I
Nu är det tid att börja tänka på småfåglarna igen. Knäckta solrosor trädde jag på ståltråd och hängde i det avsiktligt felklippta äppelträdet. Där får de bra skydd när de äter och jag får något att titta på.
Har ni gjort något för de små inför vintern ännu? :)
frö.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Jag ska lacka klart en fågelmatare och sätta upp på norrsidan av huset där fåglarna håller till mest. Skyddat läge med mycket buskar och norrväggen. Tidig vårvinter ska det upp fågelhus där som ersättning för taket vi ska göra om som de bott i hittills :)
 
I
bittle skrev:
Jag ska lacka klart en fågelmatare och sätta upp på norrsidan av huset där fåglarna håller till mest. Skyddat läge med mycket buskar och norrväggen. Tidig vårvinter ska det upp fågelhus där som ersättning för taket vi ska göra om som de bott i hittills :)
Bra input. Måla fågelbordet ska jag göra i morgon så hinner det genomtorka och bli luktfritt tills det ska upp.(y)
 
Krilleman
Oja!

Sekunden solrosfröna kom ut i materen i förrigår var det full aktivitet. Ungefär som att en fågel såg det och spred infon vidare "näbb till näbb".
 
I
krilleman_215 skrev:
Oja!

Sekunden solrosfröna kom ut i materen i förrigår var det full aktivitet. Ungefär som att en fågel såg det och spred infon vidare "näbb till näbb".
Du, det har jag också märkt, hur sjutton kommunicerar de? Går man ut med kakfatet hinner man knappt sätta sig förrän de sitter på rad och väntar. Är man kanske iakttagen hela tiden av nån birdivakt.
 
har 3 katter så jag skippar fågelmatningen även om kattmatskontot skulle minska mer än fågelmaten kostar
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Väntar fortfarande på att solrosorna ska blomma.
Jo, kan ha satt fröna lite sent....

Dahliorna har med precis börjat blomma.
De där som inte tål frost ni vet.
Tål VISST frost om man planterar dem 70cm ner i jorden :D

Annars tycker jag fåglarna har ätit så mycket här i sommar av oss så vet inte om de är värda ännu mer mat?
 
Vi gjorde ju ordning ett fint fågelbad under trädet där de håller till mest och visst drack dom, men nu har jag inte sett till några småfåglar på ett tag. Antingen har vi väl en nöjd tjock grannkatt eller så har dom tillfälligt förflyttat sig. Dom kanske bor någon annanstans på vintrarna? Den stora flocken med domherrar har jag bara sett vintertid t ex. Underbara röda fluffbollar i både rött (hane) och rosa (hona).
 
Domherrar är skygga små sötnosar och visar sig helst bara om det skall bli riktigt dåligt väder (för att hitta nån mat alls) Har stämt ganska väl hos mig, de gånger en större flock med domherrar är hos mig och letar mat har alltid följts av antingen snöstorm eller väldigt kallt väder. Så det är lite blandade känslor att se dem. ;)

Planterade en solroshäck i år och den har blivit populärare för var dag nu. Ganska många stjälkar vek sig igår och efter dagens blåst lär väl inget stå upp men förhoppningsvis hittar de små sina favoritblommor ändå.
*bild som appen vägrade ladda upp*
 
Jag har en inneboende som uppskattar småfåglarna på ett annat sätt än jag gör. I morse hittade jag en talgoxe under sängen som jag misstänker att han lagt dit. Fast den hade inte hunnit börja lukta än.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag och mina katter har också vitt skilda uppfattningar om hur ett fågelbord skall betraktas. De röstar för smörgåsbord :(
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hemmakatten
Har haft katter i herrans många år. De enda fåglar de fångar är någon liten, ynklig och sjuk stackare. Matar fåglarna varje vinter, inte börjat ännu men köpt 10kg jordnötter när Granngården hade extrapris. Annars är det mest solrosfrön de får. Matar fåglarna ganska länge på våren eftersom de ska hinna med bo och ägg när det fortfarande är lite frön och annat att hitta. Fortfarande är det lite för varmt ute för att börja med matning. Vi själva satt ute och ut i dag, iofs vindskyddat och med infravärme men en strålande dag.
 
I
Problem med katter har man ju. Fåglarna, mest pilfinkarna, ska tvunget skvätta ner fröna till marken. Det lockar till sig både markplockare och katter. Man skulle kanske beröva katterna nöjet i år genom att bygga en bur av kompostnät runt fågelbordet i år. Men vackert blir det inte.
 
men då bor du inte på "landet" hemmakatten?

här tar dom både snöskator skator och småfåglar, nackdelen med att mata fåglarna är ju att det även drar till sig en del råttor
 
Hemmakatten
Vi har inget fågelbord utan fröautomater som hänger i ett hasselbuskage. Det genererar nog inte lika mycket frön på marken men nog blir det en del ändå. Vår katt, har numera endast en, sitter gärna i timmar nedanför busken och spanar. Småfåglarna struntar dock fullständigt i katten och mumsar frön ändå. I vintras tog katten 1 fågel, förra vintern 1 också. Att jag vet det är för att katten alltid lägger sina byten i carporten. Så även om man ser katter runt ett fågelbord så lär de inte fånga så många.

nino; jo, vi bor i högsta grad på landet, 12 km till närmaste gatlykta. Råttor har jag aldrig sett, däremot har vi möss och sorkar i mängder.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.