halloy skrev:
Oj, vad olika erfarenheter man kan ha. Jag har som sagt själv levt med ett IKEA kök i 10 år och jag känner minst 15 personer som byggt kök från IKEA; alla har varit väldigt nöjda med slutresultatet. Däremot hade min bror endel problem med köket innan det var klart. Men det berodde mest på att han inte visste att vitvarorna var beställningsvara och därför kom till IKEA dagen innan köket skulle byggas och så visade det sig att det var några veckors leveranstid på kyl/frys och diskmaskin. Han hade oxå problem med bänkskivorna i ek; de var precis nya i sortimentet då och det blev rätt lång leverandstid på dom.
Men slutresultatet blev kanonbra; ursnyggt och såg inte det minsta billigt ut. Totalt kostade köket lite drygt 70.000. Det inkluderade skåpstommar, luckor i massiv ek + några luckor i vitrin, vitvaror, handtag, täcksidor, socklar, bänkskivor samt uppmontering, justering av snickare, inkoppling av vitvaror samt lite rörmokarjobb.
Ja det är tydligen som natt o dag

Det tog oss 1 år och två månader innan allt var i ordning så vi kunde kakla
Vi beställde köket med frakt och där startade det hela med trasiga skåpsluckor, bänkskivor som var feltillverkade på måtten, felaktigt levererat eller fattades m.m.
Skåpsluckorna var knappt i någon förpackning, endast tunn wellpapp löst på flaket.
Problemen med leveranserna delas förstås med transportfirman, men främst berodde det nog på snålheten i förpackningarna.

Vi bor 15 mil från Göteborg och flera resor blev det.

Min uppfattning är att fördelen med att vara megastor är att alla andra är små
Leverantörer som kunder.

Någon nykökskänsla fick vi aldrig.
Köket hann bli begagnat innan det blev färdigt.
Bitterheten över hjälplösheten mot en "koloss" släpper nog aldrig.

Grannen har sin sorgliga historia han också.
Han brukar muttra något om "att det var ju billigt"
 
Om all förmodan nån kvalitetsansvarig eller marknadsansvarig skulle läsa denna tråd så skulle jag ge den personen min åsikt om IKEA kök.

Priset är bland de lägre på marknaden, men inte lägst. Kvalitén på högskåpen är under all kritik. Det går knappt att montera dessa utan att dessa spricker i spånskivorna nån stans. Det är också mycket svårt att få dessa raka på alla sidor när man väl har monterad upp dem. Kvaliten på underskåpen och vitrinskåpen är OK. Kvaliten på plastsocklarna har blivit urusel. Jag är ändå en van köksskåpmonterare men plastbenen sprack så fort skåptyngden belastade dessa. Dessutom passade inte benen in i plastsocklarna (benen hade för liten diameter i förhållande till hålen i plastsocklarna). Frågar du mig så måste IKEAs underleverantör ha bytt plastblandning vid tillverkningen när oljepriserna sköt i höjden. För 1 1/2 år sedan var benen av solidare utförande och passade mycket bra in i plastsocklarna.

Nästa punkt är att IKEA förvisso har billigare stommar men det är som med T-Forden. Kommer endast i en färg. Det ser för &/(¤ligt ut med vita vitrinskåp inuti till vissa färgkombinationer. T.ex har Epoq insett det smarta i att kunna erbjuda kunderna ekfärgade stommar. Visst kan man få ekfärgade stommar på IKEA om man pungar ut med X00 kr för ekfärgade täcksidor men det vita syns fortfarande inuti... Och när man täcksidornas pris med i beaktningen så ligger IKEAs stommar långt från Epoqs i pris.

Sen verkar man ha satt flera av köksluckorna i beställningssortimentet. Säkert bra för IKEA som företag med minskade lagerkostnader, men samtidigt förlorar man en konkurransfördel gentemot andra kökstillverkare. Skall jag beställa kan jag lika gärna gå till nån av dem andra tillverkarna (och speciellt om jag inte vill ha vita köksstommar som fördyras med täcksidor.)

Slutligen har köksavdelningen en av dem mest kundfientliga betjäningssystem jag någonsin sett i västvärlden. Det enda som kommer tillnärmesesvis är systemet i gamla Sovjet. Det är ju outright kundfientligt att man inte kan sätta samman en plocklista från lagret utan att kunna "konsultera" en oåtkomlig köksförsäljare. Sätt dit ett liknande nummerlappsystem som ni har nu i retur och återköp för att fixa problemet.

