Hej!
Min Bob (efter Bob Marley som också gillade gräs...) hade stora problem men efter att jag gjort rent kolen så går han riktigt bra, förutom att han väljer att följa tråden motsols när han ska hem och ladda. Enkelt löst tänkte jag och bytte kontakterna i huset. Icke sa nicke, Bob går motsols oavsett om jag byter polerna på slingan. What to do? Vad har jag gjort för fel? Tacksam för hjälp.

Magnus
 
Gör den allt spegelvänt? Du har möjligen inte förväxlat kablarna mellan höger och vänster motor?
 
Tack Gimbal. Det är möjligt. Men borde det inte funka att byta polerna på slingan då? Jag kollade vilken kabel som satt på plus och minus så jag tror jag fick dem rätt, men när jag satte igång Bob så gick han först baklänges. Då bytte jag plats på motorerna och då gick han framåt men följer slingan åt fel håll :( Får väl försöka byta kablarna till motorerna och se om det hjälper...
 
Nej, det hjälper inte att byta poler på slingan. Det är en ren sinussignal som klipparen synkar mot varje gång den startar och då förutsätter klipparen att den är på insidan av slingan.

Du KAN alltså starta roboten utanför slingan, men roboten (som inte vet bättre) tror att den är innanför och klipper glatt allt den kommer åt utanför gräsmattan (så länge den kan uppfatta signalen från slingan vill säga ).
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
Hej igen. Nu har jag bytt kablarna tyvärr utan framgång. Bob följer fortfarande slingan motsols. Vad kan ha hänt? Hur åtgärdar jag det?
Ps. Har haft av båda de vita kablarna till de båda motorerna och varit tvungen att löda dit dem igen...
Tacksam för tips och hjälp.
/Magnus
 
Halloj. Någon här som vet hur jag ska ställa in brytarna i sändaren när jag bytt ut frekvenskortet i min stiga 520 till ett "c" kort?
 
Switch 2= off
switch 3= on
 
Någon som har koll på om det kommit någon ny mjukvara med förbättringar/förändringar till 2015?
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
Vilken firmware gäller för Autoclip 527S (april 2015)?
Har precis hämtat ut min 527S från ÅF's vinterservice. När jag startade klipparen såg jag att det var samma firmware i den nu som när jag lämnade in den i höstas, dvs r18855.
Jag ringde upp ÅF som verkade ha noll koll på vad som gällde och sa att det nog inte kommit någon uppdatering till 527S.
Jag accepterade det svaret men blev konfunderad då jag försökte koppla upp klipparen via Bluetooth. Det hade nyligen kommit en uppdatering av appen Stiga Remote som nu meddelade att min klippare var "out-dated" och appen stängdes.

Så vad gäller? Appen säger att versionen r18855 är för gammal och ÅF säger att det finns ingen senare uppdatering!
 
Strulat till det med min 523:a.
Skulle vårfixa den idag, och då uppdatera den som jag gjort en massa gånger med ambrogio programvaran, funkat toppen varje gång.
Idag mitt i uppdateringen så avbryter den, någon fil den inte kan lokalisera.
Sen står det något i displayen som jag inte kan få bort, typ l200 setup eller nåt sånt.

Tankar ner nån annan programmeringsgrej från centrosistemi som jag kör.
Efter det så funkar ingenting, displayen lyser lite, men står inget i. uppdateringsprogrammet får inget kontakt med den...
Någon som kan ha någon ide om vad jag pajat och hur dyrt det blir? (den åker in på verkstad idag)

Så en liten läxa alltså... inte pilla för mycket med uppdatering.....
 
Testa med att koppla bort batteriet en stund så att moderkortet måste starta om. Programmerar du via seriell kabel eller Bluetooth? Seriell kabel ger en "stabilare" kommunikation.
Och vilken version av firmware försökte du med?
 
Körde med seriell kabel. Versionen va det nå skumt med. Den sa att det va 161.. Nånting. När den själv hade avbrutit så stod det version 24... Nånting i displayen. Fast gick inte göra något... Nu är den inlämnad... Får se hur det går. Försökte med att koppla bort batteriet först. Men hände inget...
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
Då ska vi se om jag kan svara lite. Är inte så aktiv här inne längre då det inte funkar med tapatalk på mobilen och jag pallar inte skriva i webbläsaren...

Generellt kan man väl säga att det finns en anledning till att det bara är ÅF som skall ha programvaran för PC tillgängligt. Det är lätt hänt att det inte går som man vill även om man köra wizard. Om jag nu ska peka lite finger..haha

Tyvärr brukar det inte hjälpa att koppla bort batteriet från maskinen. Den har även ett minnesbatteri på själva moderkortet.

Gällande "out-dated" fenomenet i appen så är det inte (tror inte jag ivf) att du har en gammal programversion. Jag kör numera själv med en 225s med senaste programvaran och får det meddelandet ibland också. Men jag uppfattar det som att jag får det meddelandet när jag tappar kontakten med roboten av någon anledning. Lite märkligt. Har inte själv varit inblandad i appen och inte heller använt den så mycket. Däremot kan man vad det verkar uppdatera med ambrogios mobilapp. Har dock inte provat.

Den senaste programvaran för 527s är idag R25115, men den senaste "intressanta" uppdateringen kom 18/2 2015 och heter R24228. Lite småförbättringar men inget "akut" om man säger så. Lite bättre minneshantering osv men har den lägra graden av "prioritering" när det kommer till uppdatering. Mer i informativt syfte.
 
SÅ vad är din gissning att dom måste göra med min 523 nu då jag har den inlämnad då?
och vad kostar dom delar som ev måste bytas i runda slängar? (vad bör jag förbereda mig på för nota?)
I framtiden får den nog uppdateras på verkstad ;) (man lär sig alltid något av sina misstag...)
 
De flesta uppdateringsmissar brukar gå att lösa utan att byta några delar. Kommer själv ihåg för många år sedan när jag skulle testa lite med att uppdatera en ambrogio "manuellt" och fick ett liknande fenomen som dig. Tog ett par timmar men fick rätt på det till slut. Funkade inte med wizard utan fick manuellt prova mig fram med diverse filer. Haha. Kändes svettigt på en helt ny maskin.

Har du otur kan det givetvis bli byte av moderkort (ca 4000 om jag inte minns fel) eller displaykort. Som du kanske sett i klienten har de olika programversioner och uppdateras individuellt. Borstlösa motorer tex har även de en speciell programvara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.