Hej!

Har mottagit en offert ang renovering av vårt badrum på totalentreprenad.

Info (befintligt):
Yta: 4kvm
Takhöjd: 2,4m
Kakel på väggar
Plastmatta på golv

I offerten ingår (jag citerar offerten):
"I arbetskostnaden ingår: rivning, demontering, återmontering, plattsättning, tätskiktsarbeten, rör jobb, snickeri jobb, spackling.

I materialkostnaden ingår, våtrumsskivor, tätskikt med tillbehör, flytspackel, fix, fog, silicon, snickeri material, rör material

5 års garanti på arbetet med 10 års ansvarstid"

Alltså allt jobb och material förutom kakel/klinker-priset samt inredning (vi ska ha kakel på vägg och klinker på golv).

Priset efter ROT-avdrag: 39.300kr varav materialkostnad ca 16tkr.

Ska tilläggas att det är en seriös firma med BKR-behörighet och att alla kvalitetsdokument medföljer.

Arbetet kommer utföras i en av sveriges större städer (ej de tre största).

Fotnot: Elen drar min far (är elektriker).


Låter detta pris rimligt? Tycker det ligger bra i pris om man kikar runt här på forumet vad priserna för samma yta brukar ligga på.

Kommentarer mottages varmt! Tack för hjälpen! :)
 
Det låter som ett riktigt bra pris.
Om du har tid/lust/möjlighet att sköta rivning + bortforsling av material själv kan du få ner priset ytterligare.
 
Så billigt vet jag inte om det är, litet badrum och efter rot. Du står alltså för kakel, klinker, ev. skåp och porslinet själv, men rörjobb ingår?

Du bör ta in minst två offerter till att jämföra med.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tack för svaren båda två!

Ja Marlen, allt arbete ingår. "bara" kostnaden för kakel och klinker som tillkommer samt porslinet.

Tack för tipset!
 
T
Marlen Eskilsson skrev:
Så billigt vet jag inte om det är, litet badrum och efter rot. Du står alltså för kakel, klinker, ev. skåp och porslinet själv, men rörjobb ingår?

Du bör ta in minst två offerter till att jämföra med.
Att badrummet är "litet" gör inte så stor skillnad i priset, vilket många verkar ha svårt för att förstå.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ett ruskigt bra pris.
 
Jag skulle fundera på kvaliteen när det är så billigt. Men ta dit en BKR besiktningsman, skriv i avtalet att han skall göra tre besök.

Skall du ha golvvärme? Räknar firman med extraarbeten utifall väggas måste förstärkas? Byta golvbrunn?

Jag kanske är pestorealist, men nått borde de dra in mer pengar på. Hur lång tid skall det ta? Generellt brukar badrum, även små, ligga högre i pris.
 
Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Jag skulle fundera på kvaliteen när det är så billigt. Men ta dit en BKR besiktningsman, skriv i avtalet att han skall göra tre besök.

Skall du ha golvvärme? Räknar firman med extraarbeten utifall väggas måste förstärkas? Byta golvbrunn?

Jag kanske är pestorealist, men nått borde de dra in mer pengar på. Hur lång tid skall det ta? Generellt brukar badrum, även små, ligga högre i pris.
De är certifierade enl BKR. Och lämnar alla kvalitetsdokument. De stod att arbetet beräknades ta 15dagar. Det blir 390kr i timmen vilket är rimligt/billigt.

Golvbrunnen är från 94 så behöver inte bytas.

Tillkommer kostnad för elgolvärme
 
Offerten gäller ett badrum med matta på golv., skulle du inte ha klinker?
 
sunqan skrev:
Offerten gäller ett badrum med matta på golv., skulle du inte ha klinker?
Va? Det står ingenstans att det gäller nå matta på golv. I priset ingår plattsättning och det är för både kakel och klinker (väggar och golv).
 
tummenrättihanden skrev:
De är certifierade enl BKR. Och lämnar alla kvalitetsdokument. De stod att arbetet beräknades ta 15dagar. Det blir 390kr i timmen vilket är rimligt/billigt.

Golvbrunnen är från 94 så behöver inte bytas.

Tillkommer kostnad för elgolvärme
Vis av erfarenhet så skulle jag ändå råda dig att anlita en BKR besiktningsman. Det finns massor av behöriga företag som bygger icke fackmässigt, eller har dåliga (ej behöriga) underleverantörer. Vet inget om de företag du är i kontakt med skall tilläggas. Försäkringsbolagen brukar inte bry sig om intyg utan tittar på utförandet och bedömer om det är fackmässigt. För att få bkr behörighet går man någon typ av tvådagarskurs och betalar. Branchorganisationen tar inget större ansvar för sina medlemmar. Det är inte som med el, där det är olagligt att bygga fel.

Många tror att de inte behöver kvalitetssäkra bara för att företaget är behörigt. Det är fel.

Det är även bra att ta en titt på www.allabolag.se för att undersöka hur länge företaget varit verksamt (om de brukar konkursa med jämna mellanrum), och vad de har för ekonomi. Ett av de sämsta scenarierna för ett dåligt resultat är om ekonomin är dålig mitt i ditt projekt.....

Men, det kan ju självfallet också vara så att du hittat ett guldkorn!

Ett bra sätt att kvalitetssäkra själv är att lägga ut bilder på detta forum. Du kommer efter en 5-10 kommentarer ha en bild av om det är rätt eller ett problem. Vissa saker är ju viktigare än andra, infästning av golvbrunnen och tätskikt tex.
 
Är det träbjälklag skulle jag byta golvbrunn mot en modern med monteringsplatta.
 
Ja, man bör väl fundera över hur smart det är att återanvända gamla saker som har viss livslängd när man ändå river allt. En ny brunn kostar ju bara ett par hundra.
 
sunqan skrev:
Offerten gäller ett badrum med matta på golv., skulle du inte ha klinker?
Såg nu att det kanske var lite otydligt. det som står under "info" är lite fakta om det befintliga badrummet. Om det var det du refererade till.
 
injonil skrev:
Är det träbjälklag skulle jag byta golvbrunn mot en modern med monteringsplatta.
Bor på bottenvåningen. Är betongplatta under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.