Nu är måttet rågat :p
Jag har alltid haft en hatkärlek till kabelanslutet. Stabilare och snabbare med kabel men sladdarna blir snabbt många. Har dom oftast väl upplindade och relativt snyggt dragna men ställer dock till det när något ska bort, tillkommer eller ska kopplas om, möbleras om osv. Nu tänkte jag kolla hur folk här på byggahus har löst det och ev. för inspiration till förbättringar.

För dig som orkar läsa beskriver jag här hur mina förutsättningar ser ut

Själv har jag 3 platser som ska ordnas upp/förbättras

1. Sovrummet.
Tidigare hade jag en grendosa på väggen men väldigt få kablar längs golvet men sedan sängen byttes till en kontinentalsäng med nya sänggaveln så var den lösningen inte längre möjligt och väldigt lite utrymme under sängen. Nu är den den klassiska lösningen med en grendosa. Det som är inkopplat där är 2 sänglampor, 2 mobilladdare och 2 väckarklockor.

2. Kontoret.
Här är det väl ganska bra ordning, inte en sladd på golvet men känner att det kan förbättras kraftigt. Det är en litet rum med en bänkskiva längs ena långsida, vägg till vägg, med 2 arbetsplatser. Alla kablar som ska passera bänkskivan går genom ett hål och alla grendosor finns på undersidan. Går inte in mer på detalj på vad som finns men kan räkna upp kablarna som går genom hålet.
3 DVI/HDMI, 3 Ström, 1 batteriladdare, 2 högtalare, 1 ljudvolym, 2 usb, 3 LAN = TOTAL 15 sladdar.

3. Vardagsrummet/TV bänken
Jaha, här har jag gjort det lätt för mig idag. Har idag en TV bänk som står på golvet, nederst är det lådor och under dom ligger alla grendosor och överskottskabel. Denna har jag dock tänkt byta ut då den inte längre passar in med övriga möbler och hade vela ha något vägghängt men då ska alla kablar "förvarans" någonstans. Har väl som dom flesta har idag. Receiver/Hemmabio 5.1, DVD, TV-box, spelkonsol. Har dock lite annat också men det berör inte TV-bänken. Då jag kör med 4G och riktantenner för husets bredband så har jag placerat modemet och routern i vardagsrummet. Har TVn på 3-ledat väggfäste och placerat dessa saker bakom TVn då jag ändå kommer med en massa andra saker i kabellist ner från taket, även ett flertal saker i vardagsrummet är idag anslutna till nätverket så passade ganska bra med routern där och en switch i kontoret.
 
Segge skrev:
...
1. Sovrummet.
Tidigare hade jag en grendosa på väggen men väldigt få kablar längs golvet men sedan sängen byttes till en kontinentalsäng med nya sänggaveln så var den lösningen inte längre möjligt och väldigt lite utrymme under sängen. Nu är den den klassiska lösningen med en grendosa. Det som är inkopplat där är 2 sänglampor, 2 mobilladdare och 2 väckarklockor...
Om vi börjar här, i hemmets hjärta :)

Släng ut mobilladdarna. De har inte i ett sovrum att göra, sätt dem i hallen.
En väckarklocka räcker. Den väcker den ena av er som sedan väcker den (de? :surprised: ) andra.

Så, sex sladdar blev tre :)
 
Sladdlöst är väl PG så att säga när det gäller "signalsladd"
så att säga - inte "power-sladd" förstås ... .
 
På kontoret har jag en riktig garnhärva längst in på skrivbordet.
Drar man i en kabel brukar man oftast hitta andra änden.
Inte så mycket att göra åt då det flyttas om ibland, går ju inte dra buntband runt kablarna.
Kommer att leva med det.

Protte
 
Där vi inte har kabelkanaler så kör jag med kardborreband för att hålla ordning på kablarna, det gör det enkelt när det är dax för omkonfiguration. Tror fick tag i dem bland överblivna serverprylar på förra jobbet.

Grendosor tror jag faktiskt inte vi har någonstans, men så är det gödslat med uttag i huset :p
 
Man kan ju börja ordna upp allt med kabelkanaler buntband mm -
men sedan ändrar sig väl ngt så får man börja om mer eller mindre
... .

Sladdlöst är nog vad som kommer beträffande nya grejor ... .
 
Batteridriven väckarklocka, så vaknar man även om det är strömavbrott.

Aldrig mobilladdare vid sängen, det ger dålig sömn pga stressen att det kan hända nåt i telefonen. Finns visst forskning på det har jag hört.
 
Skaffa inte så många grejor
 
Jag kör flera parallella spår.

Jag håller på att bygga ett teknikrum som har grov kanalisation (VP32 och VP40) till TV-platser och datorarbetsplats. Tanken är att ställa så mycket som möjligt av utrustningen i teknikrummet. Vid datorarbetsplatserna har jag enbart tänkt dra ut HDMI och USB och ha enbart skärm + mus/tgb på skrivbordet. Stationär dator i teknikrummet. Vid TV-platserna ska enbart TV, högtalare och IR-mottagare finnas. Digitalbox och reciever i teknikrummet. Allt sladdöverskott skall vara i teknikrummet.