Som det är idag kan man handla kök OM man vet eller kan gissa sig till vart alla delar ligger på lagret eller vet namnet så att man kan plocka fram lagerplatsen från en av datorerna på lagret. men det förutsätter att man har klurat ut vilka mekanismer som passar till vilka skåp. Dessutom en sak till: Jag väntar bara på den första olyckan på hämta själv lagret där nån blir krossad av fallande pallar ditsatta av en trött truckförare. Det finns orsaker till varför man inte låter vemsomhelst strosa omkring på ett pallager...




 
Som motpol till all negativ kritik mot Ikea (köksavdelningen i synnerhet) så måste jag berätta hur himla BRA allt fungerade när vi beställde vårt kök hos Ikea i Malmö. Vi fick träffa trevlig personal på köksavdelningen som gick i genom vår ritning. Ringde oss på mobilen efter en kvart när hon lagt in beställningen och gick sedan igenom den noga med oss en gång till. Sen fick vi köket hemlevererat (trots att vi bor fem minuter från Ikea), just för att vi inte orkade hyra släp/lastbil och plocka på lagret. Köket kom på utsatt dag och tid och ALLT fanns med. Inte en pryl behövde bytas eller returneras. Även vitvarorna (endast en diskmaskin, men ändå) var med. Nu har vi bara levt med köket knappt 6 månader, men vi är helnöjda. Hade inte heller några problem med montering av högskåp mm. Så jag säger tummen upp för Ikeas kök. Prisvärt dessutom!
 
Det jag råkat ut för är att man helt plötsligt byter utförande på en lucka (i mitt fall Abstrakt). Får mitt kök. En vecka senare måste jag komplettera. Då har man bytt från lackad till folierad lucka. Denna gång slutade det med att IKEA fick leverera enkla vita luckor till en billackerare som lackade dem högblanka. IKEA fick stå för allt.

Andra gången kom ett brev en dag före leverans av köket skulle ske (veckan före julafton). Hantverkare var inbokade, köket var rivet. Brevet talade om att leveransen var försenad. I april var de sista delarna levererade.

Men å andra sidan köpte jag ett Kvik-kök nu senast, och råkar naturligtvis ut för liknande problem. Skillnaden är att IKEA är proffs. Kvik är amatörer när det gäller att hantera kunder.
 
Hej

Kan bara säga att jag är bedrövad över hur många som är missnöjda med IKEA. Men jag tror faktiskt att det är ännu fler som är nöjda, men av någon anledning så är det roligare att klaga än att berömma.

Jag känner igen många av era problem, men grejen med IKEA är att man gör halva jobbet var. Kunden planerar, IKEA hjälper till. Många har glömt det. Man tror man hamnat hos en kökskonsult, där man dricker kaffe medan konsluten ritar ditt kök. Så fungerar inte IKEA. Många av de kunder som kommer till vårt IKEA för att klaga vill inte ta ansvar alls för sin del i planeringen. Man har t.ex. angett ett felaktigt mått, glömt sitt lösenord till planeringen, inte lyssnat på våra rekomendationer om passbitar intill vägg etc. Allt är IKEAs fel.

Råd till köks-köparen:
Börja planera i god tid. Räkna med att få planera det mesta själv.
Kom till IKEA i början på veckan då det är lugnare i butiken. Helgerna är crazy. Många som då åkt långt är för stressade att ens lyssna, skapar en hetsig atmosfär.
Börja med en prisoffert. Priset du får genom planeringsverktyget är en fingervisning om priset, inte alls exakt, men nära nog. Håll extra koll på antal bänkskivor i planeringsverktyget, de stämmer nästan aldrig, men lätt att räkna ut själv. Begär en "riktig" prisoffert om du vill, och kolla därefter igenom och jämför FA-koderna med dem i katalogen så du ser att allt är med.
Om du plockar själv: Jämför art.nummer med din plocklista, paket hamnar fel pga av andra kunder eller pga av felägg från oss. Det ligger ofta fler paket i samma fack, kan vara lätt att plocka fel. Räkna antal kolli.

Lycka till.
 
Rolemodel skrev:
Hej

Kan bara säga att jag är bedrövad över hur många som är missnöjda med IKEA. Men jag tror faktiskt att det är ännu fler som är nöjda, men av någon anledning så är det roligare att klaga än att berömma.

