Öh, va? Nu läser du lite konstigt va? Nyfniken skriver att man INTE kan komma dragande med extraposter i efterhand. Ska kunden drabbas av att du som hantverkare glömt tala om att bilmaskinen kostar extra?

Eftersom hantverkaren gör påslag så lönar det sig i såna fall för hantverkaren att "råka glömma" saker. Och det är ju det vi vill komma runt: Det ska inte löna sig för hantverkaren att "råka glömma" att berätta nåt.

En annan hantverkare hade kanske haft mindre påslag på hyran av bilmaskinen, men får man inte veta priset i förväg så kan man inte välja rätt hantverkare.

Vår lagstiftning är gjord så att konsumenter har starkare skydd är näringsidkare, just eftersom man anser att konsumenter kan inte hålla koll på allt. Näringsidkaren ska vara "proffs" och ha koll på grejerna.


Tänk om du går på resturang och köper en maträtt som kostar 150 spänn enligt menyn. Sen kommer notan på 3000 spänn och resturangen säger "Vårt stekbord var för litet så vi var tvungna att hyra ett för att kunna laga till din beställning".
 
Redigerat:
Jag blir indirekt drabbad av alla kostnader ett företag råkar ut för.

@Nerre. Jag har väldigt svårt att hänga med i dina fiktiva konversationer och liknelser med andra branscher.
 
  • Gilla
flashower
  • Laddar…
Jag förstår, jag är tyvärr en dålig pedagog så om du inte hänger med ber jag om ursäkt. Då får försöka hitta nån som kan förklara mitt svammel för dig.


Men att du indirekt blir drabbad av alla kostnader ett företag råkar ut för stämmer inte. Det förutsätter nämligen att de inte tappar kunder eller minskar sin vinst. Men ett företag som beter sig som idioter tappar kunder och vinst och kanske t.o.m. måste slå igen.

Eller menar du på fullt allvar att det är helt ok med företag som lurar sina kunder, eftersom om de inte får lura sina kunder så drabbas andra kunder?
 
Nerre skrev:
Men att du indirekt blir drabbad av alla kostnader ett företag råkar ut för stämmer inte. Det förutsätter nämligen att de inte tappar kunder eller minskar sin vinst. Men ett företag som beter sig som idioter tappar kunder och vinst och kanske t.o.m. måste slå igen.

Eller menar du på fullt allvar att det är helt ok med företag som lurar sina kunder, eftersom om de inte får lura sina kunder så drabbas andra kunder?
Tydligen måste inte företag som beter sig dåligt slå igen, den här tråden handlar ju t.o.m om en ganska stor aktör.

Om ett företag inte bryr sig om att följa de regler som finns, hjälper det ju inte att införa fler regler.

De nya reglerna kommer bara att tillföra merkostnader för de företag som vill sköta sig som dom i förlängningen tar ut från sina kunder (mig).

Det sista har jag ingen kommentar på, det är mig veterligen inte tillåtet för företag att luras.
 
Vi har tydligen lite olika definition av "luras".

Jag har svårt att se hur de reglerna jag föreslog skulle innebära merkostnader, det blir snarare mindre kostnader eftersom man kan använda samma mall både för offert och faktura. För fakturan fyller man bara i antal (timmar eller vad det kan vara) på de poster som har nån form av rörlig kostnad.
 
oceanis skrev:
Vilket är mest ärligt och transparent? En företagare som vågar specificera sina olika poster såsom lön/lönebikostnader per timme, fasta kostnader per timme, rörliga kostnader beroende på förbrukning eller en företagare som klumpar ihop allt så att man inte vet vad man betalar för.
Oceanis, du verkar ha gjort en logisk liten vurpa i ditt resonemang. Om man enligt ditt exempel tänker sig den allra hederligaste hantverkaren, som alltså vågar specificera alla sina kostnader - vad har han i timkostnaden egentligen? 0:-? sin bruttolön?

