TrollMann skrev:
Ring tillverkaren av tätakicktet så får du veta ifall det går att knacka bort eller inte
Det är helt ok att sätta kakel på kakel det behöver inte alls rivas allt för att börja om.
Möjligen att det bygger lite på tjockleken men det avgör ju kund.
 
falkn skrev:
Kakel på kakel är definitivt inte okej. Behövs hela golvet och väggarna rivas tror jag att det blir svårt att säkerställa att tätskiktet håller överallt så i mina ögon bör det göras om alltihopa.
Varför anser du att kakel på kakel inte är ok??

Det stora problemet är fallet. Dom måste åtgärda fallet 'under' tätskiktet, och således blir det problem med dubbla tätskikr.
 
Hej,
Måste vara jobbigt att uppleva. Jag hade aldrig accepterat kakel på kakel inte i ett badrum. Kanske hade det varit OK på en vanlig toalett där man inte duschar men även där tveksamt. Om plattsättaren gjort ett dåligt jobb vad är det som säger att han gjort rätt med tätskiktet?? Absolut ingen vet det än plattsättaren själv. Tro inte på¨säljaren när han bedyrar att man gjort rätt. För honom handlar det om bonus och pengar inget annat.

Att renovera ett badrum kostar väldigt mycket pengar. Det kan inte vara meningen att du betalar fullt pris för något som inte gjorts korrekt och leva med känslan att tänk om tätskiktet är dåligt gjort också. Jag hade aldrig accepterat detta, ingen rabatt heller eftersom man ju beställt ett badrum enligt gängse regler då ska man få detta också ingen halvmesyr. Våtrum skall man vara jättenoga med eftersom vatten är inblandat framförallt om du har träbjälklag. Minsta läckage gör att du om några år får göra om det. Inget någon vill riskera inte jag iallafall
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Mikael_hempulare skrev:
Hej,
Måste vara jobbigt att uppleva. Jag hade aldrig accepterat kakel på kakel inte i ett badrum. Kanske hade det varit OK på en vanlig toalett där man inte duschar men även där tveksamt. Om plattsättaren gjort ett dåligt jobb vad är det som säger att han gjort rätt med tätskiktet?? Absolut ingen vet det än plattsättaren själv. Tro inte på¨säljaren när han bedyrar att man gjort rätt. För honom handlar det om bonus och pengar inget annat.

Att renovera ett badrum kostar väldigt mycket pengar. Det kan inte vara meningen att du betalar fullt pris för något som inte gjorts korrekt och leva med känslan att tänk om tätskiktet är dåligt gjort också. Jag hade aldrig accepterat detta, ingen rabatt heller eftersom man ju beställt ett badrum enligt gängse regler då ska man få detta också ingen halvmesyr. Våtrum skall man vara jättenoga med eftersom vatten är inblandat framförallt om du har träbjälklag. Minsta läckage gör att du om några år får göra om det. Inget någon vill riskera inte jag iallafall
Jag håller med dig, men det som jag anser rimligt att kravställa när man renoverar badrum för 150,000kr är I PRINCIP omöjligt att få vad det verkar som. Slarv, tidspress, okunskap...jag vet inte vad det är men en helt personlig gissning efter att ha renoverat flera badrum (utlagt på entreprenör), letat hus i åratals (och tittat på nya badrum) så skulle jag säga att 1 nytt badrum av 10 är byggt rätt och bra. 3 av 10 byggda okej. 5 av 10 håller i cirka 5 år........min personliga gissning. Based om real life studies in Stockholm, Sweden.
 
Jag skulle inte uppskatta att de försökte rätta till sitt misstag på det viset! Lejer man in arbetskraft för att göra ett helt nytt badrum så vill man känna att det är nytt, fint och rätt gjort.

Själv är vi inne på (efter tips och råd från olika håll) att sätta klinker på klinker i vår duschhörna för det är fel på fallet men inte på tätskiktet (för stora plattor i kombination med svacka imellan golvreglar) och resten av badrummet är fint och fräscht (även om det är fel färg..). Men det är en budgetlösning för vi vill att badrummet ska stå pall några år till så att säga..

