I inlägg #6 kunde jag konstatera att jag hade fått svar på originalfrågan, som gällde om man skulle Y- eller D-koppla en asynkronmotor med skylten 230/400V. Hur man kopplar in en kontaktor vet jag redan. Av princip fullkopplar jag alltid CEE-don. Det betyder att nollan redan fanns i kapslingen för kontaktorn. Någon ful-nolla behövdes således inte. För övrigt behövde jag en riktig nolla för att driva en frekvensomriktare, ett 24V aggregat och ett instrument i maskinen i fråga.

Jag ser gärna en tråd för motorstyrningar, lämpliga parametrar att programmera i en frekvensomriktare med hänsyn till kylning, förmagnetisering och verkningsgrad osv, men det kan väl behandlas i en egen tråd?
 
Vid ombyggnad försvann motorskylten. Vill nu koppla in rätt. Jag vet dessa fakta helt säkert (gammal följesedel) 2-polig, 5 kW, 11,5 A, 400 D. Ingen mer uppgift tyvärr. Hur ska "400 D" tolkas? 6 st kablar kommer ut (1-6) från de sex ensamma (inga bleck) polskruvarna. Kan jag få hjälp av att mäta inre motståndet i lindningarna? Vad handlar det om för värden när man använder en vanlig DC-multimeter för att mäta resistans? Jag har nästan exakt 2,65 ohm i alla tre. I deltakopplat tillstånd får jag mycket nära 2 ohm. Kan jag direktstarta den här eller ska den ha YD kopplare? Motorskyddet står på 13A, fast skalan är luddig. Det är en vanlig propellerfläkt.
 
Det är väl bara att testa om säkringarna håller?

I min verkstad står ett gammalt tungt as som driver långbandputse. Ursprungligen drev den en hel verkstad via flatremmar och väger sisådär en 100 kg. Den hade även ett sådant antikt pådrag som beskrivits ovan i tråden men jag kör den på direktstart och mina 16 A automater har inget emot det.
Om jag inte minns fel så är den på 3 hk men det lär vara rätt höga startströmmer då den börjar röra på sig.

Nåt säger mig att en fläkt lär dra mindre i starten...

/Kent
 
Arne61 skrev:
Vid ombyggnad försvann motorskylten. Vill nu koppla in rätt. Jag vet dessa fakta helt säkert (gammal följesedel) 2-polig, 5 kW, 11,5 A, 400 D. Ingen mer uppgift tyvärr. Hur ska "400 D" tolkas? 6 st kablar kommer ut (1-6) från de sex ensamma (inga bleck) polskruvarna. Kan jag få hjälp av att mäta inre motståndet i lindningarna? Vad handlar det om för värden när man använder en vanlig DC-multimeter för att mäta resistans? Jag har nästan exakt 2,65 ohm i alla tre. I deltakopplat tillstånd får jag mycket nära 2 ohm. Kan jag direktstarta den här eller ska den ha YD kopplare? Motorskyddet står på 13A, fast skalan är luddig. Det är en vanlig propellerfläkt.
400D = D-kopplas för 400V, så denna motor kan du YD-starta och motorer över 4kW får ej direktstartas (så är det här iallafall).
 
PST skrev:
Spinner vidare på antika motorlösningar: Vedkap/tröskverksmotorn jag nämnde hade en Y/D-kopplare "ihopbyggd" med motorn.

Men sedan har vi ju lösningen med släpringar på rotorn, som går ut till en "reostat"- dvs lindningarna som normalt är "kortslutna" i trefas asynkronmotorn, plockas ut via släpringar till en låda med pådragsmotstånd. Ett vridhantag med helt öppna kontaktpunkter till reostaten kan sedan vridas för att koppla in olika motstånd i rotorn, och vips har man mjukstart/varvtalskontroll....Vi har faktiskt en sådan antikvitet på landet (1930-40-tal), skall kolla om den har ngn märkskylt och vad som står på den......
Ja, jag har kört en sådan motor i början på nittiotalet. Den drev då (och gör det antagligen fortfarande) "världens största lagerprovningsmaskin" en enkel liten rigg med två lager på en axel, med plats för ett provlager emellan dem med en kolv och hydrostatlager mellan kolven och ytterringen på provlagret. (Så genom att hålla emot ytterringen med en dynamometer så kan man mäta friktionen i provlagret sfa belastningen på det). Axeldiametern var 500mm, (3m lång och vikt 2700kg) och hela schabraket ca 10 meter långt. Detta drevs som sagt av en släpringad ASEA-motor från 30-talets början (komplett med svastika) där man kopplade över till D-drift med ett stort handtag på motorn som lyfte kontakterna från släpringarna. Om motorn hade en IP-klass så var den på -något stort, eftersom man kunde stoppa in hela huvudet i rotorn, eller i varje fall lätt komma in med hela armen om man slant från omkopplingshandtaget.

