öringen skrev:
Vi har fått erbjudande också, här blir kostnaden ca25 000kr. Vi kommer inte hoppa på detta nu då vi tycker att vi har en väl fungerande adsl uppkoppling. Möjligheten kommer finnas att ansluta sig senare och har man då möjligheten att gräva själv så är behöver det kanske inte bli särskilt dyrt.
Ang kopparledningens framtid så fanns det iaf inte några som helst planer på att avveckla det här där jag bor iaf enligt de personer jag pratat med på telia. Dessutom satte de upp nya luftburna ledningar här i somras eftersom de var gamla och dåliga.
Det sa dom här för ett år sedan också och nu har nedmonteringen av kopparnätet börjat.
Troligen får du betala när det dubbla om du ansluter dig senare iaf i dom fall jag hört, man får ju inget statligt bidrag för anslutningen om man gör det senare, och bidraget är på 50% av kostnaden.
 
Fast här var bidrag inte aktuellt enligt föreningen. Handläggningstiden är allt för lång
 
Eftersom jag är projektledare i en fiberförening och kassör i en annan så kan jag baserat på erfarenhet säga att alla som råder TS att hoppa på tåget har rätt.

1. Priset är mycket bra för att vara landsbygd.

2. 4G kommer alltid att vara överbelastat oavsett hur mycket det byggs ut. När alla sitter med sina jätteskärmar på bussen och tittar på Netflix, kommer det inte att finnas något kvar till hemanvändarna.

3. Det finns absolut INGEN teknik runt hörnet eller ens något i forskarnas vildaste drömmar som slår fiber.

4. Folk vill ha fiber. Eftersom det kostar ca 30-50000 att dra in fiber i efterhand är givetvis villor utan fiber värda mindre.

Tro inte för ett ögonblick att det blir billigt att dra in fiber senare. Vi anslöt just ett gäng nya abonnenter till föreningens självkostnadspris och som kassör sitter jag just nu och skriver ut fakturor på mellan 30 000 och 60 000.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
En liten inflik ang nedmonteringen av kopparledning som alla skriver om som ett argument för att man skall dra in fiber.
Som jag förstått det så är det enbart områden där det idag inte erbjudits internet via kopparledningen som avvecklas. De ställen som idag har möjlighet till adsl via sin ledning finns det inga planer på medmontering.
Eller har jag fel?
 
I
Kan ett fibernät på samma sätt som ett kabelnät överbelastas?
 
öringen skrev:
En liten inflik ang nedmonteringen av kopparledning som alla skriver om som ett argument för att man skall dra in fiber.
Som jag förstått det så är det enbart områden där det idag inte erbjudits internet via kopparledningen som avvecklas. De ställen som idag har möjlighet till adsl via sin ledning finns det inga planer på medmontering.
Eller har jag fel?
Så är det nog, men Telia har ingen skyldighet att hålla någon med adsl utan det är bara vad de åtagit sig frivilligt. Det ska bli intressant att se vad som händer på dom orter som får fiber och kopparnätet tappar ca 80% av kunderna, om Telia kommer fortsätta med att underhålla nätet.
 
ion skrev:
Kan ett fibernät på samma sätt som ett kabelnät överbelastas?
Allt kan överbelastas. Men i själva fibern har vi ljusets hastighet, sedan finns kringutrustningar för konvertrar, accesser, switchar, routrar, etc, som kontinuerligt utvecklas kapacitet/prestandamässigt så tyvärr finns inget svar på din fråga om och hur det påverkar dig. Och även hur operatörer dimensionerar sina nät.
Men min fantasi räcker inte till för att se något som kan överbelasta din egen fiberanslutning.
 
Gällande avveckling av kopparnät. Ja idag monteras delar av det ned och då områden ofatst med långa luftledningarutan möjlighet till xDSL.
Men du kommer att se det även framöver där man bygger fiber och där lönsamheten försvinner när trafiken försvinner och utrustning står med dålig utnyttjad kapacitet och även blir svåra att underhålla då det inte blir ekonomiskt försvarbart att uppgradera pga av ålder.
 
När det gäller nedmonteringen av kopparkabeln så kanske det just nu bara är riktigt avsides orter med kabel i dåligt skick som ska avvecklas. MEN om det i ett visst område erbjuds fiber och t.ex. 70% av de boende där väljer att ansluta sig - då är det därefter endast 30% av de boende som har något behov av kopparkabeln.
- Vad tror ni att detta kommer göra med abonnemngaskostnaderna för ADSL, och med reparationstiderna vid avbrott? Och hur länge kommer det dröja innan Telia gör bedömningen att också den kabeln borde avvecklas.

