Hej!

Vi har ett garage på betongplatta, byggd 2005. Garaget är isolerat och har en elektrisk port från garageportsexperten, som inte är isolerad, men väldigt tät.Finns två tallriksventiker på vardera gavel. Ingen golvbrunn.,Ett litet fönster finns. De problem vi idag har med ett litet oljefyllt element (som har gått sönder) är:


* Vatten smälter från bilen på vinter, har ingenstans att ta vägen, torkar inte upp, utan skapar en massa svartmögel på nedre väggarna.

* Dålig luft på vintern, då elementet har hållit ca 10 C och det har blivit väldigt fuktigt.

* Ingen avfuktningsfuktion existerar

Har sneglat på denna från Jula

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417063/

kan den passa våra behov, det jag vill uppnå är:

* Kunna värma uppgaraget till 12-14 C på vintern.

* Kunna avfukta luften

* Torka upp betongplattan under natten så det inte flyter med smältvatten på morgonen.

* Bättre luft och välmående byggnad.

* Likvärdigt eller mindre energibehov än oljeelementet på 500 W


Kan ingenting om värmepumpar, men denna ligger ungefär i pris vad jag vill ge för ett garage på 40 m2. Kan denna vara något?

/S
 
Redigerat:
Den fungerar säkert för att värma upp garaget som kompletteringsvärme till elradiator vilket behövs som back-up och om det blir riktigt kallt. Temperturen kommer troligen att bli antingen 6-7 grader med underhållsläget eller 15-16 grader med lägsta ordinarie inställning. LLVP avfuktar genom att kyla luften vid typ 30 grader så det är knappast aktuellt i ett garage utan då behövs antingen ventilationsfläktar och rejält med värme eller ett separat avfuktningsaggregat som Woods m.fl. Eftersom det saknas avlopp kanske det sistnämnda inte passar så bra utan rejält med värme plus fuktstyrd PAX-fläkt är bästa alternativet. Det märks på elräkningen om man vill ha varmgarage, torrt och fin bil.
 
Bästa lösningen mot vattenslabb i garaget är att inte köra in bilen. Då kan man ha en massa roliga hobby projekt där istället. Men det kanske inte är aktuellt att lämna bilen ute.
 
Egentligen är väl carport med uttag för motorvärmare det bästa för bilen om den används ofta. Om bilen parkeras i varmgarage på vinterhalvåret är det viktigt att den hinner torka till ordentligt innan den ska ut på vägarna igen, annars kommer rosten krypande snabbare.
 
Real7 skrev:
Bästa lösningen mot vattenslabb i garaget är att inte köra in bilen. Då kan man ha en massa roliga hobby projekt där istället. Men det kanske inte är aktuellt att lämna bilen ute.
I detta fallet är det ett riktigt "bil-garage" med fina tavlor, hyllor med bilvård etc... allt annat finns i ett förråd :)


Okej, jag får og ta och läsa instruktionsboken till denna luftvärmepump innan jag slår till, trodde det gick att kombinera uppvärmning med avfuktning, då det absolut behövs ett sätt att få ut de kanske 2-3 liter vatten som produceras varje kväll efter att bilen körts in efter 2 timmar på den snöiga landsvägen. Det finns som sagt ingen pax-fläkt eller annat utan det är självdrag med 4 tallriksventiler.

Verkar allmänt krångligt att få bra miljö i ett garage, då det inte finns någon "universalmaskin" som både kan hålla tempen och avfukta.

Kan tillägga att vi bor i södra Sverige, så det är inte många dagar om året som temperaturen går nere under -5C. Så någon tilläggsvärme tror jag knappast behövs, speciellt inte då det bef. el-elementet är trasigt.

/S
 
peternicklas
Jag har en motsvarande i vårt garage. Hålla värmen är inga problem, avfuktning fungerar dåligt. Vi har satt in en avfuktare som extra hjälp den fungear dock inte under c:a 15 grader.
 
Avfuktare är bra, men jag tror inte att den kan ersätta en golvbrunn. Det tar tid innan allt vatten på golvet dunstat, och under tiden kan det mögla. Visst lär det bli bättre med en avfuktare, men det är inte säkert att du slipper problem med mögel.
 
Även med golvbrunn blir det mycket vatten kvar i pölar på betonggolvet när en snöig bil parkeras eller bilen tvättas. Jag kör med en kondensavfuktare (Woods ED50) på en hylla med avloppsslangen kopplad till avloppet från utslagshon. På golvet en kupévärmare för lastbil (bara i fläktläge) som blåser in under bilen. Gäller att få god luftomsättning för att minimera risken för mögel och korrosion.