Nej kärnan är att genom att ha en timpeng, som är den man som kund lättast kan jämföra företag med, och sedan lägga till inte oväsentliga extrakostnader, så förvirrar man prismodellen och bäddar för missförstånd. Jag är som kund ointresserad av vad Berlingon kostar, och om den var ny eller gammal. Allt skall bakas in i timpengen är min åsikt. Det ger även seriösa och effektiva hantverkare större möjligheter att konkurrera med de ruttna. Detta då du som effektiv hantverkare motiverar din dyra borrhammare med att den är mer exakt och snabbare, men kanske samtidigt köper en billigare bil då den extra komforten inte är något du anser du behöver. Denna företagsmodell måste få synas genom att det påverkar timpriset, inte genom att det alstrar påslag i olika mån.
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Oceanis, du verkar ha gjort en logisk liten vurpa i ditt resonemang. Om man enligt ditt exempel tänker sig den allra hederligaste hantverkaren, som alltså vågar specificera alla sina kostnader - vad har han i timkostnaden egentligen? 0:-? sin bruttolön?

Nej kärnan är att genom att ha en timpeng, som är den man som kund lättast kan jämföra företag med, och sedan lägga till inte oväsentliga extrakostnader, så förvirrar man prismodellen och bäddar för missförstånd. Jag är som kund ointresserad av vad Berlingon kostar, och om den var ny eller gammal. Allt skall bakas in i timpengen är min åsikt. Det ger även seriösa och effektiva hantverkare större möjligheter att konkurrera med de ruttna. Detta då du som effektiv hantverkare motiverar din dyra borrhammare med att den är mer exakt och snabbare, men kanske samtidigt köper en billigare bil då den extra komforten inte är något du anser du behöver. Denna företagsmodell måste få synas genom att det påverkar timpriset, inte genom att det alstrar påslag i olika mån.
Håller inte med dig där tyvärr!!

Om vi nu håller oss till grundfrågan vilket avsåg bilkostnad så tror jag inte att det finns någon hantverkare eller företag som har detta inbakat i timpriset. Alla (åtminstone 95%) debiterar körning och resekostnader som separata delar i fakturan vid icke fastpris avtal. Du får gärna ge exempel på de företag som har detta inbakat i timkostnaden för personalen.

Den fasta kostnaden kan mycket väl vara inbakad i timpriset men den rörliga finns alltid separat fakturerad. Försök inte inbilla mig något annat.

Jag tycker att det därför egentligen är mer juste att ta ut den fasta kostnaden för bilen på samma sätt dvs utanför timkostnaden och särskilja hantverkarens timkostnader från den fasta bil kostnaden och den rörlig bilkostnaden.

Orsaken är enkel: Ta ett exempel, ett företag ska skicka tex 3 rörläggare till ett jobb, företaget har ett antal höga Mercedes Vito med inbyggd verkstadsinredning och lager som kan ta 3 passagerare.

Om företaget då skickar dessa tre i en bil och du blir debiterad för precis en bil plus faktisk körsträcka så tycker jag detta är mer juste än att jag blir debiterad för 3 bilar genom att jag skall betala bil via varje persons timbetalning.

Detta ger då att de jobb och kunder som har behov av att många bilar används får betala mer och de som endast har behov av att man använder en bil men skickar fler personer i samma bil får betala mindre.

Sen kan man naturligtvis sprida årskostnaden på sin totala bilpark på alla anställda och smeta ut kostnaden lika på alla kunder men det är inte i mina ögon bättre än att var och en får betala sin del, baserat på behov.

Jag betalar själv hellre vad jag har behov av, oavsett om det blir mer för mig ibland än att jag har ett solidariskt utsmetat "lika för alla" pris. Jag vill naturligtvis då också ha det billigare när jag inte har behov av tex många bilar vid ett jobb.

Jag personligen har å andra sidan inte svårt för att betala för specialutrustning som en firma måste hyra för mitt jobb eftersom det följer den modell jag anser mest rättvis, nämligen att var och en betalar vad som går åt för dennes jobb.
Normala handverktyg dvs personliga standardverktyg och standard maskiner ligger som ett overhead i timpriset på samma sätt som gemensamma kostnader av typen administration etc gör.

