Kan någon förklarar lite lättfattligt detta med IHC för mig? Maken skulle ÄLSKA detta misstänker jag... Vad jag förstått kan man timerstyra lampor och grejer, eller? Kan jag se till tillexempel att julstakarna tänds och släcks vid en viss tid? Finns det någon budgetvariant på detta, och vad kostar då det? Skulle gärna vilja "ge" detta till maken om vi bygger nytt, alltså dela med elinstallatören bakom makens rygg och sedan komma med en glad överraskning... :D
 
Tjena hej, det här kan bli långt...

Vad kan man ha det till:
bestämma vilken knapp som styr vilken lampa
även lägga uttag på tryckknappar.
ha en massa olika grupper som du tänder och släcker, till exempel en knapp som släcker allt/tänder allt
styra med knapptryck eller timers, sensorer etc.
ha brandlarm, vattenlarm, installationslarm
styra installationen över internet (kräver fast ip...)
eller med modem.
nattsänka värme (om det är el...)
programmera ett "bortaläge" med lampor som tänds och släcks.
timerstyra lampor, uttag m.m. Antingen med på kl.x och av kl.y eller med en knapp som aktiverar uttaget i z minuter.
Bestämma att en knapp på dagtid gör en annan sak på natten (till exempel tänder vägen till och inne på toan)
mer orkar min fantasi inte med nu.


Budgetvariant:
Det viktiga är att alla installationer dras i så kallat stjärnnät. Med det menas att alla uttag/tryckknappar etc dras till en och samma punkt.
(Normalt drar man tråd till fyra/fem uttag samtidigt, och sedan den tråden till centralpunkten).
Stjärnnätet blir förstås lite dyrare avseende materiel och arbete.
Sedan kan man dra alla uttag till en utgångsmodul om man vill. Då har man i alla fall åtta möjligheter. En av dem går till alla uttag i huset, sju av dem till lampor i grupper.
Sedan behövs det en ingångsmodul, och en centralenhet.
Men då är systemet förberett för att byggas ut i all evinnerlighet. Det är bara att köpa nya grejer och bygga ut efterhand behovet uppstår.

Man kan också välja att bara dra några valda punkter till systemet, men då tycker jag att man missat idén lite...

Vill man "bara" ha lite lampstyrning så finns det andra alternativ med radiolösningar etc..
Men de kan jag inget om så det får någon annan berätta om...
 
Tack!!! :D När man sen skall styra detta, hur gör man då? Via datorn eller någon käck liten dosa eller en gigantisk kontrollpanel eller vad? ??? Nån som har en bild på en kontrollenhet kanske? :-/

Tack snälla, ni är en otrolig hjälp! :)
 
Man gör det via ett windowsbaserat program på datorn.
Sedan skickar man över infon till styrenheten.
Har man bara tillräckligt lång sladd så kan man sitta i soffan och programmera.
Jättekul när man börjar blinka med lampor utan att någon förstår vad som händer ;)

Du har inget sitter synligt avseende kontrollpaneler etc. Det sitter i källaren.
Lexel har plockat fram en massa grejer som är "bra att ha" och generellt så är tryckknappar bättre än klassiska brytare.
Det finns numera en "tryckknapp" som är stor som en vanlig som man brukar ha, ungefär 1x1 dm.
Den har åtta tryckmöjligheter. Fyra till vänster och fyra till höger.
Dessa åtta kan dessutom användas till tre olika grejer var och en för sig.
En vid kort tryck
en vid 1 sek långt tryck
en med två sek långt tryck

Så 24 möjliga styrningar på det som ser ut att vara "en" knapp.

Så den knappen som tänder en lampa, tänder fyra lampor när man håller in den lite längre, tänder alla lampor när man håller in lite till...

Lexel.se är ett bra besök. De har mer info, och lite bilder...

Men vi har en backelitvippbrytare inkopplad, och det funkar alldeles utmärkt. Dessvärre inte med 24 styrningar ;) men i alla fall snygg. Men den får nöja sig med på/av...
 
Underbart, tack tack! :D Har nu beställt broschyrer. Hoppas inte maken hittar dem bara. Vore underbart att kunna smussla med detta till inflyttning! ;D Undrar bara vad det kostar... :-/
 
Man kan väl säga att det är svårt att räkna hem det med bara energistyrning ;D

Jag vet att M@ze fick ett pris på 150-200 tusen för hela elinstallationen. Men det var med LexCome också...
Jag har inte vågat räkna på vad vårt kostade...

Men pryttlar för en 30-40 tusen blir det snabbt...
Plus lite mertid för elektrikern.
Så en extrabudget gentemot en vanlig elinstallation på 50-60 tusen är nog inte fel...
Å andra sidan ersätter de till viss del brandlarm, vattenlarm, inbrottslarm etc.
För att inte tala om alla timers man måste köpa till lampor, julgranar etc.