Använd sladdar av rätt längd, så man slipper härvor.

Dra kablar i kabelkanaler, så att sladdar inte ligger och sladdrar på golvet.

Så fort renovering görs - in med massor av kanalisation.

Kabelhärvor döljs i kabelsamlare.

VId brist på eluttag sätter jag upp fler. Bättre lösning än fula skarvsladdar.
 
  • Gilla
Segge
  • Laddar…
Släng ut väckarklockorna. Vem har det 2014? Jag har inte ens armbandsur.

Håller visserligen med om att mobiler i sängkammaren inte helt bra, men programmera dem att vara tysta 22-06 så sover man gott.

Skippa LAN där det inte absolut behövs, dvs till TVn. Använd WiFi istället.

Montera fler vägguttag. Det är inte svårt att göra snyggt, dra Kulo längs golvlisterna och sätt VU där de behövs.
 
KnockOnWood skrev:
Släng ut mobilladdarna. De har inte i ett sovrum att göra, sätt dem i hallen.
En väckarklocka räcker. Den väcker den ena av er som sedan väcker den (de? :surprised: ) andra.

Så, sex sladdar blev tre :)
Tillbringar du väldigt mycket tid i hallen? Nattladdning är helt klart det jag testat som ger minst störning. Tyvärr måste de flesta moderna telefoner laddas en gång till om man faktiskt använder dem lite flitigare.

Dessutom är telefonen en alldeles ypperlig väckarklocka och jag har svårt att se varför jag skulle skaffa en annan, ytterligare (och förmodligen sämre). Undantaget skulle vara wakeuplight vintertid.

Gemensam väckarklocka fungerar säker utmärkt om alla ska vakna samtidigt men är lite tråkig annars.

Summa summarum; man behöver minst varsin mobilladdare i anslutning till sängen.
 
KnockOnWood skrev:
Om vi börjar här, i hemmets hjärta :)

Släng ut mobilladdarna. De har inte i ett sovrum att göra, sätt dem i hallen.
En väckarklocka räcker. Den väcker den ena av er som sedan väcker den (de? :surprised: ) andra.

Så, sex sladdar blev tre :)
Tanken har slagit mig att slänga ut mobilen mest för att jag är tveksam till hur strålningen påverkar människan.

Anna_H skrev:
Batteridriven väckarklocka, så vaknar man även om det är strömavbrott.

Aldrig mobilladdare vid sängen, det ger dålig sömn pga stressen att det kan hända nåt i telefonen. Finns visst forskning på det har jag hört.
Men den stannar/slocknar när batteriet tar slut, har batteri i min men det är nog inte för kontinuerlig drift utan bara som backup. Gillar min stora digitala väckarklocka som går att läsa med ½ öga öppet, känns bra att vakna till 03.00 med vetskapen att jag får sova flera timmar till :D
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
palbin skrev:
Man kan ju börja ordna upp allt med kabelkanaler buntband mm -
men sedan ändrar sig väl ngt så får man börja om mer eller mindre
... .

Sladdlöst är nog vad som kommer beträffande nya grejor ... .
Känner igen det där.
 
mexitegel skrev:
Där vi inte har kabelkanaler så kör jag med kardborreband för att hålla ordning på kablarna, det gör det enkelt när det är dax för omkonfiguration. Tror fick tag i dem bland överblivna serverprylar på förra jobbet.

Grendosor tror jag faktiskt inte vi har någonstans, men så är det gödslat med uttag i huset :p
Sett dom där karborrebanen flera gånger och tänkt "men vilken bra idé" men aldrig fått tummen ur. Bor i 60-tals hus, lär öka på uttagen i varje rum när dom renoveras, hittills bara köket som fått sig en total genomgång. Så blir nog att köra på gendosor några år till :(
 
pelpet skrev:
Jag kör flera parallella spår.

Jag håller på att bygga ett teknikrum som har grov kanalisation (VP32 och VP40) till TV-platser och datorarbetsplats. Tanken är att ställa så mycket som möjligt av utrustningen i teknikrummet. Vid datorarbetsplatserna har jag enbart tänkt dra ut HDMI och USB och ha enbart skärm + mus/tgb på skrivbordet. Stationär dator i teknikrummet. Vid TV-platserna ska enbart TV, högtalare och IR-mottagare finnas. Digitalbox och reciever i teknikrummet. Allt sladdöverskott skall vara i teknikrummet.

Använd sladdar av rätt längd, så man slipper härvor.

Dra kablar i kabelkanaler, så att sladdar inte ligger och sladdrar på golvet.

Så fort renovering görs - in med massor av kanalisation.

Kabelhärvor döljs i kabelsamlare.

VId brist på eluttag sätter jag upp fler. Bättre lösning än fula skarvsladdar.
Tack för många bra tips!
Kabelsamlare = liten låda med låt för sladdar in/ut?
När du sätter upp fler uttag, blir det utanpåliggande då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.