I början av 1970-talet startade Junga Verkstäder AB Vara hustillverkning.
De lanserade ett helt unikt hus vad gäller byggnadssätt, byggmaterial och
uppvärmningsmetod. Huset byggdes till stora delar av plåt och isolering med
ett tomrum i golv och väggar där värmd luft sakta cirkulerar.
Moduler om 27 kvm tillverkades i fabriken i Vara helt färdiga med golvmattor, tapeter, målning,
skåp, elinstallationer, vvs. Utvändigt väggar och tak klart.
Frakt med specialtrailer, kranlyft över till förberedd grund, först gavelsektionen, sedan nästa
som anslöts med tätning och många bultar.
I mitt fall 5 sektioner 135 kvm, efter några få dagar med kompletterande arbeten kunde vi flytta in.
Vi bor fortfarande kvar i huset och trivs jättebra.
Av någon anledning lades tillverkningen så småningom ned.
Jag skulle så gärna vilja veta hur många hus som tillverkades, kanske Bo Fransson som
var representant för Junga den gången läser det här eller blir kontaktad av någon annan som
läser det här kunde höra av sig.
Men jag vill också höra med andra som bor i sådana här hus hur de har underhållit och eventuellt
förnyat och ändrat.
Detta är på sätt och vis ett upprop, kanske vi kan bilda någon sorts sammanslutning och
utbyta erfarenheter.
Även ni som känner någon som bor i sådant här hus, tipsa dem.
PS Allt i Hemmet nov 1970, utsåg huset till "Årets Hus" och kallades då Functurahus
 
  • Gilla
jMinsen och 3 till
  • Laddar…
Hej, jag har bott i detta hus i 41 år! Och trivs också fantastiskt bra.....
Vill gärna få tips om underhåll och förnyelse av detta. Välkomnar en sammanslutning av Functurahusägare!
 
  • Gilla
Ronnie_G
  • Laddar…
Jag är precis på gång att flytta till ett Functurahus. Vad jag förstår är huset i princip i orört originalskick, byggt 1971. Jag tänker inte göra några större ändringar utan bara lite nödvändigt underhåll. Möjligen kommer jag att komplettera isoleringen något. Jag tror jag börjar få grepp om hur värmesystemet fungerar men det verkar inte Anticimex "energiexpert" ha gjort. Han föreslår att lägga en halvmeter isolering på takbjälklaget. Till att börja med får det inte plats på stora delar bjälklaget och dessutom kommer det sannolikt helt förstöra funktionen i varmluftssystemet! Vindutrymmet fungerar väl som en värmreservoar / värmeväxlare där inloppskanalen till luftvärmaren ligger ungefär mitt på takbjälklaget på vinden. Ska man komplettera takisoleringen måste den väl sättas mot insidan av yttertaket istället?
 
Zvenno skrev:
Jag är precis på gång att flytta till ett Functurahus. Vad jag förstår är huset i princip i orört originalskick, byggt 1971. Jag tänker inte göra några större ändringar utan bara lite nödvändigt underhåll. Möjligen kommer jag att komplettera isoleringen något. Jag tror jag börjar få grepp om hur värmesystemet fungerar men det verkar inte Anticimex "energiexpert" ha gjort. Han föreslår att lägga en halvmeter isolering på takbjälklaget. Till att börja med får det inte plats på stora delar bjälklaget och dessutom kommer det sannolikt helt förstöra funktionen i varmluftssystemet! Vindutrymmet fungerar väl som en värmreservoar / värmeväxlare där inloppskanalen till luftvärmaren ligger ungefär mitt på takbjälklaget på vinden. Ska man komplettera takisoleringen måste den väl sättas mot insidan av yttertaket istället?
Hej !
Jag är inte rätt person att uttala mej i byggnadstekniska frågor, men en sak är jag säker på:
det är ingen god idé att isolera på vindsgolvet. Isolera yttertaket, nja kanske, men det är säkert ett
svårt och mycket bökigt jobb.
F.ö. känner jag väl till det mesta om just den här hustypen och har bl.a. ändrat på yttertaket
och satt träpanel på väggarna.

/ Sture sture.akhe@telia.com
 
Bor sedan ett halvår i ett sådant här hus. Bitvis inte så välskött av tidigare ägare som bott där sedan det var nytt. Hade helt klart missförstått värmesystemet/ventilationen iaf. Hade satt för friskluften på gaveln med filtar/isolering sänkt hastigheten på ventilationsfläkten till knappt märkbar. Aldrig gjort ren fläkten till värmesystemet och inte heller vattenelementet. Värme justeringen till elementet var ur funktion så han körde fläkten som på/av när värme behövdes. Fläktljudet var högt! Detta dög inte åt mig..

Har under sommaren haft 2 vattenläckor från taket pga. dåliga reparationer. Tur att dessa hus inte är så känsliga för vatten då det är gjort i plåt. Fått byta lite gipsskivor bara. I källaren fick jag riva ut lite i efterhand gjorda väggar som var fuktskadade (trä mot betong i källare med fuktproblem är inte bra..)