Till motorn hade hört ett startmotstånd av modell spårvagn (ca 1.20m högt och 40cm i diameter) men det hade brunnit. Annars så fanns det en vev på toppen som man rörde fram och tillbaka ca 1/4-varv så rörde man en avtagare mot ett trådlindat motstånd ett hack i taget upp eller ner beroende på om man ville starta eller återställa.

Eftersom det brunnit så vi gjorde några startförsök med vanlig Y/D start. Gick sådär. Inget brann men lysrören slocknade i taket. Så vi ringde en av stans största elfirmor och de sålde ett nytt startmotstånd som byggde på en annan princip än trådlindade motstånd i PCB-olja, nämligen två triangulära bleck som stod i ett kar med saltlösning som fylldes på med en pump från en reservoir. (Detta skulle tydligen vara det gamla sättet att starta karuseller; man höll i två bleck som man sakta förde ner i en bytta med saltvatten.) Den var stor som en tvättmaskin ungefär. För att undvika avdunstning låg det ett lager av kristallolja och flöt på ytan. (Även om det dessutom var lock på).

Det fungerade inget vidare det heller, och eftersom det var 1993 så undrade jag om det verkligen inte kunde finnas något lite modernare än det här. Jodå, vi kollade runt och hittade en liten elektronisk mjukstart, stor som en skokartong. Bara att trycka på en knapp, fungerade perfekt. Skickade tillbaka "badkaret" och ringde just den elfirman i fortsättningen bara om vi ville ha någon kabel omdragen...

Tyvärr så har alla som jag jobbade med gått i pension, så jag kan inte kolla märkplåtar eller annat. Men den är nog fortfarande kvar. :)
 
Jo min gamla ASEA-motor's IP-klassning är väl inte heller av den "finkornigare" varianten, man kommer lätt åt både statorlindningar och rotorn. Trots detta så har motorn används på snickeri och samma typ står på ett snickeri i Malmö och driver en bandsåg.
Skall se om jag kan krypa in vid bandputsen och ta en bild på märkplåten, anar dock att den sitter jäkligt trångt till :( och det är ingen motor som man så gärna lyfter ut *S*

Sen undrar jag fortfarande hur tusan startmotstånden kopplas in.... Mer som kuriosa än något annat. Liksom noll chans att jag skaffar sådana antikviteter.

/Kent
 
Mera info om inlägg 47 ovan. Tack Snaggletooth. Fixade en YD och startade på Y med tångampmeter inkopplad. Smög fint upp till fullvarv, men drog en massa amp - nära 48A och när den kom till fullt varvtal så var strömmen nere i 11,5 A. Samma som märkplåten - så jag fegade ur att koppla till D först. Men allt funkade ju, så till sist slog jag om till D. Några sekunder, ström över 50 A och så löste 35A säkringen ut, plopp.

Nu blir jag nyfiken. Motorskylten har texten 5,5kW och 11,5A. Om motorn redan drar 11,5A med stjärnkoppling, hur ska den då klara D-koppling? Är inte skylten fel?

Hur kan man mäta växelspänningsmotståndet i en lindning? Om jag har en variabel vridtrafo och låter en lagom ström flyta i en lindning och mäter spänningsfallet Volt AC förstås? Blir då R = U/I ? Vad ska en 5kW motor ha för lindningsmotstånd vid 50Hz?
 
Är den rätt kopplad?

/Kent
 
Arne61 skrev:
Mera info om inlägg 47 ovan. Tack Snaggletooth. Fixade en YD och startade på Y med tångampmeter inkopplad. Smög fint upp till fullvarv, men drog en massa amp - nära 48A och när den kom till fullt varvtal så var strömmen nere i 11,5 A. Samma som märkplåten - så jag fegade ur att koppla till D först. Men allt funkade ju, så till sist slog jag om till D. Några sekunder, ström över 50 A och så löste 35A säkringen ut, plopp.

Nu blir jag nyfiken. Motorskylten har texten 5,5kW och 11,5A. Om motorn redan drar 11,5A med stjärnkoppling, hur ska den då klara D-koppling? Är inte skylten fel?

