tänkte ta hit någon för att koppla ett 3-fas uttag från min elcentral vad ska jag köpa för säkring/ar och hur många? vet bara att jag ska ha 16a men finns ju lite olika sorter...
 
Vad har du en slags central då - diazed eller dvärg?
 
dvärg
 
  • Gilla
Gabas
  • Laddar…
kollade lite på bauhaus, såg att där finns 1 poliga 3 poliga och trappsäkringar... vetefan vilken man ska köpa
 
Mikael_L
Troligen blir det bra med en trepolig C16 A.

Men det finns en liten risk att du har för långa ledningar eller för klen matning till fastigheten så att du behöver en B16 A istället.
Det är inte så lätt att gissa på såhär över ett forum.

Men bor du i glesbygden och/eller har långa avstånd mellan där nätägaren lämnar av strömmen till fastigheten och till där trefasuttaget ska sitta så kan man börja fundera i de banorna.


edit:
Vad är en "trappsäkring"?
 
alright tack för hjälpen köper en av varje då :)
så här står de om trappsäkring på bauhaus hemsida:

Trappautomater för normcentraler
Trappautomat för styrning av intervallbelysning i t ex trapphus. Inställbar tid 0,5-20 min.
Produktinformation:
16A
Dygnsinställning 24 timmar
3 moduler
Ljusgrå
 
Trappautomat är inte en säkring, det är ett speciellt tidrelä som släcker belysning (vanligtvis i trapphus) efter en bestämd tid.
Jag tror det är bäst om din elektriker skaffar materielen.....
 
känns bara som lite slöseri att betala någon 200kr / timme för att åka o handla på bauhaus om jag kan göra de själv
 
Mikael_L
Vet du ganska säkert vad du ska köra för maskiner på trefasuttaget?

En del saker kräver i princip C-karaktäristik, en del andra saker klarar sig precis lika bra med B-karaktäristik.


(Ja precis, en trappautomat är ingen säkring.)
 
Är det kompressorn du frågade om motorskydd till i en annan tråd du ska koppla in så är det C-kar du behöver.
 
Kanske även är läge att fråga om du har jordfelsbrytare där, annars behövs det en sån också.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Varför inte låta elektrikern göra inköpen åt dig så det blir rätt?
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
ja precis de e kompressorn, då kör jag på c-kar då... Jfb i elcentralen har jag om de var de du menade?
 
Då är du hemma så långt, kan bara bli bra. :)
 
Mikael_L
Ja kompressor kräver nog C-kar.
Räcker inte matningen till..., tja det får väl din elektriker kolla, utvärdera och ev åtgärda om det är på det viset.

Du skrev säkringar från Bauhaus.
Dom har väl fabrikatet GDS, och de har jag för mig har en del rätt usla normkomponenter.
Om du kan tänka dig att lägga 80 spänn extra så får du en AEG säkring på clas ohlson. Den skulle jag själv välja före GDS alla dagar i veckan.
På swedol kan du få en malmbergs för samma pris som GDS på bauhaus. Jag vet inte om malmbergs är bättre, men jag tror nog att jag hellre satsat på den också.

På elbutik se så har dom Garo till helt OK pris, men just nu verkar 3-pol 16A C vara slut.
http://www.elbutik.se/product.html/garo-dvargbrytare-6ka-c-karaktaristik?category_id=1798
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.