Priset på koppar är ju för övrigt så högt att det nu i veckan rapporteras om omfattande stölder från kyrkor, inklusive utsmyckning av gravstenar. Att plocka ner kopparledningen och återvinna den kan ju i sig vara ett business case för Telia. I det här scenariot är den som missade fibertåget hänvisad till trådlös uppkoppling med lägre hastigheter och datamängdsbegränsningar - vilka var för sig gör att tjänsten inte duger till mer än att vara ett komplement till den fasta uppkopplingen, och något att använda när man är på resande fot.
 
Redigerat:
Vi har bara 3G/4g och öppet runtomkring så själva internatet funkar bra men vi är ju helt och hållet beroende av internetleverantörerna och deras månadsförbrukning av GB på nåder. Just nu har vi, för att tillfredsställa våra behov av att ladda hem, surfa, titta på lite playkanaler etc, två abonnemang för att täcka. Sammanlagt 160 GB. Vi är avundsjuka på alla som kan få fiber hem till sig, sannolikheten att det kommer hit inom de närmsta tio åren är extremt liten. Jag hade inte tvekat en enda sekund, det är astråkigt att behöva räkna förbrukningen. Och då är vi bara två vuxna. Lägg till en tonåring på det och jag vet inte om det kommer hålla.
 
Korvgubbe
Inget att tveka på tycker jag. Det är inte rimligt att anta att det kommer vara billigare senare när det är färre som delar på kostnaderna, det är heller inte rimligt att anta att behovet kommer att minska sett historiskt.
 
Reservdelarna till AXE-växlarna hålls på lager till växlarna i stora samhällen. Kopparnätet på landsbygden är utdömd och har på flera orter ett datum då det kommer läggas ner alt. när det går sönder så kommer det inte att repareras. Telias skyldighet slutar med att ni får en mobiltelefon när kopparnätet läggs ner. Så har dom gjort på några andra ställen i min byggd.

Sitter med i styrelsen i våran fiberförening som dock väntar på att landsbygdsprogrammet ska komma igång igen. Dra in fiber, 12-13k är riktigt billigt, det finns inget att fundera på. Tänk när kidsen växer upp och dom kollar på youtube i 8k eller vad det nu blir, lycka till med mobilt bredband på landsbygden då. Att vänta kommer bara gör det väldigt mycket dyrare, räkna med dubbla kostnaden.

Sidnot, desto snabbare trådlöst internet (4-5-6G) det kommer, desto högre frekvens har iaf tills nu använts. Desto högre frekvens, desto tätare måste masterna stå för att få upp täckningen. Samt de master som ska kunna "dela ut" äkta 4G behöver fiber till masten.
Det finns inget kundunderlag ute på landsbygden och då ser mobil-operatörerna ingen ROI på väldigt lång tid.
 
Redigerat:
Surfade lite mera på ämnet och landade hos Skanova. De konstaterar i en folder (finns här). att fibern kan användas till mycket, distansstudier, E-hälsa osv. Anågende hur mycket bättre den är på att transportera data så skriver de
" Som en jämförelse skulle två stycken optiska fibrer kunna transportera samma informationsmängd som hela Sveriges kopparnät för tele- och datakommunikation gör idag"
- Det känns inte rimligt då att tro att kopparkabeln kommer bli långlivad...
 
I
AndersS skrev:
Allt kan överbelastas. Men i själva fibern har vi ljusets hastighet, sedan finns kringutrustningar för konvertrar, accesser, switchar, routrar, etc, som kontinuerligt utvecklas kapacitet/prestandamässigt så tyvärr finns inget svar på din fråga om och hur det påverkar dig. Och även hur operatörer dimensionerar sina nät.
Men min fantasi räcker inte till för att se något som kan överbelasta din egen fiberanslutning.
Menade till knutpunkterna, biten därifrån och hem känns ju trygg. Men om det nu blir många direkt som ska gå över till fiber och de nyttjas till både det ena och andra så undrar man om de är tillräckligt tilltagna så att adsl-historien inte upprepas.
http://www.nexans.se/landsortsnat/fiber-snabblektion.html
 
Det finns ingen som helst risk att transportnätet kommer att bli överbelastat. Skulle trycket bli för högt så drar man i fler fiber, helt enkelt.

Google har just annonserat en ny sjökabel till Asien med sex (6) fiberpar. Denna kabel kommer att en kapacitet på 60 000 000 Mbit/s.

Om det räcker mellan USA och Asien behöver vi inte oroa oss för kapaciteten mellan Stockholm och Svedala.

(Skanovas transportkabel som passera vår lilla socken här på södra Gotland har för övrigt ett antal lediga fibrer så även vi klarar oss säkert. :) )
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.