Att man specar upp saker och är tydlig är för mig inte något konstigt och jag kan räkna, så att slå samman poster och få ett jämförande pris är inte något märkvärdigt i min värld. Så därför rädds jag varken löpande räkning eller specade fakturor.
Men jag har kanske haft tur med hantverkare som tar betalt för vad dom gör och vad vi kommit överens om ;)
 
peternicklas
ErrkaPetti skrev:
Det finns en stor skillnad här, då din lön kommer från skattepengar till 100%...
Om du nu vill ha min lön som rörmokare (runt 34-35') så välkommen i morgon och gör mitt jobb...
Att som många glida runt på ett jobb i både uppvärmda och luftkonditionerade lokaler och ha ett jobb utan krav på sig (typ lärare) är ju betydligt lättare än att som många i min bransch verkligen får känna på både kyla värme fukt buller i massor samt trånga utrymmen eller skyhögt över golv i diverse liftar eller vingliga ställningar...
Som sagt, alla ni som tycker det är såååå underbart att vara typ rörmokare; välkomna att byta jobb!

Tyvärr blir nog kön in i branschen ganska kort iallafall... Att dessutom vara lärare i Sverige borde lönerna sänkas om man ser till alla elevers resultat...
Måste säga att din kommentar är väldigt onödig. Vilken erfarenhet har du av att vara lärare? Jag arbetar som lärare MEN har även arbetat som lastbilsreperatör i 15 år. Det är 2 helt skilda yrken. Att vara lärare idag är inget man skryter över, inte längre. Vi arbetar runt 10 timmar/dag samt en hel del på helger för att hinna med allt administrativt arbete som krävs av oss. Vi har även väldigt stora krav på oss att hjälpa alla studenter oavsett vilken diagnos de har. Vi hjälper alla MEN det tar väldigt mycket tid samt att vår kunskap måste hela tiden breddas då nya krav ställs på oss hela. Mycket av dessa krav får vi göra på vår fritid. Den tiden när läraryrket var bra är sedan länge förbi. Väldigt många lärare idag är sjukskrivna p.g.a. den höga arbetsbelastningen. Att arbeta som lastbilsreperatör är ett av de bästa arbete jag har haft. du arbetar mellan x och y MEN sedan är man fri. Min kropp orkade inte längre p.g.a. alla tunga lyft och konstiga arbetsställningar. Hemma har jag lagt om hela värmesystemet och installerat värmepump mm. utan någon som helst erfarenhet och ja det fungerar perfekt! Ska man skriva skit om läraryrket så snälla gör det efter egen erfarenhet.
Hantverkare försöker jag att hålla borta från vårt hus, varför det? Jo de kommer släpandes vid 07,30, tittar lite och sedan åker de iväg. Hämta grejor heter det. Följde efter dem en gång, vad gjorde de, satt och åt frukost på en VVS firma. Åter i mitt hus vid 09,30 tiden arbetade, pratade i telefon till 11,30, hela 2 timmar. Åker på lunch åter 13,00 för att sedan hämta mer grejor, fika på VVS firman, Åter 15,30 lägger grejorna för att sedan hinna till firman innan 16,00. Det företaget är inte längre välkomment till oss. Detta är en VVS firma. De tog dock inte betalt för sin firmabil. Elfirman sköter sig till 100%, trevliga och arbetar de timmar de ska, kostar dock lite mer men det är det värt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Måste säga att din kommentar är väldigt onödig. Vilken erfarenhet har du av att vara lärare? Jag arbetar som lärare MEN har även arbetat som lastbilsreperatör i 15 år. Det är 2 helt skilda yrken. Att vara lärare idag är inget man skryter över, inte längre. Vi arbetar runt 10 timmar/dag samt en hel del på helger för att hinna med allt administrativt arbete som krävs av oss. Vi har även väldigt stora krav på oss att hjälpa alla studenter oavsett vilken diagnos de har. Vi hjälper alla MEN det tar väldigt mycket tid samt att vår kunskap måste hela tiden breddas då nya krav ställs på oss hela. Mycket av dessa krav får vi göra på vår fritid. Den tiden när läraryrket var bra är sedan länge förbi. Väldigt många lärare idag är sjukskrivna p.g.a. den höga arbetsbelastningen. Att arbeta som lastbilsreperatör är ett av de bästa arbete jag har haft. du arbetar mellan x och y MEN sedan är man fri. Min kropp orkade inte längre p.g.a. alla tunga lyft och konstiga arbetsställningar. Hemma har jag lagt om hela värmesystemet och installerat värmepump mm. utan någon som helst erfarenhet och ja det fungerar perfekt! Ska man skriva skit om läraryrket så snälla gör det efter egen erfarenhet.
Hantverkare försöker jag att hålla borta från vårt hus, varför det? Jo de kommer släpandes vid 07,30, tittar lite och sedan åker de iväg. Hämta grejor heter det. Följde efter dem en gång, vad gjorde de, satt och åt frukost på en VVS firma. Åter i mitt hus vid 09,30 tiden arbetade, pratade i telefon till 11,30, hela 2 timmar. Åker på lunch åter 13,00 för att sedan hämta mer grejor, fika på VVS firman, Åter 15,30 lägger grejorna för att sedan hinna till firman innan 16,00. Det företaget är inte längre välkomment till oss. Detta är en VVS firma. De tog dock inte betalt för sin firmabil. Elfirman sköter sig till 100%, trevliga och arbetar de timmar de ska, kostar dock lite mer men det är det värt!

