Att bygga igen med samma felaktiga konstruktion är att skjuta sig själv i foten.
Att isolera direkt på plattan och använda organiska material är helt fel och kommer med största sannorlikhet att ge ett återfall i mögeldoft.
De enda alternativ som funkar är undertrycksventilerade golv alternativt bila, isolera,gjuta nytt eller göra en pågjutning och lägga klinkers.
Fredrik
 
Det finns bara två sätt som är "rätt", antingen bila bort hela plattan och dränera och isolera och gjuta ny platta eller installera mekaniskt ventilerat golv, typ Nivell, Granab eller Jape...
Jag var själv i samma sits med vårt schabrak från 1977... Jag valde Nivell-golv och hade en besiktningsman från Nivell för att få certifikat på det. Nivell är ju det mest kända och man kan t.ex. se i vissa bostadsannonser att det står "platta på mark med Nivell"...
Granab var förvisso lite billigare men när jag var och kände på dem kändes reglarna inte så stabila och jag läste att någon annan som lade klinker (som jag gjorde) på Granab golv hade fått förskjutningar och fått byta ut och förstärka reglar efteråt...
Nu är det drygt 2½ år sedan jag kolla på det så det kan hända att Granab har förbättrat sin konstruktion efter det...
 
Man kan inte lägga klinkers på spånskiva.Klinkers kräver dött material under.Golvgips är ett måste om man inte har mineraliskt underlag.Det spelar nog ingen roll om det är Granab eller Nivell i det fallet.
Vi valde Granab pga det är fullständigt oorganiskt.Nivell är trots allt träreglar...
 
Tack för alla svar! Jag kommer att riva ut allt golv på delen med platta, skulle dock vara skönt att "veta till 100%" att det verkligen hjälper, men frågan är om jag kommer att få ett svar på det med en till besiktning? Jape-golv var ju något nytt, ska jag absolut kolla närmare på! Nivell är ju hutlöst dyrt tyvärr, Om det blir Nivell är jag lite inne på att skippa ventilationsdelen...känns som lite overkill, verkar ju inte vara några större problem med plattan. Eller tänker jag fel där?
 
Du tänker nog lite fel.
Man vill ha ventilationen för att få ut eventuella luktrester.
Fredrik
 
  • Gilla
mirakelmilla
  • Laddar…
Jag var lite slarvig med mitt förra svar, fattade inte riktigt att spån låg på betong. Man kan väl säga att all luft som står stilla till slut luktar illa. Och om luften är instängd mellan ett golv och en oisolerad platta så kommer den med stor sannolikhet bli fuktig och lukta lite unket ..
 
Fredrik Å skrev:
Du tänker nog lite fel.
Man vill ha ventilationen för att få ut eventuella luktrester.
Fredrik
Nja, det är ju fukten man vill ha ut. En platta på mark kommer alltid att vara mer eller mindre fuktig då fukten vandrar mot värmeväxlingen som blir inomhus eftersom det inte finns någon isolering under plattan.
Allt organiskt material riskerar biologisk påväxt om man inte vädrar ut fukten med fläkt...
 
Jag skulle också råda till att ordna så krypgrunden kan inspekteras utförligt och ta gärna luktprover både från krypgrund, olika rum inomhus osv för att verkligen ringa in var det luktar och inte luktar.

Luktprov tar du enklast genom att tvätta tyg i 90 grader, utan tvättmedel eller sköljmedel. Sätt upp och låt tyger hänga lite här och var i en vecka i varje fall. Sedan stoppa ner tygerna i olika påsar, märk upp dem och förslut. Ta med dig påsarna till ett neutralt ställe, t.ex. jobbet och låt dem ligga där ett dygn eller två. Lukta sedan på dem där i den miljön (lukta inte på dem hemma, eftersom snoken din vänjer sig lite väl snabbt vid hemmavarande lukter och kan rentav ignorera dem så fort du bara öppnar dörren och kliver in).

Det kan trots allt vara någon helt annan luktkälla än den du tror, så innan du bestämmer dig för att köra på med ett mastodontarbete så försök åtminstone ringa in varifrån lukten kommer om det går.

