Har alltid köpt "kvalitetsverktyg" både nya och begagnade. Har inte riktigt behov av en borrhammare men ibland skulle en vara bra.
Var och köpte golvspackel på Cheapy och där låg en borrhammare Toolmate DT700HD-X för 299:-. Den var ju billigare än mina två 15kg säckar spackel och passade perfekt ovan på säckarna i kundvagnen.
Packar upp maskinen hemma och får bekräftat att trots att den är ny har de lite slitet utseende över sig, men, men, det är ju inte ytskiktet som avgör. Hackade ut lite gammalt tvättstugegolv i förra vecka så det fanns några provbitar. Inga problem att borra ett snyggt 12mm hål rakt igenom och visst fungerade det att spetta sönder bitarna. Är det någon som har erfarenhet av dessa maskiner?
Tycker ni de duger till lite "då och då" arbete hemma. Är det gamla konstruktioner som de "erkända" märkena slutat tillverka men ändå hyfsad slitstyrka? Har tidigare alltid nonchalerat dessa lågprismärken.
 
Hade en selekta, den funkade hyfsat om man jämför med vanlig slagborr.
Köpte en hilti te5 begagnad, den var bara bäst.
Men jag tycker att för 299kr så är nog din borrmaskin bättre, lite stora och klumpiga, men annars funkar de. kvaliteten verkar ju också hyffsad. dock tycker ¨jag att man kan slänga borren man fick med.....
 
Har en före detta granne som jobbar på Silvan som också säljer Toolmate och han säger att Toolmate-sortimentet både vad det gäller handverktyg och maskiner utvecklats väldigt mycket kvalitetsmässigt den senaste tiden.

Sen kan man säkerligen inte jämföra Toolmate-borrhammaren med en Hilti men det är ju inte tanken heller. Hiltin för proffesionella kunder som använder den yrkesmässigt 8h/dag 5 dagar i veckan och Toolmate för hemmafixaren som använder den då och då.

/Mario
 
Bra notering detta med dåliga borrar. Misstänker att det många gånger är dåliga borrar som gör att vi kör slut på maskinerna och ser man till att fixa några riktiga SDS+ av hyfsad kvalite så beslastar man inte maskinen i onödan.
Vad tror ni om att använda den till att röra om spackel med?
 
det funkar nog kanon, maskinen är ju urstark så akta hanlederna :)
 
Min erfarenhet av billiga "sällananvändarverktyg" är att de är dåligt infettade i lager och växlar. Tar man isär dem och fettar in dem rikligt med riktigt fett så får man en både tystare och mer hållbar maskin. Gäller för övrigt mina proffsmaskiner oxå.

Köpte för två år sedan en Toolmate vinkelslip för 99 kr. Den lät som ett jetplan efter en halvtimmes körning - skruva isär och fetta in lager och växel. Jag har sedan använt den regelbundet ( ett par ggr/v) och den går fortfarande stabilt.

;)
 
Lite vanskligt detdär med att skruva isäg verktygen själv iochmed att garantin då förbrukas.
Synd, för jag skulle då gärna fetta in mina verktyg lite.

Borrhammare? Jag köpte en AEG 22XE som jag nästan aldrig använder.
Den saknar förvisso mejselfunktionen men den äter betong till frukost och Fix-Tech är en riktigt trevlig innovation från AEG's sida.
1995.- kostade den vilket blir fasligt dyrt per hål men å andra sidan kommer jag att ha den livet ut.
Många arbetskamrater talade dock varmt om budgetmaskiner, vilket är något jag gärna undviker.
 
Illunion skrev:
Lite vanskligt detdär med att skruva isäg verktygen själv iochmed att garantin då förbrukas.
Synd, för jag skulle då gärna fetta in mina verktyg lite.
Om Toolmate-borrhammaren är byggd efter någorlunda västeuropeisk standard bör det finnas en öppningsbar plugg vid växellådan som man kan öppna för att fylla på fett. Om man öppnar den för att smörja lite kan ju inte garantin brytas i alla fall.

/Mario
 
Och om ingen plugg finns så borrar och gängar man väl för en. Liksom vadå garanti för 299-399:-? Det kostar nästan mer att svära över något som inte funkar och sen åka in med den och få den utbytt.
Nej, absolut ingen rekommendation utan bara en synpunkt.

/Kent
 
Gjorde ett försök med spackelrörare men det är ju ett SDS+ fäste. Kör ni med en adapter med vanlig chuck? Tips om var man kan köpa en billigt, den får ju inte vara dyrare än maskinen :)
 
AndersS skrev:
Gjorde ett försök med spackelrörare men det är ju ett SDS+ fäste. Kör ni med en adapter med vanlig chuck? Tips om var man kan köpa en billigt, den får ju inte vara dyrare än maskinen :)
Som sagt, AEG's Fix-Tech så kan du byta hela chucken :)

Snickarboden skrev:
Och om ingen plugg finns så borrar och gängar man väl för en. Liksom vadå garanti för 299-399:-?
Nej nej, orka bry sig om garanti på budgetmaskiner men jag skruvar ogärna isär min PS300 EQ..
 
Tackar, en sådan beställer vi. Och ibland ska man ha tur. Köpte en snabbchuck för något år sedan på Karlsson men det blev fel gängning men ser nu att den har samma som adaptern.
 
  • vertemperaturer.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Illunion skrev:
Som sagt, AEG's Fix-Tech så kan du byta hela chucken :)
Klarar min DeWalt också, så AEG är inte unika på den punkten. ;)

Något man undrar finns hos de billigaste maskinerna är detta:

"Säkerhetskoppling med lägre moment ger ökat skydd mot den plötsliga vridning som uppstår när borrskär kör fast."

Vad händer om man står 4 meter upp på en stege och borrskäret nyper fast, om maskinen inte har den funktionen? Kan vara värt en del att slippa få reda på det.
 
Första frågeställningen var; "Är det gamla konstruktioner som de "erkända" märkena slutat tillverka men ändå hyfsad slitstyrka?"

Jodå, det var lite av mina undringar i första frågeställningen. Misstänker att de billiga maskinerna är gamla konstruktioner som saknar alla sådana finesser, skramlar och vibrerar. Men att kunna ta upp ett hål i källare/husgrund, något enstaka litet bilningsarbete och så en kraftig borrmaskin att röra spackel.
Det är viktigt som du säger att man ska vara medveten om vissa brister och inte tro att man köpt en modern Hiltimaskin. Så ska jag t.ex. bila golv då blir det att hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.