Saken är den att förra ägarna medvetet/omedvetet inte har fyllt i att huset jag bor i är strandnära. Det är idag klassat som "klass 4" men eftersom jag har en stor damm och ett vattendrag som går 10-20 meter utanför huset ska egentligen det vara klass 2 på läget. Vad är egentligen risken att inte fylla i det rätt? Skillnaden blir ungefär 1200:- mer i skatt per år om jag ändrar det.

Sedan har jag även ett avtalsservitut på garaget men det ligger utanför tomten. Antar det inte ska räknas med då eftersom det, som sagt, ligger utanför tomten?
 
Taxeringsvärde? Har det någon som hellst betydelse nu för tiden?
 
Byggis1976 skrev:
Taxeringsvärde? Har det någon som hellst betydelse nu för tiden?
Med den nya regeringen vet man aldrig...
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
En liter bensin på att det är energideklarationen man ska putsa på.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Tror konsekvensen om man i det läget rättar uppgiftern är obefintliga.
 
En damm har väl inga stränder?? En damm har möjligen kanter.

En damm är inte heller havet, en sjö eller ett vattendrag som det talas om i SKVs broschyr.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Se upp så att barnen inte tar med sig för mycket grus in i babypoolen i sommar, helt plödsligt kommer ditt hus vara med strandtomt. Men se till att fylla kantan när du ska sälja :)
 
mycke_nu skrev:
En damm har väl inga stränder?? En damm har möjligen kanter.

En damm är inte heller havet, en sjö eller ett vattendrag som det talas om i SKVs broschyr.
Alltså det går en bäck förbi huset och precis framför huset ligger där en damm på ca 1hektar som bäcken går igenom.
 
Byggis1976 skrev:
Taxeringsvärde? Har det någon som hellst betydelse nu för tiden?
Taxeringsvärdet ligger till grund för fastighetsavgiften och i mitt fall som inte har en maxad fastighetsavgift så har taxeringsvärdet betydelse. Om det går upp eller ner....
 
En bäck har inte heller stränder.

Kom igen nu.
 
I
Saxat från Wikipedia.
" i Sverige räknas vattensamlingar med en yta på minst en hektar (10 000 kvadratmeter) då man uppger att antalet sjöar är nära 96 000."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tomt
Jag kan bara få det till att du inte har någon sjö och kan därför inte ha någon strandnära fastighet.
Men jag kan ha fel i det, 1 hektar är ju gränsen på vad som är sjö, så du har kanske en sjö. Var kan man se alla sveriges sjöar? Finns det ett register och den inte är med där måste det vara grönt.
Tycks finnas nåt här, http://www.smhi.se/professionella-t...imat/vattenmiljo/damm-och-sjoregister-1.36521
 
Redigerat av moderator:
Det kan väl också vara ett vattendrag som ger strandtomt? Inte säkert det behövs mer än en liten bäck för att öka värdet.
 
I skriften för fastighetstaxeringen kan man läsa:
" Närheten till vattnet har påverkan på en fastighets
marknadsvärde. Det kallas i lagen ”närhet till strand”, och
med ”strand” menas då strandlinjen, gränsen mellan land
och vatten. Det måste inte vara en strand där man kan
bada. Mindre vattendrag ska inte räknas här, t.ex. en bäck
som inte har någon betydelse för fastighetens marknadsvärde."
Om bäcken sväller ut till en liten damm och dess påverkan på
fastighetens värde är ju då åter en tolkningsfråga.
 
FRS05 skrev:
Alltså det går en bäck förbi huset och precis framför huset ligger där en damm på ca 1hektar som bäcken går igenom.
Någon allmänt accepterad undre gräns för en sjös storlek finns inte; i Sverige räknas vattensamlingar med en yta på minst en hektar (10 000 kvadratmeter) då man uppger att antalet sjöar är nära 96 000.

Källa:Wikipedia

ion var vis snabbare...
 
Redigerat:
I
MB77 skrev:
Någon allmänt accepterad undre gräns för en sjös storlek finns inte; i Sverige räknas vattensamlingar med en yta på minst en hektar (10 000 kvadratmeter) då man uppger att antalet sjöar är nära 96 000.

Källa:Wikipedia

ion var vis snabbare...
Mycket ovanligt, jag var nog igång en halvtimme innan dig.:D
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.