För uppvärmning en luftluftvärmevärmepump med lite modifierad innegivare så temperaturen i garaget håller sig normalt på 8-10 grader. Efter biltvätt stiger temperaturen och kondensavfuktaren ger även extra värme för varje droppe som avfuktas till vatten så då det blir ca 16-17 grader under någon dag. Dessutom elradiatorer 1500+1000 W om det blir riktigt kallt samt som back-up om det händer något med värmepumpen (måste ju hållas frostfritt och rostfritt eftersom indraget vatten i garaget plus förvaring av färgburkar, verktyg m.m.). Har inte haft tecken på mögel inne i garaget men däremot en del svarta fläckar på utsidan fasaden där tallriks-ventilen sitter.
 
Redigerat:
Oj, många bra svar. Har funderat lite och jag tror att vi borde klara oss väldigt bra på en absorptionsavfuktaredå vi inte planerar att hålla garaget över + 8-10, men ändå vill kunna driva ut fuktenpå bästa möjliga sätt.

Denna har jag spanat in http://www.jula.se/catalog/bygg-och...triska-avfuktare/absorptionsavfuktare-417065/

Som jag förstår det så avfuktar den utan att kräva högre temperatur, vilket annars hade behövts för att omvandla vattnet på golvet/väggar/tak till ånga som kan tas om hand. Värmen kommer avfuktaren själv samt ett nytt oljefyllt element att stå för. Det är yterst sällan någon kommer att jobba inne i garaget på vintertid, om så är fallet kan jag lätt ta dit en värmefläkt för att tillfälligt höja tempen.

Prioritet är ett friskt garage, och så lite vatten på golvet som möjligt vintertid, utan att det kostar skjortan.Behöver inte högre temp i garaget än +8-10 C

/S
 
MrPlow
Jag skulle rekommendera en sorptionsavfuktare där du för ut fukten med våtluftutblås. På så sätt får du även ventilation på köpet och slipper ha avlopp (som du skriver att du inte har).
 
Intressant liten modell för att vara sorptionsavfuktare men den kräver slang till avlopp eller tömning av tanken ca 1-2 ggr per dygn. Kanske bra för att testa hur det fungerar med avfuktare. Andra större och dyrare modeller av sorptionsavfuktare skickar ut den fuktiga avluften via ventilationshål i ytterväggen.

Kondensavfuktare fungerar ner till +5 C och drar mindre energi än sorptionsavfuktare men kräver också slang till avlopp eller tömning av tanken.

Satsa också på en bra digital termometer och hygrometer, t.ex. fabrikat Oregon för att följa upp läget i garaget.
 
Josth skrev:
Intressant liten modell för att vara sorptionsavfuktare men den kräver slang till avlopp eller tömning av tanken ca 1-2 ggr per dygn. Kanske bra för att testa hur det fungerar med avfuktare. Andra större och dyrare modeller av sorptionsavfuktare skickar ut den fuktiga avluften via ventilationshål i ytterväggen.

Kondensavfuktare fungerar ner till +5 C och drar mindre energi än sorptionsavfuktare men kräver också slang till avlopp eller tömning av tanken.

Satsa också på en bra digital termometer och hygrometer, t.ex. fabrikat Oregon för att följa upp läget i garaget.
Kanske kan man borra ett hål i väggen och trä igenom en gardena-slang? Det är leca längst ner som väggmodulerna står på.

Har redan en digital Oregon som skickar datat till telldus... funkar finfint med SmartHome-appen till WIndows Phone.

/S
 
MrPlow
steve5432 skrev:
Kanske kan man borra ett hål i väggen och trä igenom en gardena-slang? Det är leca längst ner som väggmodulerna står på.

Har redan en digital Oregon som skickar datat till telldus... funkar finfint med SmartHome-appen till WIndows Phone.

/S
Vad tror du händer när det blir minusgrader?
 
MrPlow skrev:
Vad tror du händer när det blir minusgrader?
Finns absolut risk för att slangen kan frysa, om inte vattnet rinner ut tillräckligt snabbt, och om den luft som finns i slangen inte får någon som helst uppvärmning från avfuktaren i sig.

Problemet med denna avfuktare verkar vara främst att behållaren är så liten. En lösning kan ju vara att ställa den på en stol eller så, och sen köpa in en plastdunk på 30-40 liter, så blir det inte tömning så ofta. Anslutningen till dunken får ju vara lufttät, annars antar jag att avfuktaren försöker avfukta vattnet en gång till :)

Inte lätt det här...

/S
 
Följdfråga som jag kom på. OM jag nu köper in en absorptionsavfuktare som jag ställer på en pall och sen en stor dunk under och en slang emellan, visst behövs det ju värme för att allt vatten som hamnar på golvet på något sätt måste ju förångas. Och ju lägre temperatur, desto sämre förångning? Antar att detta är grejen med en adsorptionsavfukare.

Man rekommenderar även att utrymmet skall vara så tätt som möjligt, var skall då tilluften komma ifrån? Om jag stänger alla ventiler i ett isolerat garage och sen kör in en varm och snöig bil, borde det inte vara en risk? På vintern (när avfuktaren är tänkt att användas) är ju uteluften ganska torr, så varför skulle lite ventilation då vara ett problem, mer än att luften kyls onödigt mycket?

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.