Hur kan man mäta växelspänningsmotståndet i en lindning? Om jag har en variabel vridtrafo och låter en lagom ström flyta i en lindning och mäter spänningsfallet Volt AC förstås? Blir då R = U/I ? Vad ska en 5kW motor ha för lindningsmotstånd vid 50Hz?
Hmm.. låter konstigt, en 5,5kW motor vid 400V skall dra c:a 11-12A först vid full belastning. Är du säker på att motorn är frisk? Märkplåten stämmer kanske inte? Statorlindningar brukar man induktansmäta med ett speciellt mätinstrument. Att mäta på växelström är inte helt lätt då spänning och ström är fasförskjutna vid induktiva och kapacitiva belastningar. Men visst om du gör som du själv beskriver ovan får du fram impedansen "växelströmsmotstånd" (Z) i statorlindningen, men det är inte hela sanningen då rotorn även har en lindning typ "ekorrehjul" som även den påverkar mätningen.
 
Redigerat:
Vad händer om du man y-kopplar motorn i plinten och kör på direktstart? Är motorn frisk så kan det funka men oavsett vilket är det intressant med vilka strömmar som mäts upp. Är det en fläkt så borde den rulla igång relativt lätt.

Märks det var ett tag sedan jag pysslade med sådant här men jag blåste en hel säkringar då jag en gång i tiden försökte få igång just en Y/D start till en hyvel, det är liksom inte helt självklart hur tusan det skall kopplas och då körde jag just på att testa med direktstart så jag hade något att utgå från. Om jag inte minns helt fel så var det 400/600 V på den motorn och det borde vara detsamma på din.

Är den verkligen 400/600? eller 230/400?

/Kent
 
Just det ja, märkskylten saknades ju och den "gamla följesedeln" kanske inte stämmer? Så din motor kanske trots allt är en 230D/400Y och då stämmer strömuttaget, för som jag fattade de nu så är motorn kopplad till en fläkt nu och går med belastning, eller? Isåfall blir det ju direkstart som gäller och hoppas på att grannarna inte klagar till elverket när det blinkar i lyset :)
 
Kanske lite sen med det här inlägget!

Man bör inte koppla in någon extra utrustning mellan fas och virtuell nolla på en motor. Blir det fel på motorn så vet du inte vilken spänning det blir mellan virtuell nolla och fas. Men visst! Så
länge allt fungerar.

Motorer kan vara märkta 400V D / 690V Y. Då kan man Y-koppla vid start på ett 400V nät. Startströmmen blir då lägre men startmomentet blir också lägre. D.v.s. motorn kanske inte orkar att starta om om objektet man ska driva går tungt. Direktstart i D-läge kan ge startströmmar som är 8 ggr större än nominell ström. Detta är anledningen till att använda Y/D-start.

Att använda frekvensomriktare (FRO) bör man vara försiktig med av olika orsaker. FRO ger övertoner mot nätet som kan reduceras med filter. Dessa filter är ofta optioner. Så du kan förstöra ganska mycket med en FRO om du inte vet dess egenskaper. Men fördelarna med FRO är många.

Lilleman
 
Gammal tråd men den är högst relevant för mig. Jag har läst om Y och D koppling och jag har inte riktigt fattat varför D-koppling verkar anses bättre. Ser jag på min motorplåt så står det att Y-kopplad går på 380V och drar mindre ampere, medans en D-kopplad motor går på 220V och drar nästan dubbelt mera ampere. Så varför vill man D-koppla en motor så den går på mindre volt och högre A har jag suttit och undrat över?

Om jag fattar detta rätt är det p.g.a. det finns motorer som är 400/690V också, och där är Y = 400V medans D = 690V?
Så om man har en 400/690V motor är det D koppling man föredrar (eller Y-D start, eller mjukstart, eller frekvensomvandlare)? Om jag har en 380(Y)/220(D) så vill jag ha Y-koppling visst?
 
Det är inte vad man föredrar som styr utan precis som du skriver sist, 400/690 V -> D och 230/400 V -> Y bara att se på skylten. Och för Y/D start krävs 400/690 V motor.
 
Lite lurigt detta. Det du läser på märkskylten avser två olika matningssystem för en och samma motor, i ditt fall avser Y-kopplingen system med huvudspänningen 400 V så som i Sverige, medan D-kopplingen avser ett system med huvudspänningen 230 V så som i Norge. Försöker du D-koppla motorn i Sverige blir det inte samma effekt längre... ;)

För att kunna YD-starta en motor i Sverige vill vi ha en motor med 400 V-lindningar så att vi kan nyttja fasspänningen för att "mjukstarta" den. Motorn ska då vara märkt D400/Y690 V vilket betyder att huvudspänningen skulle behöva vara 690 V vid Y-koppling för att driva motorn vid dess märkeffekt. Men nu har vi bara 400 V vilket gör att motorn körs med 1/3 effekt, till dess att YD-starten D-kopplar motorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.