Därför jobbar jag på fast pris, då slipper jag bli förföljd av mina kunder...
Men du tycks ha hittat extrema timmsugare, vilket tycks va vanligt bland VVSare.
 
  • Gilla
Ladaniva
  • Laddar…
peternicklas
Freddy_kruger skrev:
Därför jobbar jag på fast pris, då slipper jag bli förföljd av mina kunder...
Men du tycks ha hittat extrema timmsugare, vilket tycks va vanligt bland VVSare.
Sund inställning och rättvis, de kunderna kan s...a i vad, hur och när du gör det, prislappen är redan klar.
Tyvärr har vi några sådana VVS:are här där vi bor. OBS, jag drar inte nu alla över samma kam, det finns duktiga VVS:are.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tack för ett trevligt svar.

oceanis skrev:
Håller inte med dig där tyvärr!!
Du får gärna ge exempel på de företag som har detta inbakat i timkostnaden för personalen.
Nu bor jag på en småort, och företagen är baserade i nära omnejd inom säg 10km, men jag har ALDRIG fått specat bilräkning på fakturan. Varken som startavgift, dagavgift, milavgift eller timavgift. Då har jag ändå haft vvsare, snickare, elektriker och plåtslagare på plats.

oceanis skrev:
Den fasta kostnaden kan mycket väl vara inbakad i timpriset men den rörliga finns alltid separat fakturerad. Försök inte inbilla mig något annat.
Problemet är väl vad man avser med "rörlig" kostnad? Om Sigge Snickare hyr ett specialverktyg just för dig, så visst - det var ju för ditt jobb. Men sedan blir det rätt mycket gråzon. Vad är en rörlig kostnad i sammanhanget (som inte är direkt kopplat till själva "hantverkandet")?

oceanis skrev:
Jag tycker att det därför egentligen är mer juste att ta ut den fasta kostnaden för bilen på samma sätt dvs utanför timkostnaden och särskilja hantverkarens timkostnader från den fasta bil kostnaden och den rörlig bilkostnaden.

Orsaken är enkel: Ta ett exempel, ett företag ska skicka tex 3 rörläggare till ett jobb, företaget har ett antal höga Mercedes Vito med inbyggd verkstadsinredning och lager som kan ta 3 passagerare.

Om företaget då skickar dessa tre i en bil och du blir debiterad för precis en bil plus faktisk körsträcka så tycker jag detta är mer juste än att jag blir debiterad för 3 bilar genom att jag skall betala bil via varje persons timbetalning.