Jag känner igen många av era problem, men grejen med IKEA är att man gör halva jobbet var. Kunden planerar, IKEA hjälper till. Många har glömt det. Man tror man hamnat hos en kökskonsult, där man dricker kaffe medan konsluten ritar ditt kök. Så fungerar inte IKEA. Många av de kunder som kommer till vårt IKEA för att klaga vill inte ta ansvar alls för sin del i planeringen. Man har t.ex. angett ett felaktigt mått, glömt sitt lösenord till planeringen, inte lyssnat på våra rekomendationer om passbitar intill vägg etc. Allt är IKEAs fel.

Råd till köks-köparen:
Börja planera i god tid. Räkna med att få planera det mesta själv.
Kom till IKEA i början på veckan då det är lugnare i butiken. Helgerna är crazy. Många som då åkt långt är för stressade att ens lyssna, skapar en hetsig atmosfär.
Börja med en prisoffert. Priset du får genom planeringsverktyget är en fingervisning om priset, inte alls exakt, men nära nog. Håll extra koll på antal bänkskivor i planeringsverktyget, de stämmer nästan aldrig, men lätt att räkna ut själv. Begär en "riktig" prisoffert om du vill, och kolla därefter igenom och jämför FA-koderna med dem i katalogen så du ser att allt är med.
Om du plockar själv: Jämför art.nummer med din plocklista, paket hamnar fel pga av andra kunder eller pga av felägg från oss. Det ligger ofta fler paket i samma fack, kan vara lätt att plocka fel. Räkna antal kolli.

Lycka till.
Trust me. Det är roligare att få sitt kök som utlovat än att klaga.
 
Håller med om det som någon annan skrev innan, inför kölappar, kanske två system, ett för hjälp med panering och ett för övriga korta frågor. Nu är det helt sjukt.
Jag åkte dit i våras, innan öppningsdags i början på veckan, tog snabbvägen till köksavdelningen och lyckades med konststycket att få träffa en köksförsäljare utan att köa. Men det var många andra som gjorde precis likadant och som blev rejält besvikna. Man ska inte behöva stå en halv dag och vänta.
 
ankan35 skrev:
Håller med om det som någon annan skrev innan, inför kölappar, kanske två system, ett för hjälp med panering och ett för övriga korta frågor. Nu är det helt sjukt.
Jag åkte dit i våras, innan öppningsdags i början på veckan, tog snabbvägen till köksavdelningen och lyckades med konststycket att få träffa en köksförsäljare utan att köa. Men det var många andra som gjorde precis likadant och som blev rejält besvikna. Man ska inte behöva stå en halv dag och vänta.
Vi har aldrig haft problem med just köandet. I kungens kurva hade de kölistor, som man skrev upp sig på. Fick en ungefärlig tid och så ringde de på mobilen när det var dags.
 
Det fanns nummerlappar förrut på IKEAs köksavdelning, men det blev så orättvist eftersom alla fick ställa sig i samma kö, oavsett ärende. Inte kul att få vänta på tre beställningar och en planering om man bara vill fråga om en dörrknopp. På de flesta varuhus finns tre olika köer (system). För korta frågor går man direkt till informationsdisken, för planering vänder man sig till säljarna i planeringsstudion (vid planeringsdatorerna) och vid beställning finns det en speciell kölista där alla kunder färdiga för beställning skrivs upp (ofta tas mobilnumret så kan kunden strosa runt i varuhuset så länge). Detta utformades för att minska köerna och för att kunden skall få rätt hjälp av rätt person. Vet man inte var man skall vända sig kan man alltid gå till informationsdisken på köksavdelningen så kan personalen ställa upp kunden i rätt kö, eller hjälpa till direkt. Så ser det ut i de flesta varuhus, men finns säkert lite variation. Vad som ofta är felet är att kunderna inte riktigt förstår det här och istället tar första bästa säljare och avvaktar tills den är klar. Är det en säljare som sitter med beställning kan detta ta en timme... Samma sak med planeringen. När det är mycket kunder som planerar är det svårt för en säljare att veta vem som är näst på tur. Många kunder säger inte till någon personal på avdelningen att de vill ha hjälp utan ställer sig bara och väntar. Då är det lätt hänt att de som "skriker högre" får hjälp före, eller att säljaren utgår från att kunden är självgående (vilket de flesta kunder på IKEA trots allt är).

