grejor men man sitter i knäet på Schneider Electric (Lexel). Att deras styr-, kontroll och kommunikationssystem är så populära är pga de marknadsför sig och är stora på marknaden utan direkt konkurrens. Privatpersonen känner inte till några andra lösningar eftersom de ser LexCom Home mm på hem och villamässor och i tidningar samt framför allt HÄR.
Ville bara slå ett slag för andra system på marknaden.
Det finns en hel del styrsystem som klarar det Lexel klarar och ibland (oftast) mer. Dessutom är ju IHC ett slutet system. Visst kommer det att leva med i många år framöver tack vare ni som köper det och gör det störst på villamarknaden, det hoppas jag med men i grund och botten är det gammal dansk PLC-teknik som introducerades i Sverige -95.
EIB m fl är ett öppet system med flera tillverkare. Det gillar vi som vill vara öppna och inte knyta oss till en tillverkare.
lexel säljer eib med....ville bara klargöra det ;D

www.lexel.se/eib

 
Carl skrev:
Buss-system (EIB) är ett decentraliserat system som bygger på en kabel som man drar mellan alla komponenter. Intelligensen sitter ute i varje komponent t ex en tryckknapp som sedan "snackar" med varandra sinsemellan på "bussen". Väldigt flexibelt eftersom man bara knyter ihop alla apparater med buss-kabeln. Programmerar och sedan klart. Tänk dig ett pärlband!? där du bara hakar på och av apparater allt efter behov. Bussen (pärlbandet) kan man bygga i princip hur som helst, i serie eller stjärna och kombinationer av dessa.

IHC är ett centraliserat system som bygger på en centralenhet och sedan klenspänningstrådar ut till tryckknappar mm. Olika antal trådar för antal funktioner.
Ett system i stjärna där man drar "hem" allt till centralenheten.
Billigare komponenter ute i anläggningen men dyr centralenhet.

EIB är dyrt (european installation bus) men det finns "light" varianter som inte kräver programmering i ETS (programmeringsprogramvaran). Dessa system kan mycket väl mäta sig i kostnad med IHC. Vill man kan man senare uppgradera dessa "light" system till fullständigt EIB eftersom komponenterna är fullständigt EIB-kompatibla.
Tack för en väldigt bra förklaring som jag faktiskt fattade! :D
 
Visst säljer Lexel EIB,men dom köper in tekniken från Mertens.

Inför vårt husbygge så satte jag mig ner och gjorde en lista på s.k nödvändiga saker i huset.

Lexcome Home är ju kanon,men för dyrt.
Så jag bygger ett eget system baserat på samma teknik men med annat material.
Switch modul,AV modul samt telemodul kan man lätt byta ut mot andra saker.

Sen var ju frågan IHC eller EIB,efter ett kort tfn. samtal med Lexels tekniska säljare var valet ganska enkelt.

EIB varför?? Jo flexibiliteten mellan olika märken,serier you name it.

I Augusti får vi se om valet var det rätta eller inte?
 
Det finns inget windowsbaserat färdigt program som en "vanlig" människa kan lära sig utan man är helt i den dyra konsultens våld. Att IHC är begränsat till Lexels tre olika apparatserier kan väl vara en brist men gillar man någon av de tillgängliga designerna är valet av IHC rätt lätt.
Det där är snart gammla sanningar, det kommer nya (inom en snar framtid) versioner av EIB som är mer anpassade till privatpersoner m.fl..

Fast när man betänker att ETS (programmvaran i EIB (dessa tre bokstavskombinationer. :p..))ursprungligen utvecklades för installatörer så undrar man hur de har tänkt, programmet har ju en hög starttröskel (m.a.o man får hålla på en stund med det innan man förstår hur det funkar) och känns mer som ett högskoleprogram än ett som installatören enkelt använder i förbifarten.Säg sedan att installatören gör en bussinstalation per kvartal, då gäller det att ha gott minne om man skall komma ihåg hur man gjorde i ETS.
Jag håller med Carl om att det är mycket bättre med "en mer öppen standard" såsom EIB.Själva EIB loggan står ju som garant att produkter från olika tillverkare kan kopplas ihop i ett bussystem och det innebär ju att man kan välja den bäst anpassade produkten från respektive tillverkare.

Jag har själv Tebis TS som bygger på en programmerings enhet som "vem som hellst " kan förstå och använda erfter några timmars "knappande".Man kan i mitt system använda i stort sett vilka tryckknappar som hellst och det ger mej stor frihet i design.Nackdelen med tebis TS är väll att det också är fabrikat bundet (Hager) fast man kan ju ganska enkelt"uppgradera" fullt ut till ett rent EIB system (om man nu vill blanda in datorn i det hela).

