Renoverar huset och ska byta fönster. Suck! Snickaren rekommenderar aluminumbeklädda träfönster fönster men jag är nyfiken på PVC fönster. Ska tydligen vara helt underhållsfria dessutom betydligt billigare än träfönster. Har begärt in offert från Nordiska Fönster http://www.nordiskafonster.se
Det är så sjukt många olika fönstertillverkare och återförsäljare. Det är inte alla som har priser på sajten... Hur ska man veta vilka som man får mest fönster för pengarna. Vilka är billigast och bäst?
 
Har själv bytt fönster nu i år. Många olika offerter blev det men la tillslut beställningen hos zodiak. Allt har fungerat mycket bra och fick snabba svar på dom frågor jag hade. Dom hade även glömt att skicka ett fäste till en springventil men det löste sig snabbt. Överlag mycket nöjd med både fönster och service.
 
Nyttanvändarnamn101 skrev:
Renoverar huset och ska byta fönster. Suck! Snickaren rekommenderar aluminumbeklädda träfönster fönster men jag är nyfiken på PVC fönster. Ska tydligen vara helt underhållsfria dessutom betydligt billigare än träfönster. Har begärt in offert från Nordiska Fönster [länk]
Det är så sjukt många olika fönstertillverkare och återförsäljare. Det är inte alla som har priser på sajten... Hur ska man veta vilka som man får mest fönster för pengarna. Vilka är billigast och bäst?
Billigast och bäst är oftast en omöjlig kombination.

Jag har köpt från Dobroplast i Polen.
Fantastisk service och priset är vansinnigt lågt för riktigt fina fönster.
 
Hej,

skall byta på vårt fritidshus nu, har tagit in olika offerter men fastnat för att beställa dirket från fabrik. Har fått en kontakt med Roofex direkt, någon som har erfarenhet av att beställa direkt från dem?

mvh

Matte
 
Det finns stora kvalitetsskillnader i plastmaterialet men svårt att säga innan. Det är inte sagt att Litauen eller Polen är sämre än Tyskland. Beslagen är en annan sak där det finns kvalitetsskillnaderna. Är det Drehkipp-beslag eller något annat?
Man ska tänka på att plastfönster normalt har bredare karmar/bågar än träfönster så glasytan minskar. vid mindre fönster kan det vara en påtaglig minskning av ljusinsläppet..
 
Vad menar du egentligen? Är det inte så att det mesta tillverkas i Tyskland,men monteras i Polen etc?
Eller har jag missförstått?
 
Ingen som beställt direkt från Roofex fabrik?
 
Bump! Roofex? Någon som har erfarenhet av dem?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Det finns stora kvalitetsskillnader i plastmaterialet men svårt att säga innan. Det är inte sagt att Litauen eller Polen är sämre än Tyskland. Beslagen är en annan sak där det finns kvalitetsskillnaderna. Är det Drehkipp-beslag eller något annat?
Man ska tänka på att plastfönster normalt har bredare karmar/bågar än träfönster så glasytan minskar. vid mindre fönster kan det vara en påtaglig minskning av ljusinsläppet..

Jag har funderat på att skriva ett inlägg om olika kvalitéer inom profiler och beslag och fönsterbyggande i allmänhet, om det finns något intresse för det så kanske jag skulle ta mig tid att göra det?
 
Borka72 skrev:
Jag har funderat på att skriva ett inlägg...
Fundera inte längre, utan skriv!
Här finns ett enormt intresse, som du säkert har märkt.
(Inlägg #235 bara i denna tråd :) )
 
Borka72 skrev:
Jag har funderat på att skriva ett inlägg om olika kvalitéer inom profiler och beslag och fönsterbyggande i allmänhet, om det finns något intresse för det så kanske jag skulle ta mig tid att göra det?
Ja det är absolut alltid välkommet!! Det svåra och viktiga är ju att jämföra samma saker/funktioner ifh till pris. D&K har väl de flesta men sen är det ju hur många kanaler och styvhet i karm och fönsterram också. Jag saknade ett bra spår för fönsterbläck tex. Likaså var plåtförstyvningen i karmen bara en plåt och inte en U-profil som hos andra. Detta är ju "hårda" skillnader. Det svårare som är att bedöma är ju plastkvalitén!? Där kan ju de billiga tillverkarna som vill fuska göra det och de dyrare kan göra det med...!! Vem har mest att förlora, kanske den dyrare, så då borde väl dyrare oftast bli bättre. Men vad är några 1000-lappar efter 5-10 år om man väl inser att man måste byta för man var dumsnål.......
 
Hallåj,vi söker med ljus o lykta efter en bra fabrik i Polen att köpa fönster från, vi vill kunna kommunicera, beställa o hämta fönster där. Vi är inte rädda för lite merjobb. Det ska gärna vara kända profiler och testade produkter. Så vore oerhört tacksam ;)Med vänlig hälsning, Alex
 
Snailman
VadVetJag skrev:
Hallåj,vi söker med ljus o lykta efter en bra fabrik i Polen att köpa fönster från, vi vill kunna kommunicera, beställa o hämta fönster där. Vi är inte rädda för lite merjobb. Det ska gärna vara kända profiler och testade produkter. Så vore oerhört tacksam ;)Med vänlig hälsning, Alex
Undrar samma sak?
 
VadVetJag och Snailman:
Är ni ute efter plast eller träfönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.