Så till det positiva.. Bergvärmepump installerad och ordentlig dränering gjord!
(Så ingen fukt i källaren nu)

Vad jag själv gjort är förutom ytskicktsrenovering är att göra om fläktsystemet. Accepterade inte ljudnivån eller att det var ofiltrerad luft som drogs ner längsmed isolering och sen ut i huset. Isoleringen, fläkten och elementet var svart av skit..

Ser nu mer ut så här:
Stor kanalfläkt monterad i låda på vinden för ljudisolering och filter på insugsluften.
Isolerad grov slang ner till där original fläkten satt (både slang och fläkt är 315mm diameter)
Slitit bort isoleringen i den del som luften passerar igenom runt värmeelementet och nedanför det.
Här sitter nu ljudisolering mattor med aluminiumskikt åt det håll som luften passerar.
En transformator kopplad till fläkten gör att hastigheten går att justera vid behov
(halvfart verkar räcka)
Gjort rent elementet så luften kan passera och satt termostat med extern givare på det.
Så teoretiskt ska värmen vara automatisk tack vare detta och att bergvärmepumpen justerar vattentempen..
Satt lite fart på ventilationen. Nackdelen med det var att ljudet ökade från detta så det är nästa del att titta på.

Har precis fått igång luftvärmen så gissar att viss injustering kommer behövas innan det lirar helt automatiskt. Tyst och snålt på ström är det ju redan från start.

Tänkt bygga på detta med en luft-luft värmepump på vinden som kan hjälpa med värme eller under sommaren köra kyla i systemet istället..
(finns en installerad i huset men som bara tar hand om en del av källaren tänkte flytta denna)..

Huset jag har är 81kvm (3 sektioner)
Bilder på hur ombyggnaden av värmesystemet ser ut finns om någon är intresserad.

Skulle behöva ta hand om fasaden då färgen har blivit solblekt eller flagnat och ramlat bort finns det någon som vet vad för färg som skulle kunna användas?

/kristian
 
Hej

Vi bor i ett functura hus sedan några år. Det är konverterat till bergvärme men klarar inte att hålla temperaturen upp när det blir ner mot 0 grader utan vi får ha el element för att få värme.

Jag vill gärna se lite bilder på lösningar som ni gjort i huset.
 
Jag funderar på att köpa ett Functurahus á 173 kvm; 6 bjälklagsmoduler á 3 x 9 m, och bygga på det en våning. När jag tittar på ritningarna verkar det snarare byggt av träbjälkar 45 x170 och plywoodbalkar 28 x 256. Takstolarna är också av trä och fasaden av panel. Var finns stålet & plåten? Finns det olika modeller med olika material? Eller är det någon slags mix? Vad jag undrar egentligen är om väggarna kan tåla ytterligare last? Takstolarna åker ju såklart av...
 
Är du säker på att det är ett Functurahus? I vårt hus så är allt av plåt förrutom spånskivorna i golvet. Alla inneväggar är reglade med stål. Vi har inga takstolar utan det är korrugerad plåt som går som M på vinden.

Alla innervägar kan tas bort då hela konstruktionen är självbärande på ytterväggarna.
 
  • Gilla
Helena Kinnunen och 1 till
  • Laddar…
A
Någon som har bild på ett sånthär hus?
 
Jag bor i jungs hus sedan 6 år tillbaka , och vårat har ett vidbyggt garage då är min fråga om någon om man kan riva halva gavel väggen på huset , gör att öppna upp till garaget? Tack på förhand Tobias
 
Hej skulle vilja se hur du har gjort med värme o ventilationen. Mvh Tobias
 
Vi bor i sådant hus och trivs bra. Problem har vi mest stött på när vi skulle byta fönster. Så de hantverkare som vi har anlitat har väl inte gjort ett perfekt jobb.
Vi bor i Norrköping och har planer på att byta resten av fönstrerna vet någon om hantverkare som klarar jobbet?
 
Hej. Jag har ett functurahus på Öland på 135kvadratmeter (tillbyggt med en sektion) sedan 4 år. Intressant att läsa om ventilationen. Mitt hus har filter och kanalfläkt från uteluftsintaget på gaveln. Röret är sedan draget till värmepaketet och tätat mot vindsutrymmet. Detta verkar ju hindra återluftföringen som var tänkt från början där endast en mindre del av den cirkulerande luften skulle tas från uteluften och vindsutrymmet verka som en värmereservoir.
Hur har du gjort med detta?
 
Hoppsan har visst inte varit inloggad här på länge.. Min fläkt drar luften från vinden inte direkt utifrån så där igenom behåller vinden sin funktion som värmereservoir. Satte ett filter innan fläkten för att inte få med damm/flugor o liknande. Ska leta upp lite bilder på min lösning. (Har ju lovat att jag har annars får jag ta nya..)
Håller nu på och flyttar köket i huset av lite olika orsaker..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.