Detta ger då att de jobb och kunder som har behov av att många bilar används får betala mer och de som endast har behov av att man använder en bil men skickar fler personer i samma bil får betala mindre.
Låt säga att dina tre hantverkare bor vitt spridda och dyker upp med varsin bil, som rymmer var sitt set verktyg som de arbetar med - skall de då speca tre bilar på din räkning med trippla avgifter?

oceanis skrev:
Sen kan man naturligtvis sprida årskostnaden på sin totala bilpark på alla anställda och smeta ut kostnaden lika på alla kunder men det är inte i mina ögon bättre än att var och en får betala sin del, baserat på behov.
.. och jag tror just detta blir mycket mer vettigt i allmänhet. Det går alltid att som ovan hitta på extrema exempel som gynnar just den situationen, men just för tex rörmokare och elektriker så är det ju vanligt med småjobb där de kommer och går under processen. Att då fakturera startbilavgifter osv blir ju enligt TS exempel verkligen orimligt. Jag tror även att den större beställaren kommer att uppskatta en så enkel prismodell som möjligt.

oceanis skrev:
Att man specar upp saker och är tydlig är för mig inte något konstigt och jag kan räkna, så att slå samman poster och få ett jämförande pris är inte något märkvärdigt i min värld. Så därför rädds jag varken löpande räkning eller specade fakturor.
Nej jag kan också räkna. Rätt bra faktiskt. Men det är en jäkla skillnad på att räkna innan jobbet eller när fakturan sitter i din hand! Om hantverkaren säger "typ två dagars jobb" och timmen kostar 450:-, då vet jag var det hamnar. Om han istället säger "typ två dagars jobb" och timmen kostar 400:-, men det tillkommer servicebil, milkostnad, timkostnad bil, med mera - ja då blir det jättesvårt att få en klar bild av vad uppdraget kommer att sluta på. "Låt se här - kan du lämna över en spec på dina olika extrakostnader? nähe, vilka är de? bil? ja vad tar du för det då ...?" Nej orimligt. =)

Vad min snickare gjorde var att han sa att han tar noll betalt för att titta och räkna på jobb, inget för vidare besök eller kontroller, inget för bil eller dylikt, men sedan lägger han på en schablon på 8% på material och om han tar in underentrepenörer som han samordnar. Resten finns i timpengen. Det tycker jag var jäkligt schysst och lätt. Sedan har han specificerat allt in i detalj, med materiallistor och hans killar har även skrivit timspecifikationer för varje dag de har arbetat och angivit med vad. Han får komma igen. Skall jag tillägga att han visar sig ha rykte om att "vara hederlig" på materialföretagen?
 
Jag har blivit lurad på exakt det sätt som Nerre illustrerar med sin exempel-konversation. Det var på den tiden jag fortfarande trodde gott om okända människor.

Och, jo, det var på en väletablerad firma på en mindre ort.
 
Min helt ovetenskapliga erfarenhet är att de firmor jag hört bra om och de jag anlitat som jag varit nöjd med har aldrig överraskat med några dolda kostnader eller oväntade tillägg på fakturan. Så kan det helt enkelt finnas ett samband med att de firmor som sköter sig snyggt har fullt upp och därför har ett mindre behov av att smyga in "dolda" kostnader i efterhand eftersom de har en så bra beläggning att de tjänar nog på det och vet att det knappast är något de tjänar på i längden?
 
  • Gilla
Ladaniva
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Min helt ovetenskapliga erfarenhet är att de firmor jag hört bra om och de jag anlitat som jag varit nöjd med har aldrig överraskat med några dolda kostnader eller oväntade tillägg på fakturan. Så kan det helt enkelt finnas ett samband med att de firmor som sköter sig snyggt har fullt upp och därför har ett mindre behov av att smyga in "dolda" kostnader i efterhand eftersom de har en så bra beläggning att de tjänar nog på det och vet att det knappast är något de tjänar på i längden?
Ja eller så kanske det avspeglar att många av oss bor i storstäder ..?
 
Det är nog då enkelt att flertalet av oss inte gillar den beska eftersmaken av att känna sig blåst. Tala om vad du kostar, hur svårt kan det vara. Personligen är principen viktigare än pengarna.. =)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.