Vår julgran hade en tryckknapp på väggen för tänd/släck. Dessutom släcktes den med "släck-allt"-knappen i sovrummet, och tändes med samma knapp.
Bara det var värt flera tusen ;)

Om man vill går den säkert att programmera till att blinka God jul med morsesignaler

--x --- -xx x--- xx- x-xx

tror jag att det var...
 
fia_mstd :

Som Nix sa så har jag genomgått en lång tids samtal offerter osv osv för Lexel, Lexcom Home för vår kåk som skall byggas i slutet av sommaren.

Skall ni bygga nytt eller har ni precis byggt ?
Det är lite svårt för elekrikern att ge dig en offert om du inte har en ritning på huset .. helst en elritning då.

Vart någonstans i Sverige är det tänkt att ni skall bygga ?

Jag har 2 st som jag vet om i Sthlm isåfall som är certifierade installatörer.
 
Tack bägge två! Skall kolla in budgeten om det finns några pengar "över", den risken är ju klart överhängande... :-/

M@ze: Vi skall förhoppningsvis bygga, men i Mariestad. En bit från Stockholm alltså... Men när det börjar närma sig (har inte sålt vårt nuvarande hus ännu, och har inte bestämt vilket hus vi skall bygga heller) så hör jag gärna av mig, de du vet i Stockholm kanske kan rekommendera någon härikring?

 
Jag har ett problem (fast jag ej har IHC utan Tebis TS (bussystem som bussystem...)).Vart jag än sätter "central släck knappen" så är min dotter där och trycker ofrivilligt.

Så vart har ni satt er "central släck"?
Den skall ju sitta lätt åtkommligt vid entre dörren men hur gör man för att ej dottern skall "trycka fel" (hon är tre år och trycker på alla knappar för att tända/släcka) :)
 
Nix skrev:
Jag vet att M@ze fick ett pris på 150-200 tusen för hela elinstallationen. Men det var med LexCome också...
Jag har inte vågat räkna på vad vårt kostade...
150-200 tusen, hmm, låter dyrt, jag har fått offert på ihc och lexcom för ca 50.000 sedan tillkommer naturligtvis installationen, men att det skulle gå på 150.000 verkar orimligt. Vi ska bygga ett "normalstort" hem, ca 160 kvadrat. I lexom har vi även moduler för styrning av B&O-produkter.
 
blofeldt

150-200 tusen, hmm, låter dyrt, jag har fått offert på ihc och lexcom för ca 50.000 sedan tillkommer naturligtvis installationen, men att det skulle gå på 150.000 verkar orimligt. Vi ska bygga ett "normalstort" hem, ca 160 kvadrat. I lexom har vi även moduler för styrning av B&O-produkter.
Jadu, få offert på hela jobbet så får du nog se vad det kostar totalt. Mina IHC + Lexcomhome material kostade också ca 50.000. Men med 146.000 som min offert är på är med installation av ALLT, IHC, Lexcomhome och all konvertionell EL med Material (senso design på vanliga 2vägs kontakterna.)

Du lär nog aldrig hitta en elektriker som gör allt detta jobb för under 100.000 för 160kvm. Inte i Sthlm iaf.

Vad har du själv räknat med att den vanliga konventionella elinstallationen med material skulle kosta ? Låt oss säga 60.000 för den "vanliga elen" då återstår 40.000 för installation av IHC och Lexcomhome + programmering .. är det så dyrt menar du ??

Jag försöker bara ge dig en prisbild på vad det kostar, har fått 3 offerter, men det är ju intressant och se vad du hamnar på.
 
Det var inte menat som ett "påhopp", du kan mycket väl ha rätt, jag tyckte bara det lät som lite mycket, men jag får väl sätta mig ned och räkna vidare :)

Vi får se vad det slutar på, jag kommer hålla er informerade.
 
Nej nej blofeldt, jag tog det inte som ett påhopp :) bara det att jag la ut faktan på vad sånt här kostar, tyvärr är det den bistra sanningen, men det kostar att ha lite tekniska balla grejjer :) men det är ju ett måste ellerhur ? hehe

Jag tyckte också att det lät dyrt från början .. man när man börjar räkna lite och kikar på vad lexel och lexcomhome materialet kostar så är det nog en vettig offert jag har fått.

Men håll oss uppdaterade om du får nån offert och vad som ingår i offerten i form av funktioner och grejjer.
 
LexComHome är också från lexel.se eller? Så då bör jag kunn läsa om dem i den broschyr jag hoppas få? Skall bli spännande detta. Framför allt hur jag skall kunna få med det utan att maken märker något... För att betala vid sidan om, varken svart eller vitt, är ju bara att glömma... *S* De pengarna finns inte! :p
 
IHC i all ära,men det är ju lite tråkigt att vara bunden till deras apparat serier..

Om man ändå vill göra en "buss installation" varför inte lägga pengarna på EIB istället.

Då öppnas en helt ny värld med apparatserier tex. Mertens,Gira,Jung,ädelstål,aluminium m.m

Om jag inte är helt fel underrättad så kan man väl inte ställa dimmergrupper hur som helst i IHC,utan endast i ett antal fasta steg...

Varför inte komplettera med väderstation,web interface,markis styrningar osv.

Nä,skall man lägga så mycket pengar på ett elsystem så är det lika bra att löpa linan ut....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.