Tro mig, efter 4 års kamp med mitt sjuka hus har jag eliminerat flertalet olika luktkällor. Jag köpte huset med samma premisser som dig, dvs att det fanns en "avvikande lukt", men med oklar källa. Besiktnigsmannen trodde att det kunde vara samma sak som anticimex hade skrivit i ett protokoll sedan de mögelsanerat och säkrat krypgrunden, dvs att isoleringen i golvbjälklaget kunde vara luktsmittad. Så jag köpte huset i tron om att byta isolering i golvbjälklaget skulle fixa allt.

Luktkällorna hittills har visat sig vara;
- En bidé i badrummet, som inte var tätad riktigt nertill, så smutsvatten+bakterier hade runnit in under och bildat en unken lukt
- En plastmatta i hallen där troligtvis en hund kissat tidigare och så hade det runnit ner och reagerat med limmet till mattan
- Tryckimpregnerad panel runtom hela kåken (slog in elak lukt in i precis alla rum)
- 6 kvm svartmögel i golv i kök/vägg till sovrum och golv i sovrum. Kom från en droppande vattenledningsskarv dold bakom en kökssockel
- Vissa delar av syllarna var kreosotbehandlade (någon gammal järnvägssyll som någon hittat och tryckt dit)
- Flera friskluftsintag var egenbyggda av obehandlad plywood och lutade inåt, så regnvatten hade runnit in och orsakat mögelpåväxt

osv.... :)
Har fortfarande en luktkälla kvar, okänd sådan, men i all välmening så försök verkligen ringa in var luktkällan kommer ifrån och se verkligen till att ha järnkoll på krypgrunden. Även om det inte är fuktigt där nu, så kan det fortfarande finnas luktsmittat material från ev. tidigare fuktproblem mm.
 
Lät verkligen inte kul Shadowfire :( Hoppas inte att jag åker på samma sak...

Jag har iaf bestämt mig för att göra en utökad besiktning, jag anlitar en annan firma som har många års erfarenhet. Anledningen till att jag bestämde mig för att göra en sån är att det verkligen inte luktar det MINSTA från dom provhål som är tagna på delen med platta och spånisolering, det luktar bara fräscht trä. Tanken på att riva ut allt med allt vad det innebär i pengar osv och sen inte ha löst problemet är inte så lockande... Jag uppdaterar tråden när jag fått huset besiktat.
 
Tyvärr är det ju som Shadowfire skriver ofta så att det kan finnas fler orsaker och en besiktningsfirma kan bara besiktiga det som syns...
Det är väldigt svårt att lokalisera lukt eftersom näsan "slutar fungera" så snabbt. Redan efter 10-20 sekunder kommer du inte längre att kunna "lokalisera" lukten längre, bara att det luktar överallt.
Om du står utanför och andas genom näsan 10-15 minuter, håller andan och springer in hinner du få tre-fyra andetag kanske innan du tappar luktsinnet igen.

För oss så fanns en viss lukt i ett provhål men inte i det andra i andra ändan på huset. Dock kändes det lukt och tygprov visade en tydlig lukt.
Efter att vi rivit upp hela golvet visade det sig vara en fläck på ca. 30x60 cm direkt inanför ytterdörren som hade påväxt. I övrigt var det torrt men eftersom det ÄR platta på mark och vi inte ville ha framtida problem valde vi ändå att lägga in Nivell...
 
Ja, det är såklart svårt att säga exakt vad det är innan man har rivit ut allt. I vårt förra hus sa besiktningsprotokollet att det var konstruktionen, platta på mark, som var anledningen till lukten där (Har gjort en liknande resa tidigare alltså...), där visade det sig vara ett trinettkök som stått och läckt...

Men, finns det den minsta chans att jag kanske slipper att riva upp golvet på delen med platta så tar jag ju den...jag tänker: konstruktionen har ju stått sen 30-talet, ingen fukt är uppmätt i syllar etc och det känns ingen lukt alls i provhålen = kanske inte är den delen som är boven? Torpargrunder är ju inte direkt kända för att vara de mest fukt/luktsäkra konstruktioner som finns och den är ju inte helt genomgången. Ska bli mkt intressant att se vad besiktningsmannen säger.

Ska även tillägga att kläder etc inte börjar lukta i huset, brukar kännas tydligt på personer som bor/vistas i fukthus men det gör det inte här iaf.
 