Jag har själv inte hållit på med IHC speciellt mycket så jag kan ej ge en rättvis åsikt om systemet.Men det är väl med detta som med mycket annat; "Var och en är salig i sin tro" och har man fastnat för ett system så vill det mycket till innan man ens skulle tänka tanken att byta :)
 
Aha. Jag ser en framtid med ännu en möjlighet för eldiga PC/Mac Windows/Linux Skoda/Maclaren debatter ;)

Det bästa är nog att först tänka igenom vad man verkligen vill kunna göra och sedan fundera om dessa funktioner även är roliga 1år senare (nyhetens behag är rätt stort här).

Oavsett vad du väljer (IHC, EIB, LonWorks ...) så får du ett system som i dagsläget är ordentligt mycket flexiblare än en konventionell installation. Bara en sådan enkel (och ofta förbisedd) sak som att kunna "flytta" en strömbrytares funktion när man bott in hemmet är guld värd.

I Sverige står det väl typiskt mellan EIB eller IHC. I Danmark har man en något längre tradition med detta och där verkar IHC vara väldigt vanligt.

Dessutom finns en hel del enklare system som Elkomatic etc. Vill man vara riktigt "die hard" så använder man inget av de ettablerade.

EIB ger stora friheter. Det är också tämligen robust. Vill du kunna styra allt i minsta detalj, eller har riktigt kreativa krav, så är det nog EIB man väljer. Ex. kan du i EIB ställa exakt hur mycket du vill kunna dimma (ex. dimma hallen till 67%). I IHC kan du "bara" be den dimma långsamt till 0, till fullt, eller hämta dimm värden från 2 minnen (som kan vara satta till vad som helst). Dessa styrsignaler kan dock komma från vilka knappar som helst, styras med klockor, regnsensorer, vindgivare, eller en kombination.

Det hindrar dock inte att min IHC installation på toaletten tänder belysningen automatiskt (via närvarodetektor) till sist inställda värde från det att det är mörkt ute, tills klockan 1 på natten. Efter det antar systemet att man är yrvaken och inte vill ha 10000 LUX i ögonen, utan tänder först belysningen till 25% för att senare dimma upp fullt. Naturligtvis går det också att styra dimmern med knappar vid dörren. Rätt flexibelt IMHO.

Installationen är också i teorin enklare för EIB, då topologin är helt fri. Med detta menas att du kan koppla bussens 2 trådar hur som helst. Detta är IMHO också EIB svaghet. Det kan lätt spåra ur i spaghetti och man måste ända ta hänsyn till en hel del tekniska begränsningar. Felsökningen kan också bli en mardröm antar jag.

Tekniskt sett bygger EIB på en gammal seriell standard som heter RS485. För att förenkla installationen och kunna använda fri topologi, har man dock valt att strypa den till 9600bps. Vilket gör att bussen knappast blir långlivad. Redan idag finns det installationer där detta varit ett bekymmer.

I IHC fallet går alla knappar från huset till en (eller flera; vi har 2 med "buss" emellan") centraler. Ut ifrån dessa centraler går sedan all kraft. Kabeldragningen blir mer, men å andra sidan glasklar - alla vägar bär till centralen. Felsökningen blir busenkel och kan göras med en enkel multimeter.

Själva kostnaden för kablaget bli högre i IHC fallet, p.g.a att ett centraliserat system kräver mer med kabel och VP-rör. Å andra sidan sitter det en processor + ett par andra special komponenter i varenda EIB pryl (tryckknapp, IO modul, PIR sensor, Ljust sensor ...). Dessa kostar mycket mer än IHC systemets och är naturligtvis mer komplexa (= större felkälla).

I IHC fallet får du med en windows programvaran för att programera det hela. Vilket görs med dra och släpp och lite val. I EIB fallet har det i alla fall varit dyrt eller omöjligt att få händerna på den (vet dock inte om det är så i dagsläget). Den är också definitivt gjord för pro installatörer. Då återstår bara att få hemsänt en elektriker, så fort man vill fixa och trixa.

När jag byggde mitt kostade en EIB installation dubbelt upp mot en IHC.

I en villa har jag svårt att tänka mig något som en EIB installation kan göra som inte en IHC kan, förutom då de mer akademiska såsom att exakt ställa dimmnivå. Allt efter intresse och plånbok.

Det skall ju dock tilläggas att EIB är (som nämnts) en öppen standard och därför kan konkurransen hjälpa till att pressa priser eller ge nya lösningar. IHC är ett slutet system från LK i Danmark.

