Har kollat lite på solpaneler med microinverter. Känns väldigt smidigt om man vill bygga en liten anläggning.

Dock blir jag inte riktigt klok på hur dom kopplas in på nätet.

Har hittat en video där dom kopplar direkt in i ett vägguttag. Men så kan/får man inte göra i Sverige, eller?
https://www.youtube.com/watch?v=_RA6SSnuYDE


Nån som har länk som förklarar hur det kopplas? Vad kostar dom grejorna och jobbet ungefär?
 
Jag är ganska säker på att nätägaren kräver intyg från en elektriker för att dom ska köpa din el.
 
Jo en stickproppsansluten microinverter bör vara tillåtet även i Sverige, men jag vet faktiskt inte. Ett bättre alternativ är ju en fast inkoppling i en elcentral. I båda fallen kopplas alltså microinvertern in i "fel ände" - längst ut på en gruppledning. Det kan tyckas märkligt, vilket det också är, men samtidigt väldigt praktiskt. Tekniskt bygger det på att invertern levererar spänning endast när nätet levererar spänning. Därför kan invertern anslutas med en omvänd stickpropp. Det är därmed ingen reservkraft vi talar om, utan hjälpkraft.

www.solelprogrammet.se - Installationsguiden
 
Det jag har fått för mig är att man inte får återmata på en utgående grupp vare sig anslutningen sker i vägguttag eller fast. Det som invertern matar in på nätet adderas till det som säkringen tål så att man vid starkt solsken kan överbelasta en grupp utan att överbelasta säkringen. Därför behövs en helt egen grupp till invertern. Jag minns inte var jag läst detta tyvärr.

Vad jag är helt säker på är att elbolaget vill att du kontaktar dem innan du ansluter några solceller till nätet.

Edit: Mycket_nu visste även var man hittade infon.
 
Redigerat:
Det är precis som Avemo skriver inte tillåtet med de stickproppsanslutna typerna och skälen är de han nämner. Man ansluter via brytare och säkringar in mot centralen, dvs egen grupp för inmatning.
 
OK, säg att jag vill börja med 2st paneler på 250W. Vad kan det kosta att få det inkopplat? Alltså kostnader förutom paneler och microinverter.
Delar och jobb av elektriker för "matningscentral". Vad kostar det?
Byte av mätare? Måste man göra det? Vad kostar det? Är det Vattenfall som gör gissar jag.

Vet att 2paneler är väldigt liten anläggning, men jag vill inte lägga 50-100tusen. Jag vill börja smått med möjlighet att bygga ut
 
Niclasc, vilka produkter/leverantörer har du tittat på? Jag hade själv för något år sedan planer på en 3kW-anläggning men har lagt ned det nu, vill inte låna till investeringen så jag är på samma linje som du, att börja smått och bygga ut. Därför vill jag helst inte heller sätta dit en större inverter som går på tomgång nästan hela tiden utan köra med microinverters. Jag vet att det någon gång kommer till en punkt där effektiviteten blir bättre med en större central inverter, men då får man väl bygga om. Kommer säkert att finnas andrahandsmarknad för microinverters även om några år.
 
pellesnurr skrev:
Niclasc, vilka produkter/leverantörer har du tittat på? Jag hade själv för något år sedan planer på en 3kW-anläggning men har lagt ned det nu, vill inte låna till investeringen så jag är på samma linje som du, att börja smått och bygga ut. Därför vill jag helst inte heller sätta dit en större inverter som går på tomgång nästan hela tiden utan köra med microinverters. Jag vet att det någon gång kommer till en punkt där effektiviteten blir bättre med en större central inverter, men då får man väl bygga om. Kommer säkert att finnas andrahandsmarknad för microinverters även om några år.
Jag har kollat här:
http://www.windforce.se/solenergi-solceller.php
och här:
http://www.etvenergy.se/index.php?pageId=26
Kostar ca 5000:- för en panel och microinverter

Men även hittat från Tyskland:
http://www.ev-power.eu/GridFree-Kit-panel-240Wp-Microinverter-230V-230W.html?cur=1
Kostar ca 3300:- för en panel och microinverter inkl frakt
 
niclasc skrev:
Jag har kollat här:
[länk]
och här:
[länk]
Kostar ca 5000:- för en panel och microinverter

Men även hittat från Tyskland:
[länk]
Kostar ca 3300:- för en panel och microinverter inkl frakt
EV-power är inte tyskt utan tjeckiskt, känner flera som handlat därifrån och varit supernöjda för vår del är det förskottsbetalning som gäller, vilket för övrigt är ganska vedertaget i Europa.

Själv så handlade jag mina prylar från http://www.photovoltaik-shop.com/ snabb frakt och snabb och bra kontakt o rådgivning både via mail och telefon.
 
Reglerna som styr vilken vilken över-/under-spänning och frekvens som omformaren ska koppla bort sig själv från nätet finns i EN50438. Den standarden består i princip av en sida med olika värden för varje land. Om ni köper omformare från något annat land så är det väldigt viktigt att se till att de antingen är programmerade med de svenska värdena eller åtminstånde är möjliga att programmera till de svenska värdena.

I princip alla strängomformare har programmerbara frånkopplingsvillkor, men det är inte alla som går att programmera till just de svenska villkoren.

De mikroomformare jag känner till kan inte programmeras om utan säljs i en version för varje land. De som sälj av ev-power.eu är inte OK att använda i Sverige.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
En ny fråga som jag kom på.

Om man nu trots att man inte får det kopplar in sin microinverter i ett vägguttag och man har en jordfelsbrytare i huset. Vad händer då? Löser jordfelsbrytaren eller ej?
 
Så länge du inte har något jordfel skall inte jordfelsbrytaren lösa. Den bryr sig inte om i vilken riktning effekten förs.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Det är lite upp och ned på hur man mäter tror jag.
Man kan läsa flera rapporter om microinverter VS central, och alla säger nästan skilda saker.
Tror nog kanske dom börjar bli ganska lika eftersom det värkar som om micro inverter kommer mer och mer.
Självklart finnas det bättre och sämre av allt, så det är väl bara att börja någon stans. :)
Om man inte skall köpa en komplett anläggning på 5Kw med en gång så tror jag det lönar sig med micro inverters.
Men en en gång kan jag ha fel. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.