Kanske känns systemet bakvänt för oss svenskar som är vana vid att ta nummerlappar och att få köa i raka led. Men tanken är att kunden skall slippa köa, framförallt om man bara vill ställa en enkel fråga, eller få en plocklista på några stommar. Jag vet många butiker liknande IKEA som har samma nummerlappssystem för alla frågor. Det innebär att man kan få vänta i 40 minuter på att få fråga om en vara är slut,  bara för att personalen är upptagna i långa säljsamtal. Detta även om det är få kunder i butiken. Men självklart finns det många dagar då IKEAs system inte funkar, framförallt eftersom det är såpass nytt både för kund och personal!
 
Kitty skrev:
Det fanns nummerlappar förrut på IKEAs köksavdelning, men det blev så orättvist eftersom alla fick ställa sig i samma kö, oavsett ärende. Inte kul att få vänta på tre beställningar och en planering om man bara vill fråga om en dörrknopp. På de flesta varuhus finns tre olika köer (system). För korta frågor går man direkt till informationsdisken, för planering vänder man sig till säljarna i planeringsstudion (vid planeringsdatorerna) och vid beställning finns det en speciell kölista där alla kunder färdiga för beställning skrivs upp (ofta tas mobilnumret så kan kunden strosa runt i varuhuset så länge). Detta utformades för att minska köerna och för att kunden skall få rätt hjälp av rätt person. Vet man inte var man skall vända sig kan man alltid gå till informationsdisken på köksavdelningen så kan personalen ställa upp kunden i rätt kö, eller hjälpa till direkt. Så ser det ut i de flesta varuhus, men finns säkert lite variation. Vad som ofta är felet är att kunderna inte riktigt förstår det här och istället tar första bästa säljare och avvaktar tills den är klar. Är det en säljare som sitter med beställning kan detta ta en timme... Samma sak med planeringen. När det är mycket kunder som planerar är det svårt för en säljare att veta vem som är näst på tur. Många kunder säger inte till någon personal på avdelningen att de vill ha hjälp utan ställer sig bara och väntar. Då är det lätt hänt att de som "skriker högre" får hjälp före, eller att säljaren utgår från att kunden är självgående (vilket de flesta kunder på IKEA trots allt är).

Kanske känns systemet bakvänt för oss svenskar som är vana vid att ta nummerlappar och att få köa i raka led. Men tanken är att kunden skall slippa köa, framförallt om man bara vill ställa en enkel fråga, eller få en plocklista på några stommar. Jag vet många butiker liknande IKEA som har samma nummerlappssystem för alla frågor. Det innebär att man kan få vänta i 40 minuter på att få fråga om en vara är slut,  bara för att personalen är upptagna i långa säljsamtal. Detta även om det är få kunder i butiken. Men självklart finns det många dagar då IKEAs system inte funkar, framförallt eftersom det är såpass nytt både för kund och personal!
Vad är det stora problemet med att införa ett kölappsystem endast för korta frågor? Alternativt att införa kölappsystemet som finns på återköp där man har två olika köer men samma nummerlappsystem? Typ ta den ena nummerlappen om du har korta frågor och ta den andra nummerlappen om du vill planera ditt kök.

Att skriva upp sig på en lista för att träffa en försäljare är OK, MEN det är tusen gånger mera modernt och kundvänligt att skaffa ett kölappsystem som räknar ut och visar ungefärlig väntetid i realtid.

Och varför inte fråga er IT abteilung om när dem kan släppa en version av plocksystemet till slutkund? En version som kan kopplas till det planeringsverktyg som IKEA vill att alla skall  använda.

"Kanske känns systemet bakvänt för oss svenskar som är vana vid att ta nummerlappar och att få köa i raka led." + "Vad som ofta är felet är att kunderna inte riktigt förstår det här ..."
Så är IKEAS mission att frälsa oss svenskar från kölappsystemet? Kunden har fel och skall anpassa sig till oss istället för att vi skall anpassa oss till kunden som är den vi har att tacka vår lön för?

 
Nej, det är absolut ingen som skall frälsa någon från något. För att få hjälp av en säljare på IKEA vänder du dig till informationsdisken. Skulle säljaren redan vara upptagen av en kund, ställer du dig bara bakom och väntar på din tur. Precis som det funkar i kassan i de flesta andra affärer. Tycker nog inte att det behövs ett nummersystem för den betjäningen. Det är oftast inte någon längre kö vid infodisken ändå, om det inte är en högbelastad helg eller kväll.