Sedan kan man nog sluta sig till att alla som hoppar på tåget nu är pionjärer och kommer betala dyrt för tekniken. Dels i inköp och dels genom att det inte finns en enhetlig standard.


 
Jag håller faktiskt med dej i det mesta TLovskog. :)

Installationen är också i teorin enklare för EIB, då topologin är helt fri. Med detta menas att du kan koppla bussens 2 trådar hur som helst. Detta är IMHO också EIB svaghet. Det kan lätt spåra ur i spaghetti och man måste ända ta hänsyn till en hel del tekniska begränsningar. Felsökningen kan också bli en mardröm antar jag.
Det gäller ju att installatören dokumenterar hur han/hon har dragit busskabeln (och det gäller väl alla installationer för övrigt)

Tekniskt sett bygger EIB på en gammal seriell standard som heter RS485. För att förenkla installationen och kunna använda fri topologi, har man dock valt att strypa den till 9600bps. Vilket gör att bussen knappast blir långlivad. Redan idag finns det installationer där detta varit ett bekymmer
Det skulle vara intressant att veta vilka installationer som har detta problem.Kan tänka mej att det i så fall är system med otroligt många enheter som skickar status eller något liknande. EIB systemet är ju uppbyggt i en topologi som innebär att man kopplar ihop (upp till 64 enheter/linje i praktiken) på linjer som är sammankopplade via linjekopplare som bara har till uppgift att arbeta som filter för att hålla uppe hastigheten.
Så om två enheter på samma linje vill prata med varandra så behöver inte deras konversation gå ut i hela systemet, det är endast om två enheter på olika linjer pratar med varandra som deras konversation släpps fram till respektive linje.

Sedan tror jag att "EIB light" kommer att vara framtiden (allternativt ett enkelt ETS) då de är enkla att ha att göra med och bygger på "EIB standard" som ju innebär att fler tillverkare är med i racet .

Sist men inte minst så ber jag om ursäkt om diskussionen har spårat ur lite och blivit lite djup kanske men även vi tekniknördar måste ju få vädra våra djupa tankar ibland. ;)
 
Sedan en fråga av ren nyfikenhet:

Om centralenheten i ett IHC system går sönder, hur beter sej systemet då?Jag menar funkar det delvis eller lägger det av helt?
 
Kalsipper.

Håller med dig också ...

Det gäller ju att installatören dokumenterar hur han/hon har dragit busskabeln (och det gäller väl alla installationer för övrigt)
Helt klart. Jag kan dock bara konstatera att med åren så byggs systemet ut och om och med fler elektriker inblandade så kommer dokumentationen att finnas på flera ställen i flera huvuden osv. Elektriker brukar väll (eller är det bara mina) vara lite återhållsamma med att lämna ut detaljerade diagram, eftersom att hålla på dem s.a.s garanterar dem att man lättare vänder sig till dem nästa gång.

I ett centraliserat system vet man i alla fall lite mer vart alla trådar börjar och man kan anta var de slutar.

Det skulle vara intressant att veta vilka installationer som har detta problem.Kan tänka mej att det i så fall är system med otroligt många enheter som skickar status eller något liknande. EIB systemet är ju uppbyggt i en topologi som innebär att man kopplar ihop (upp till 64 enheter/linje i praktiken) på linjer som är sammankopplade via linjekopplare som bara har till uppgift att arbeta som filter för att hålla uppe hastigheten.
Mycket riktigt så har det varit system med många (dock inte otroligt många) sensorer typ närvarodetektorer som shokat linjer. Naturligtvis en fråga för installatören att se till att det inte händer.

Har också en tendens att snabbt gräva ner mig i teknofrossa (har precis byggt en ny termostat som är overkill av gudaktiga proportioner), vilket kanske dock inte riktigt detta är forum för. Så även jag ber ödmjukast om ursäkt för historiska, nutida och framtida teknokratiska frosserier ... ;) ;)

Jag brukar dock placerra de värsta sidogångarna i kursiv stil. Så de kan man ofta enbart hoppa över i mina svar.
 
Kalsipper skrev:
Sedan en fråga av ren nyfikenhet:

Om centralenheten i ett IHC system går sönder,  hur beter sej systemet då?Jag menar funkar det delvis eller lägger det av helt?
DÅ är det mörkt i huset. En skillnad mot EIB ... rätt viktig sådan, skall erkännas. Det var därför jag skrev "Det är också tämligen robust."

Å andra sidan kan naturligtvis en felande EIB enhet sänka en linje eller hela systemet genom att döda bussen, vilket inte händer i IHC världen.

Så det kanske mer är ett plus i kanten för Plain-Old-Installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.