AnneFi
Vi hade en fantastisk ritning på vårt kök och en stor framtidsplan där vi skulle riva och flytta på väggar.

dock går livet inte alltid som tänkt och med en bebis på ingång i jul och ett kök som är provisoriskt lagat flera gånger där hälften av luckorna saknas så blev det till att byta ut alla köksskåp i förtid.

och då får man göra det bästa av vad man har.

Alla åsikter uppskattas.
börjar bli dags för att spåra för elen och jag kan inte få köket bra planerat i min inrutade värld
de två första bilderna är nästan identiskt med vad vi har idag och de två sista är min drastiska ändring!

koumlkikea_zps724c6cb8.png
koumlk1fram_zps414d6bf9.png

koumlk2_zpsb2d4fb1f.png
koumlk2fram_zpsa87c64e0.png
 
Nedersta bilden är bäst p.g.a. avställningsytan bredvid ugnarna. Om det skall vara glasade luckor på överskåpen så ta en funderare till, det blir mycket torka glas så nära spisen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
AnneFi
cecar33 skrev:
Nedersta bilden är bäst p.g.a. avställningsytan bredvid ugnarna. Om det skall vara glasade luckor på överskåpen så ta en funderare till, det blir mycket torka glas så nära spisen.
det är precis därför jag har flyttat på den. idag måste jag gå bort till hällen och sen tillbaka och stänga luckan.
dels känns det klumpigt och dels känns det som en fara för framtiden med småbarn som sträcker sig efter saker.

men jag är rädd det kan bli för trångt i hörnet. helst hade jag velat få in ett 20 cm skåp mellan hörnskåp och högskåp.

Överskåpen på ritningen har jag från ikeas gamla faktum och hoppas på att kunna återanvända utan att det ska se allt för dumt ut.
 
Ugn med sidohängd lucka och då givetvis åt rätt håll är oslagbart, tycker jag.
 
  • Gilla
ryttarinnan
  • Laddar…
AnneFi
Vi en ganska ny ugn fårn husqvarna som öppnas som vanligt så den kommer inte att bytas
 
AnneFi
Ingen som har en galen tanke.
Kanske hade gjort helt annorlunda?
 
Galna tankar kräver info om planlösning även utanför det du kallar kök idag.
 
AnneFi
Galna tankar inkluderar inte att flytta några väggar eller att flytta köket till ett annat rum det blir för kostsamt.

huset-1.png
 
AnneFi
det blir för trångt att sätta hällen snett inne i hörnan va?
 
Varför inte kyl & frys till vänster om fönstret och ugnen i hörnet till höger?

Hade också funderat på att jämka så att avståndet mellan skåp och fönster (över zinken) linjerar samt gjort ett fläktskåp över spisen för att vinna förvaring...
 
AnneFi
JothaR skrev:
Varför inte kyl & frys till vänster om fönstret och ugnen i hörnet till höger?

Hade också funderat på att jämka så att avståndet mellan skåp och fönster (över zinken) linjerar samt gjort ett fläktskåp över spisen för att vinna förvaring...
Kylen står ju till vänster om fönstret eller missuppfattar jag nu? Jag vill inte hoppa över att svänga i hörenet då jag behöver bänkytan.
Köket var rakt när vi flyttade hit men vi var tvungna att sätta upp en bänkskiva i hörnet för att få plats.
 
En tanke!
Om du utgår från det första köket, men struntar i vinkeln på 1680mm väggen och istället satsar på 30 cm djupa skåp på väggen mot källartrappan, märkt C.
Då får du ett rakt kök, likt det du hade från början, men tjänar förvaringsutrymme i de 30 cm djupa skåpen.
 
AnneFi
thomas33 skrev:
En tanke!
Om du utgår från det första köket, men struntar i vinkeln på 1680mm väggen och istället satsar på 30 cm djupa skåp på väggen mot källartrappan, märkt C.
Då får du ett rakt kök, likt det du hade från början, men tjänar förvaringsutrymme i de 30 cm djupa skåpen.
Tack för tipset!
Jag tror det blir för trångt men jag ska prova svänga runt i köket idag. Oerhört svårt i ett tomt rum! Vi Tappar dock bänkytan. Vi har en del köksmaskiner stående framme som används väldigt ofta och de tar en del plats.
Men jag funderar på din idé inne i matsalen på väggen som är 160 där man kan ha smala bänkskåp med vitrinskåp på för just porslin som inte används så ofta, servetter, ljus, serveringsskålar med mera
 
Ett snabbtips bara: flytta diskmaskinen till andra sidan hon så springer ni inte på varandra om en ska plocka disk och en laga mat.
 
JothaR skrev:
Hade också funderat på att jämka så att avståndet mellan skåp och fönster (över zinken) linjerar
menar du att avståndet ska vara symetrisk på båda sidor? Och vad vinner man på det?
Man behöver inte fokusera för mycket på att något ska linjera när det gäller att lösa det praktiska först. I övrigt lägger man märke på linjeringen när man tittar på en ritning men det är inget man ser i verkligheten i stor skala.

Jag tycker AnneFi har en bra planerat kök.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.