Vår badrumsrenovering går lite knackigt. Vi har anlitat en känd VVS-kedja för att renovera ett badrum på totalentreprenad. När så äntligen kaklet var på plats visade det sig att plattsättaren inte riktigt höll måttet. En oberoende besiktningsman dömde ut golvfall, mängder av golvklinkers (fogsprång) och i stort sett alla väggar vad gällde fogar och symmetri.

Byggfirman som gör jobbet har nu börjat knacka bort klinkers för att kunna rätta till golvet. Helt OK, tror jag? Det är tätduk under och de har kletat på någon form av tätmassa under. Väggarna fick jag dock höra via plattsättaren att de skulle göras om med kakel på kakel. :x Ringde entreprenören som inte hade koll men efter lite rundringning försäkrade att detta var en konstruktionsmässigt OK lösning.

Frågan: Kan en byggfirma hitta på sådana här saker lite hursomhelst och jag har bara att godta det, eller ska jag försöka mig på någon form av kompensation? Kan man kräva att de river väggarna och börjar om från början?
 
Kakel på kakel är definitivt inte okej. Behövs hela golvet och väggarna rivas tror jag att det blir svårt att säkerställa att tätskiktet håller överallt så i mina ögon bör det göras om alltihopa.
 
Det finns stor risk att man skafar tätskikt. Trist för er skull, men jag skulle nog kräva att de gör om. Alternativet kakla på kaklet är bättre ur fuktsynpunkt, ingen risk att skada tätskikt. Det skulle jag tycka var en bättre lösning.
 
Redigerat:
Ring tillverkaren av tätakicktet så får du veta ifall det går att knacka bort eller inte
 
GVK verkar tycka att kakel-på-kakel är OK. https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar#q2559
Så det får väl vara.

Jag är mer ute efter om jag bara ska acceptera detta. Tänk lite som att någon ska måla ditt hus, du vill ha kritvitt, men hantverkaren målar gulvitt för det var det enda som fanns i affären. OK eller?
 
Om de sätter samma kakel, fast dubelt lager går det ju inte att jämföra med fel färg. Det syns ju inte. Lite beroende av hur mycket ytan du förlorar påverkar så skulle jag kräva prisreduktion. Samtidigt så vill du få det gjort, om firman nu får pynta flera plattisar och flera lager kakel så kanske de inte är helt nöjda med att rabattera mer då du blir en förlust. Svårt. Är det en stor VVS firma, som troligtvis finns kvar (ej konkar) så begär bättre garanti på arbetet.
 
  • Gilla
dejvid
  • Laddar…
Är golvfallet fel under tätskiktet är det bara att börja om från början. Man kan inte spackla fall ovanpå tätskiktet för då får man "sjöar" under klinkern.

Att fallet skulle vara rätt under tätskiktet är osannolikt. Om firman påstår det så få det besiktigat efter de tagit bort klinker och innan de börjar spackla på.
 
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
Är fallet fel?
 
dejvid skrev:
En oberoende besiktningsman dömde ut golvfall
Står i inlägg. Dom skall lossa klinker.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Att sätta på ett lager kakel till kanske är OK, men ett tänkbart problem är ju hur rörgenpmföringarna fungerar. Om vi antar att du har PEX, rör i rör. Då har man ju kapat rören på rätt avstånd utanför färdig vägg när blandare osv. monterats (eller kom de aldrig så långt?). Lägger man nu på 10 - 15mm extra kakel med fix. Då fattas det 10 - 15 mm rör för att kunna montera blandare, väggenomföringar osv korrekt.
 
Är fallet fel tar jag tillbaks. Det går inte att fixa med mer än att göra om golvet i sin helhet.
 
Tackar för svaren. Får ta ett snack med dem på måndag. @hempularen, PEX-rören är inte kapade ännu, så det är inga problem än så länge.
 
dejvid skrev:
GVK verkar tycka att kakel-på-kakel är OK. [länk]
Så det får väl vara.

Jag är mer ute efter om jag bara ska acceptera detta. Tänk lite som att någon ska måla ditt hus, du vill ha kritvitt, men hantverkaren målar gulvitt för det var det enda som fanns i affären. OK eller?
Fast om målaren utan kostnad efter påpekande målar om det till kritvitt så är det väl ändå ok?
 
Det skulle kanske kunna vara så att fallet under är ok, men plattisen förstörde det med fix till kakellagret. I så fall är ju fallet okej, men på ytan fel.....jag vet inte om det kan tänkas vara så.
 
Även om kakel på kakel är okej, skulle jag aldrig acceptera det i ett nytt badrum. Är dessutom fallet fel så får man flyta om golvet. Det går inte att justera detta genom att lägga på ny fix.

Att plattsättaren skulle ha förstört fallet med fix känns ju inte så troligt, så mycket lägger man ju inte på.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.