Gokväll.

Jag har nu ledsnat på min Readynas Ultra 2.
Instängd i ett gammalt Debian som Netgear har modifierat till sin hårdvara.
Netgear har sedan ett tag tillbaka slutat bry sig om de äldre NAS'arna.

Allt jag ville ha var apache, mysql och php på den för att kombinera NAS med hemmaserver.

Så, lösningen blir då att hitta en så liten låda som möjligt (för att slippa göra en själv).
Köpa mini-ITX moderkort, Cn celeron T cpu (lite värme) osv och installera FreeNAS eller NAS4Free.

Det visar sig svårt att hitta ett chassi för detta, som i mina ögon är tillräckligt litet och har intern plats för 2st 3.5" hårddiskar.

Googlar googlar och hittar till slut detta (länk):
lc_main_146330_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som är (BxHxD) 197 x 191 x 254 mm (passar utmärkt då NAS'en/servern ska bo i ett överskåp).

Men, det är i princip det ända vettiga jag hittat, tyvärr så finner jag inget återförsäljare som verkar vettig.

Finns det någon som har tips på låda? Det behöver inte alls vara hotswap på det, så ofta byter man ju inte diskar.
 
Kanske en från Fractal Design, tror deras"array r2" var rätt bra. Minns jag rätt så rymmer den 6st 3,5" och en 2,5". Sök på den om du inte redan gjort det. Möjligt att den ersatts av nyare modeller...
 
Jo den är helt ok, bara lite för djup... Överskåpet är 31 cm djupt invändigt...

Men jag har nu bestämt mig för en "Cooler master - elite 110".
Sååå, jag får väl återkomma när det är klart!
 
OpiMaza
JOW skrev:
Jo den är helt ok, bara lite för djup... Överskåpet är 31 cm djupt invändigt...

Men jag har nu bestämt mig för en "Cooler master - elite 110".
Sååå, jag får väl återkomma när det är klart!
Gör gärna det då det låter intressant.
 
Överskåp ... inga problem med kylningen?
 
Jo, det kan det bli, men jag har inga problem att smacka i en eller två fläktar i det.
T.ex. 2st 120mm, en som trycker in och en som suger ut.

Det är ett överskåp i tvättstugan, 60cm brett och 31cm djupt invändigt.
Översta hyllan kommer att innefatta en 24portars keystone patchpanel.
Fiber -> Ethernet mediaomvandlare.
Router.
NAS/Hemservern.

Idag står allt ovanpå skåpen, vilket var tanken från början.
 
Om du ändå har dammsugit hela marknaden på chassin, har du stött på några med inbyggd sd-kort-läsare på fronten?

Jag har ett script som för över mina kamerafiler direkt från sdkort in i rätt format till servern så det hade varit perfekt att ha det lättillgängligt.
 
Javisst finns det, det var dock inget krav från min sida så jag har inte försökt komma ihåg vilka som har det.
 
Tack, då är det lönt att leta vidare! Kollade några tillverkare men gav tillfälligt upp, får se vad jag kan hitta.
 
fredrik.johansson skrev:
Om du ändå har dammsugit hela marknaden på chassin, har du stött på några med inbyggd sd-kort-läsare på fronten?

Jag har ett script som för över mina kamerafiler direkt från sdkort in i rätt format till servern så det hade varit perfekt att ha det lättillgängligt.
Jag har några gånger testat att sätta i/ta ut minneskort med en permanent ansluten kortläsare. Det gick inte så bra, men jag minns inte exakt vad det var för problem. Nu använder jag enbart USB-kortläsare som är bortkopplad när jag byter kort. Jag ansluter alltså hela kortläsaren via USB när kortet redan sitter i. Det verkar vara den mest robusta metoden för att få operativsystem (Windows & linux) att förstå vad som är på gång.

Jag hade alltså inte ansträngt mig för att hitta ett chassi med inbyggd kortläsare.
 
Ok! Jag kör nu med en "fast" ansluten läsare som sitter i 3,5" (diskettfacket) och intern usb på insidan. Det sitter i en klassisk tower-låda som jag tänkt byta till nåt mindre när jag uppgraderar resten. Hittills har det fungerat utmärkt (udev som registrerar att kortet sätts i, startar script som monterar, kopierar, namnger, avmonterar och sen mailar att allt är klart. Kör på en headless ubuntuserver.) , men det kan ju vara bra att veta att det inte alltid funkar klockrent.
Kan ju bli svårt att testa minneskortläsaren innan köp och montering. Vi får se hur det blir!
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Chaly
Jag hade samma krav när jag byggde min lilla linuxserver för flera år sedan. Blev ett Morex 6600.

127-1.jpg
 
Ja, det såg inte så dumt ut.
Nu har jag redan beställt ett annat så jag får stå mitt kast på det.

Jag får uppdatera tråden när jag fått hem prylarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.