Hade vi valt att göra om det helt hade vi inte accepterat kakel på kakel, eller klinker på klinker.

Lycka till med badrumsrenoveringen, hoppas det blir så bra som ni hoppats i slutänden!
MVH Sandra
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Alla ni som säger "jag hade inte accepterat..." vad har man för alternativ?

Kan man bara säga nej till att knacka bort plattor, extra lager klinker, eller någon annan form av delreparationer som är godkända enligt branschreglerna?

Firman går ju säkerligen inte med på att göra om hela jobbet, så hur ska man gå till väga?
 
  • Gilla
dejvid
  • Laddar…
Hej,
Skönt med lite support. Har inte hört något från entreprenören på några dagar sedan jag började ställa lite krav. 180 000kr för typ 6kvm tokigt badrum, fett värt! :x De har förövrigt redan förlorat en kund, några bekanta som avbeställde ett hembesök efter de hört vår story.

Klinkersmåtten var 148x148mm för den som undrade.
 
Simon GBG skrev:
Alla ni som säger "jag hade inte accepterat..." vad har man för alternativ?

Kan man bara säga nej till att knacka bort plattor, extra lager klinker, eller någon annan form av delreparationer som är godkända enligt branschreglerna?

Firman går ju säkerligen inte med på att göra om hela jobbet, så hur ska man gå till väga?
Exakt vad jag vill veta!
 
Problemet är att man vet ju inte hur det ska bli förrän man är mitt i det och då är det jättejobbigt.

Vi har nyligen renoverat våra badrum och hade turen att hitta ett mycket bra företag som gjorde allt rätt på rätt tid. otroligt duktiga hantverkare.

Jag var jättenoga med offerten för att se till att alla detaljer var med. En firma som inte har med detaljer litar inte jag på. Med badrum är det extra noga pga vatten. Vi ratade flera entreprenörer som skickade korta mail (offerten) kanske 10rader text för ett arbete på flera hundratusen. Det var ju som gjort för att konflikter skulle ske.

Den som vi valde hade alla detaljer med från början. Det säger en hel del om hur seriös man är.


Som sagt vad skall man göra när man är mitt uppe i mardrömmen ?

Vi hade mindre tur när vi gjorde om vårt kök. Vi hade då att göra med ett oseriöst företag. Det var en dyr lärdom.

I ditt fall skulle jag:
1.Prata med firman och få dem att förstå att du som kund måste få vad du har beställt och betalat för
(är de seriösa och rädda om sitt rykte och har möjlighet (pengar) bör det inte vara något större problem. Men som sagt du måste vara envis och ligga i)

2.Gäller att få dem att förstå att förtroendet du haft är allvarligt skadat och att du inte litar på att tätskiktet blivit korrekt utfört. De kan ju hålla med dig om de själva gått på pumpen med plattläggaren som inte varit bra, något de aldrig kommer att erkänna inför dig naturligtvis)

3.Funkar inte det har du med en oseriös entreprenör att göra och då kommer man raskt in på det här med pengar. Har du inte betalat något håller du direkt inne ev. överenskomna delbetalningar och kontaktar en besiktningsfirma som du vet inte har samröre med byggfirman dessa kan ge dig tips på hur du ska göra

4.Om kakel på kakel lösningen de föreslår inte är fackmannamässig har du lagen på din sida och kan bryta med dem och lyfta in en entreprenör som åtgärdar felen.