Redigerat:
Man blir ju själv "imun" mot lukten om man bor i huset så det är bäst att låta någon annan lukta...
"Lukttest" brukar man göra genom att tvätta något bomullstyg (gammal T-shirt, lakan eller nåt) i 90 grader utan tvättmedel eller sköljmedel eller koka tyget i minst 10 minuter. Lägg tygbitar på minst 40x40 cm lite här och var och låt dem ligga en dag eller två och lägg dem i täta plastpåsar och ta med dem bort från huset och låt dem ligga i rumstemperatur ett tag (ett par dygn tror jag min besiktningsman rekommenderade). Öppna sen påsen och lukta på tyget och då är det viktigt att den som luktar inte har vistats i huset nyligen eller har på sig kläder som varit i huset.
 
Kan bara som exempel ta när jag hittade stora mögelkällan, 6kvm svartmögel i golv i kök, vägg mot sovrum och golv i sovrum. Rev hela skiten med kök o allt, men upptäckte en skarv på en vattenledning och den droppade lite vatten. Insåg att det var ju boven i dramat och ringde försäkringsbolaget som skickade ut en egen besiktningsman.

Han körde ner nosen i golvbjälklaget och sa "men fy fan". Jag kände absolut ingenting, så jag frågade "luktar det mögel?!" medan han höll på att ramla baklänges av lukten. Hans näsa var ju inte van vid lukten, så han kände den direkt, däremot så kände ju min ingenting eftersom den vant sig vid lukten och stängt av lukten.

Ungefär som att vi människor bara känner 20% av vad hur vi själva luktar, hjärnan kopplar bort resten. Vill man veta hur man luktar ska man fråga någon annan ;)

Så borra hål i all ära, men då är det bäst om någon provluktar som inte bor i huset. Låt personen gå in i huset med klädnypa runt snoken och ta sedan en näsinandning i borrhålet. Håller tummarna för att du hittar luktkällan i varje fall, det är frustrerande att riva något för att sedan upptäcka att allt var fräscht och fint och inse att luktkällan är någon helt annanstans.

Den luktkälla jag blivit mest överraskad av var min tryckimpregnerade ytterpanel. Hade inte en tanke på att den kunde skicka in elak lukt genom varje vägg på hela kåken, trots asfaboard som vindskydd, isolering, ångskyddsplast på insidan, ytskikt på insidan med gips osv - men den luktade så pass kraftigt att den sprängde igenom alla lager och rätt in i huset. Fascinerande, hade aldrig kommit på det om jag inte varit nyfiken och kört in en kofot på panelen och brutit upp den lite.... där var det min tur att ramla baklänges av elakt lukt :p
 
Du har verkligen haft missflyt shadowfire men härligt att du fixar det! Hoppas innerligen att jag inte åker på samma grejor... Mitt nuvarande hus hade (har) också en skadad ytterpanel som ibland trycker i doft i huset, igentäppt luftspalt och övertryck i huset under lång tid är antagligen boven.

På fredag är det dags för besiktning, ska som sagt bli mkt spännande...
 
Nåmen så här då:

Torpargrunden:

Besiktaren tyckte att det fanns påväxt på trossbotten (mkt tunn fin vit sådan som typ bara syntes när man lyste på ett visst sätt, jag hade aldrig sett/tänkt på det...)och uppmätte 19,5 % fuktkvot (osäker på benämningen) på bärlinorna. Mkt byggspill på marken.

Platta med spån:

Han tog luktprov av spånet och satte i påsar, det skulle ligga i rumstemp i ett dygn, sen skulle påsarna öppnas för att se om det luktar. Han gjorde ett nytt provhål nära kanten av plattan där det tydligen brukar vara som fuktigast, mätte fuktkvot på plattan och fick den till 54% där tydligen 70% var nån övre gräns. Han kollade även en regel och den hade 9% fuktkvot vilket jag förstod var torrt. Reglarna var heller inte ingjutna i betongen. (de såg verkligen helt nya ut faktiskt) Alltså, allt som mättes och sågs var ok. Dock tyckte jag mig ana en svag svag doft av "lukten som är i huset" från spånet han plockade upp från provhålet, men jag vet inte.

Kontenta: Han tror att det är delen med torpargrund som förorsakar lukten och rekommenderar en undertrycksventilation som av en händelse hans grabbs företag säljer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.