När det gäller att skriva upp sig på lista för beställning är det väl en god tanke att istället använda sig av ett intelligent nummerlappssystem, men det är i dagsläget svårt med tanke på att en beställning kan ta allt från 15 minuter till mer än 2 timmar. Hur skall systemet beräkna korrekt? Risken är att kunden tror att det tar en timme och kilar och äter. Kommer tillbaka och inser att de missat sin beställning och då får ta en ny nummerlapp och vänta dubbelt. Tycker nog personligen att det är bättre att ta kundens mobilnummer så kan kunden gå och äta, åka hem eller göra andra ärenden istället för att vakta nummertavlan i väntan på sin tur. Då kan även säljaren kolla av hur stor beställningen är och då lite närmre bestämma väntetiden (även om det är klurigt).

Vad jag dock kan hålla med om är att det kan bli lite orättvis betjäning vid planeringsdatorerna och att där behövs något mer strukturerat system så att alla får den hjälp de behöver i rätt ordning.

Men mitt inlägg var inte att dumförklara IKEAs kunder. Självklart är det IKEAs fel om kunderna inte förstår hur de skall gå till väga om de behöver hjälp. Dålig kommunikation, felplacerad infodisk, felskyltat...? Men många har skrivit här på forumet att det inte finns ett system för att få hjälp på IKEA, och då menar jag att det finns, men i så fall kanske inte tillräckligt tydligt för kunderna.
 
Vi åkte upp där i början av december....IKEA Helsingborg....Sa att vi skulle vilja ha hjälp med att köpa ett kök.....då tog de mobilnummret o sen ringde de efter ca 1/2 - 1 timme, sen fick vi god hjälp att få ihop vårt kök med hemleverans ca 1 vecka senare. Dock sa en säljare att man kunde blanda olika bänkskivor(ekskivor) ....Fel-1....men då hörde nån annan de o sa att det gick INTE, för de kom från olika tillverkare. Sen bestämde vi att sakerna skulle komma nästkommande fredag bara för att på torsdagen bli uppringda och informerade om att de skulle komma på tisdag.......Fel-2......Farsan hjälpte till att montera det när det kommit o det gick som en dans, han var helt lyrisk över alla smarta saker han hittade, o när jag visade han de "nya" mjukstängarna tappade han hakan. Vårt enda högskåp monterade vi naturligtvis inte upp utan på golvet, annars fär man aldrig en sån konstruktion rak. Efter noggran inmätning tog det bara en dag ca sen var allt på plats. Vi hade då upptäckt att våra 11 bensatser bara var 7...Fel-3......

Nu när vi summerat så här några månader i efterhand vet vi att vi ALDRIG skulle köpt ekskivor, dessa ska oljas 17 gånger om dagen de första åren....Nästan ivf, den vid vasken har redan spruckit :( Aldrig den typen av vask igen, men eftersom detta är mitt första kök så tog man det som verkade ok).
Hällen är vi inte riktigt nöjda med heller. Men de e nog allmämt hällproblem.
Ugnen däremot är fel från fabrik så den ska reklameras. Den som håller plåten trillar av hela tiden då den är för kort. ...Fel-4....Annars funkar den bra o är snygg(Svart)
Diskmaskinen ska jag lägga mer tid på när vi bygger nästa hus, det ska vara en modell som diskar snabbt, effektivt och tyst...O INGET annat. Nån som har nått tips.

Tippar på att vårt kök, ca 6x4m, ca 10 skåp med fullutdrags lådor varav 5 i en köksö i björk, kyl/frys electroLYX resten ikea, svart ugn o fläkt (till svarta/grå klinkers 30x60) hade kostat ca 150k från fina butiken men nu stannade de på ca 70-80k
 
Hur många gånger oljade du in ekskivan efter att du fick hem den? Oljade du in den på båda sidorna?
 
Jag upplever att problemen med flera olika kösystem är att kunderna inte vet att det är flera olika kösystem. Större och bättre skyltning hade löst mångas problem.
 
""Hur många gånger oljade du in ekskivan efter att du fick hem den? Oljade du in den på båda sidorna?""

Ja vi oljar fortfarande...så vi är väl uppe i 5-6 gånger / skiva.
Men vi har bara oljat "ovansidan".

Hade jag visst vad jag vet idag hade jag "byggt" en låg låda o lagt skivorna däri och fyllt upp med olja. Sen låtit dom ligga där nån vecka o gotta sej !

Ska testa de på den sista vi ska ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.