Mikael_L
Hej.
Idag var jag och gick runt lite med grabben, och där dom för något halvår sedan bröt ny väg så såg jag att det låg kvar sådan där vit/grön kabel ifrån när dom sprängde.
Jag tänkte vissa sonen detta, och se om han ville snacka lite om sprängning, men då blev jag rätt paff när jag började dra lite i trådarna och det dök upp något som trådarna satt fast i som kanske är en tändhatt.
Sen en tändhatt? till, och sen det mest kusliga, trådar som löper ner i ett borrat hål. Hmmm, tändhatt och odetonerat sprängämne där nere tro? :eek:

Någon som kan sånt här och kan ge ett utlåtande?

Ska jag rapportera det hela snabbt som tusan?

Eller ska jag försiktig lirka upp sprängmedlet - kan ju vara bra att ha om någon stor sten ska väck ... ;)
 
  • sprangdeg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är nog bara sprängarnas toppklämmor, klämskarvhylsor du fått fatt på där. Inga eltändhattar vad jag förstår som icke sprängexpert. Ofta man kollade efter sånt som liten grabb, som tur var aldrig skarpa don. :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Googlade på elsprängkapsel och plastdelen märkt nr 19 är som GK100 skriver skarvhylsan. Spränkapseln är i metall.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Sprängtråd samlade man som barn och det fanns många färger. Och man fick klippa bort skarvhylsorna.
 
Var jäkligt försiktig. Det finns en risk att du har hittat en så kallad "dola". Ett odetonerat hål där du dessutom av bilderna att döma har en kapsel kvar i. Sprängmedlet i sig är ingen fara att hantera, men sprängkapseln är både stöt, tryck och värmekänslig. Om du drar försiktigt i kablarna kommer de med uppåt?
 
Har skjutit av elsprängkapslar, som vi hittade efter en kompis fars bortgång.
Vi letade som bara den efter dynamit när vi hittat sprängkapslarna, men vi hittade ingen dynamit, nu när jag är äldre så tycker jag det var tur att vi inte hittade någon dynamit.
De small som bara f*n när vi la sprängkapseln utanför garageporten drog in trådarna kopplade de till en batteriladdare.

Kan ingenting om sprängning men man kan säkert skjuta bort fingrarna med sprängkapsen. + att det flyger en massa aluminium bitar.
 
Mikael_L
Jag har av kanske förståeliga skäl handskats rätt så försiktigt med det hela. Jag känner till att tändkapslarna är rejält känsliga, och dessutom detonerar väl så starkt om man har dom vid sig.

Jag har grävt ur några cm sand/grus ur hålet och dragit lite och mycket försiktigt i trådarna. Det känns åtminstone inte som att dom bara skulle gå en dm eller två ner i hålet, då borde dom nog kommit upp.
 
Märk ut hålet, spärra av så ingen är där och petar samt ring in och anmäl misstanke om dola till de som gjort sprängarbetena så kommer det snabbt någon dit och skjuter bort den. Arbetar själv med sprängarbeten och dolor med kapsel kvar är nåt man ska ta på allvar. De flesta rena sprängolyckor som hänt i sverige i modern tid är på grund av dessa otyg..
 

Bästa svaret

De där är VA tändare, nr 10 har 250 ms fördröjning, elektrisk sprängkapsel
Såld av orica mining i gyttorp

De ser ut så där ibland när man sprängt, då har kraften gått neråt och inte brutit med sig berget, alternativt satt / sitter de en enbart en bottenladdning i hålet

Du kan enkelt kolla om den är skarp, skär av trådarna, skala dem, och sätt på en ohm mätare, en frisk tändare har 3,5 i motstånd, skär du av tråden minskas motståndet, visar den inget är tändaren död, får du tillbaka ett motstånd är tändaren skarp, och bör hanteras av yrkesman
 
Mikael_L
Jag ohm-mäter imorgon. Rapport kommer.

Det räcker väl förhoppningsvis inte med energin från ohm-området på en multimeter för att tända? :x

Det är väl 4-6 volt något som den som max kan skicka ut.
 
Mikael_L
Med buspojkens information om vad tändaren heter har jag hittat detta dokument och funnit att det är åtminstone garanterat säkert med strömmar under 0,25A för att tändaren inte ska kunna detonera.

Så känner jag mig väldigt rädd och osäker lägger jag t.ex. 100 ohm i serie, så blir strömmen garanterat under 0,1 ohm när jag mäter med multimetern.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Skarva på ledningen så du slipper stå precis ovanför hålet.
 
De ska mycket till innan tändaren smäller, för de där är en nped sprängkapsel, dvs den saknar blyazid i tändhatten, dvs mer säker, du kan vara lugn, den smäller inte av en ohm mätare, ett bil batteri under drift så startar 1 tändare, och ja har mätt över 100 tändare i en serie med ohmmätare

Hör av dig om du är osäker
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Varför ska du göra någonting? Ring och anmäl bara så får experter komma o kolla.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ullberg
öringen skrev:
Varför ska du göra någonting?
Ingenjör?

(och jag förstår och håller samtidigt med, var väldigt försiktig Mikael, fast det är jag säker på att du vet och är)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.