5.Du måste ha på fötterna rent tekniskt från en besiktningsfirma som på papper hävdar att badrummet måste rivas och byggas om. Detta av det skälet att om konflikt uppstår skickas fakturor med inkasso som du måste avslå. Har du ett formellt papper från en besiktningsfirma har du laglig rätt att inte betala. Vi var med om denna mardröm med vårt kök som var fullt med allvarliga fel och som behövde göras om. T.ex riva upp klinkersgolvet som sprack i fogarna och plattor som lossnade efter 2 veckor. Golvet var inte flytspacklat och gick i vågor

Några korta tips var detta. Stort lycka till och hoppas det löser sig för Er
 
  • Gilla
dejvid och 1 till
  • Laddar…
jag snackar utifrån min egen erfarenhet.

sannolikheten för att firman själva ska acceptera att göra om hela badrummet är väldigt svagt för de måste göra om allt plus att betala för all kakel och klinker och annat som måste slängas.

då gör de allt för att lösa det med en delreparation, som de gör nu.

föreslagna delreparationer är godkända av branschreglerna så de får man egentligen inte säga nej till, MEN dessa förslag bygger på att det är rätt fall på tätskiktet.

det är beskedet en besiktningsman skulle ge er, tror jag.

det här är en gissning: det sannolika är att det inte är rätt fall på tätskiktet med tanke på att det är fel fall på ytan, då ligger bevisbördan på firman, vilket de inte kan bevisa eftersom de troligen inte har dokumenterat detta, och jag vet inte ens om det går att dokumentera. men de kommer hålla fast vid att det är rätt fall, för det är deras enda räddning för en delreparation.

kommer man inte överens blir det rättsliga vägar. vad domen skulle bli i en domstol vet jag faktiskt inte, men jag gissar på att det inte kommer handla om att göra om hela badrummet, utan andra åtgärder som att riva hela golvet och eventuellt första raden på väggarna och göra om de delarna, och jag vet inte om den lösningen kommer kännas så mycket säkrare...

I detta skede ska du inte betala en krona till iaf, de kan inte tvinga dig till det, och det måste finnas pengar kvar för att de ska känna sig motiverade för att åtgärda felen.

någon som kan säga emot mina spekulationer?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Dyrköpt läxa kanske. Men detta är andledningen till att man besiktigar under arbetets gång. Att göra om ett fall direkt kan man ju, att göra om när det ev kan vara fel.

Kan man inte försöka få utökad garanti? Om de hävdar bestämt att fallet under är ok?
 
Kom på en annan sak. Kan man lösa det genom att sätta in en snygg duschkabin? Det är ju ett "sova bra" alternativ.
 
Om man bortser från det rent juridiska, dvs sånt som de *måste* göra. Om det nu finns byggtekniska och lagliga speciallösningar som man som kund inte gillar, kan man skriva ned sånt i avtalet? Hur skulle man i så fall formulera det?

I princip en garanti för att det blir ett "perfekt" resultat, och inga halvmesyrer (oavsett om det är byggtekniskt OK).

Jag är själv i situationen att jag vilken dag som helst kommer få ett avtal att skriva på. Jag har inte nämnt något om att jag vill ha vissa detaljer inskrivna, mest för att jag inte har kunskaperna som behövs för att kunna ställa speciellt detaljerade krav. Dock har jag vissa tankar om avstånd och placering av saker. Är det rimligt att jag kräver att få med det i avtalet? T.ex att toaletten ska vara på ett visst avstånd från väggen och från handfatet, och med viss sitthöjd, och att utbyggnaden (dvs "extraväggen") för en eventuell vägghängd wc får vara max si och så många cm brett, djupt och högt.

Orsaken är att mitt badrum är väldigt litet, så det är extremt små marginaler det handlar om. Kommer toan några cm för långt till höger eller vänster blir det obekvämt att sitta på den, och sticker den ut några cm för långt "in i rummet" så är den i vägen.

Vad tror ni? Är det vanligt att man specificerar sådana saker?
 
@jimih
känns de sakerna viktigt för dig, bör du ta med de i avtalet.

en sak som jag skulle ha tagit med är att inga delreparationer skulle accepteras vid bakfall/svacka eller liknande.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Simon GBG skrev:
@jimih
känns de sakerna viktigt för dig, bör du ta med de i avtalet.
Yes, jag får ta upp det med dom.

en sak som jag skulle ha tagit med är att inga delreparationer skulle accepteras vid bakfall/svacka eller liknande.
Känns som att en sån sak egentligen borde finnas i standardavtalet, och att man i undantagsfall förhandlar bort det (för att få ner priset). Men det är kanske bara jag som tänker så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.