vectrex skrev:
Funkar ett sådant här stål? [länk]
Precis ett sådant använde jag när jag borrade mina hål i 19 mm MDF med OF1010.
Jag bestämde mig för att inte vara så noga med att hålen skulle vara perfekt inbördes vinkelräta och ritade helt enkelt ett rutnät på skivan med hjälp av en lång T-vinkel där jag hade 10 cm mellan strecken. Sedan siktade jag med fräsen i varje "korsning" och tryckte ner. Det fungerade i mitt tycke perfekt.

Jag tror inte jag har någon bild på processen men resultatet finns här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/140009-annu-ett-hemmabyggt-mft.html
 
Klart intressant lösning,

Har själv en längre tid tänkt att göra mig av med den gamla hyvelbänken och ersätta den med ett hembyggt MFT-bord, ca 200 x 90 cm. Det känns som en bättre lösning för mig eftersom jag jobbar väldigt lite med traditionella handverktyg och mer med maskiner. Fastspänningsmöjligheterna blir ju fler med MFT.

Det jag har funderat över (bland annat) är hålavståndet - finns det några absoluta vinster med att hålla C/C till 96 mm; dvs finns det tillbehör som inte går att använda om man kör på ett eget avstånd?

Vad tycker ni som vet?
//Ronnie
 
När jag gjorde mina" MFT" så borrade jag först kanske 14mm , sen använde jag fräsen, OF1010 . Penna tumstock och festools skena med fräsens styrtillbehör . Den första var ca 36mm bänkskiva i björk , den andra 19 mm mdf . 20mm vanligt frässtål , funkade bra .Finns in nån tråd vars namn glömts bort .
 
Pysslarn skrev:
Det jag har funderat över (bland annat) är hålavståndet - finns det några absoluta vinster med att hålla C/C till 96 mm; dvs finns det tillbehör som inte går att använda om man kör på ett eget avstånd?

Vad tycker ni som vet?
//Ronnie
Avståndet mellan hålen är möjligen kritiskt om man vill använda Festools "spännelement" MFT-SP som kanske kan få lite problem att räcka till vid vissa avstånd mellan hålen.
 
Ok, tack! Just sådan input är ju precis vad man vill ha.

Önskar alla en skön helg
//Ronnie
 
Här kommer lite nya byggbilder! Sågade till en 25mm MDF igår!
IMG_0987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passningen blev riktigt riktigt bra!
IMG_0988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MDF skivan sticker upp 5mm ovanför sargen! Skall fräsa denna uppstickande del i 45 grader. Sen skall hålen fixas och hyllan undertil.
 
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
Och så har jag börjat fräsa hål. Tar sin lilla tid.

Ovan som jag är vid fräsen så brände jag de första hålen, det allra första rätt rejält, det rök ur skivan och luktade illa. MDF är riktigt hårt.

Fick sänka ända ner till hastighetsläge 2 på fräsen (av 6), matade sen i 3-4 sjok och lät fräsen åka upp ur hålet mellan sjoken. På så vis brände det ingenting.
2014-10-06 08.38.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vectrex skrev:
Och så har jag börjat fräsa hål. Tar sin lilla tid.

Ovan som jag är vid fräsen så brände jag de första hålen, det allra första rätt rejält, det rök ur skivan och luktade illa. MDF är riktigt hårt.

Fick sänka ända ner till hastighetsläge 2 på fräsen (av 6), matade sen i 3-4 sjok och lät fräsen åka upp ur hålet mellan sjoken. På så vis brände det ingenting.
[bild]
Hehe ja, ser nästa ut som du avfyrat raketer i dom hålen :D
 
Oj vad sugen jag blev på att ta tag i mitt bygge... Snubblade däremot över en elektrisk lyftpelare med manöverpanel för 0kr så jag hoppades att den skulle kunna implementeras så man får ett bord som kan höjas och sänkas. Får skissa lite på det där.
Då jag har extremt dåligt med plast så tänker jag att mitt blir med IKEA stommar i botten på en platta utrustad med hjul så att den går att flytta runt. Kanske en ram på lyften och så bultar jag bara helt sonika fast mitt MFT bord jag redan har idag.
 
Borra hål hål med en 14-16mm borr innan så går det mycket bättre. De hålen kan du köra på frihand med skruvdragaren.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
phl skrev:
Borra hål hål med en 14-16mm borr innan så går det mycket bättre. De hålen kan du köra på frihand med skruvdragaren.
Otrolig skillnad. Som att skära smör med varm kniv! Tack!
 
slacker skrev:
Oj vad sugen jag blev på att ta tag i mitt bygge... Snubblade däremot över en elektrisk lyftpelare med manöverpanel för 0kr så jag hoppades att den skulle kunna implementeras så man får ett bord som kan höjas och sänkas. Får skissa lite på det där.
Då jag har extremt dåligt med plast så tänker jag att mitt blir med IKEA stommar i botten på en platta utrustad med hjul så att den går att flytta runt. Kanske en ram på lyften och så bultar jag bara helt sonika fast mitt MFT bord jag redan har idag.
OT (så flåt Vectrex) Jag har höj och sänkbara arbetsbord, hydraliska med vev, och det är underbart skönt att kunna justera höjden beroende på vad man har/gör på bordet. Så det är helt klart värt lite tankemöda att få till det.
Men mina bord har inte ett så fint och användbart mft hålmönster som vectrex bord..än
 
vectrex skrev:
Otrolig skillnad. Som att skära smör med varm kniv! Tack!
Gött! Fint bord du byggt.
 
Färdigställde nästan toppskivan. Tänkte göra små urgröpningar med fräsen längst bak (där det ser ut att saknas en rad med hål), för att kunna lägga småskruv, pennor etc. Jobbigt om dom ramlar ner i hålen annars tänkte jag.

I övrigt klart:

Rundade hålen på baksidan med 6,35mm radiefräs (för att få igenom tvingarna i min 25mm tjocka skiva):
20141008-12.12.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste en fasning på kanten på skivan:
20141008-12.25.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultat:
20141008-12.32.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113 och 6 till
  • Laddar…
Kanske missade det i posterna men:
a) Hur måttade du hålen så att du fick exakta avstånd i rastret (som man kan använda som referens)?
b) Vad använder du för frässtål?
c) Hur gjorde du för att centrera frässtålet exakt där du ville?

Jag har precis investerat i en Festool MFT men skulle vilja komplettera med ett extrabord med MFT-hål. Själv funderar jag på att använda Festools skiva som mall och borra hålen genom den ner på den egna MDF-skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.