Vi planerar att bygga ett hus i ett område där dels tomten kräver ganska udda mått på huset och där kommunen på grund av läget dessutom är väldigt känsliga för husets utseende vilket tyvärr gör att alla kataloghus faller bort. Så frågan är helt enkelt vilka tillverkare som inte bara kan utan även är villiga att leverera hus efter en ritning som redan är färdig?
Och som en tilläggsfråga kommer då naturligtvis om ni har beställt från någon av dessa efter egna ritningar och hur ni i så fall har upplevt att beställnings- och byggprocessen har fungerat?:)
 
Alla entreprenörer som klarar av att läsa en ritning :) Njae... men det finns bra entreprenörer som åtar sig en generalentreprenad där dom bygger efter dina ritningar.

Nackdelen då är att dom inte tar något ansvar för något annat än utförande och material (om det ingår i deras åtagande). Dom tar ingen ansvar för din konstruktion om något skulle avvika från AMA, dom bygger endast efter ritningen.
 
Nja, nu hade jag inte tänkt gå ut med en konstruktionsritning, utan vad jag menade med frågan är att det bara finns en bygglovsritning från en arkitekt och sedan får hustillverkaren ta över bollen och ta fram konstruktionsritningar och bygga huset.
Dalahus har jag kontaktat och fått svar från så där vet jag att de kan arbeta så. Västkustvillan och Skövdevillan säger på sina hemsidor att de kan åta sig sådana uppdrag. Jag har kontaktat dem men inte fått svar än så vi får väl se hur intresserade de är. Men det känns som att jag skulle vilja ha förslag på ett par till som det kan vara värt att kontakta.
 
I
Jag tycker jag sett någon mer än den här, http://www.villavarm.se/rita-sjaelv du skulle kanske ställa frågan till hustillverkarna.
Ok, ser nu att du har frågat runt, :surprised: men det finns minst en till förutom de du nämnt och min länk, kan bara inte komma på det.
 
Redigerat av moderator:
Kolla med t ex Villalid
 
matsa79
Jag kan rekommendera ziphouse, har själv byggt med dem och de ritade huset precis som vi ville.
 
När vi byggde med Trivselhus för några år sedan så tog vi ett av deras kataloghus för att ha något att utgå från, men sen så ändrade vi det mesta både utvändigt och invändigt. De ordnade alla konstruktionsritningar i vårt fall, så jag skulle nog tro att de kan göra det även för er.
 
Vi har frågat fem olika hustillverkare och det har inte varit några problem att få offert från alla. Var i landet ska du bygga?
 
Jag instämmer med ion.
VillaVarm lämnade en bra offert när jag skulle bygga år 2010.

Och visst jobbar väl Fiskarheden så också?
 
I januari skickade jag ut förfrågan till ett stort antal tillverkare.

Va tydlig med att utformningen är som jag ritat ( med justeringar för tekniska anledningar ) men sedan upp till dom att säga bu eller bä.

Först sa alla .... ojaaaa :D det är inga problem, sen föll den ena efter den andra bort antingen för att dom helt enkelt inte lämnade offert trots att man påmint.

Sedan var det ytterligare stora "Myresjö, Trivsel, mfl " som föll bort då dom rätt omgående började tumma på förutsättningarna som var satta från början, med storlek och form på huset samt att dom plötsligt bara var intresserade om dom fick en större leveransomfattning, dvs total entrepenad, eler med kök, o massa annat som jag tänkte mig andra lösningar.

I slutänden så var det en som var kvar vilket var Villa Varm.........MEN, pga att det drog lite på tiden med myndigheter så dök det upp en liten joker som jag aldrig hade hört talas om först.

Skickade en förfrågan lite löst och fick en fullträff . dom kunde leverera till punkt o pricka efter alla mina specifikationer viket jag måste säga var rätt omfattande :surprised:)

Villa varm kunde också till stor del men inte den bredden på huset som jag önskade.

SÅ AV EN SLUMP VART DET XN VILLAN , Helt underbart att jobba med, tycker det säger rätt mycket också när Martin som delägare där sätter sig i bil 50 mil enkel väg för ett möte med mig, huset är inte så märkvärdigt eller stort så för min del så XN Villan alla dagar , självklart kollade jag referenser och ekonomi i företaget också .

Alltid raka, snabba svar, extremt flexibla, (y) Lite smygreklam men det är dom värda...

Det är min erfarenhet i alla fall :surprised:) men även lite besviken på tillverkare o snickare i regionen att intresset inte var större från deras sida.
 
Fiskarheden
 
Nässjöhus, Vallsjöhus
 
Hej
Ritade ett eget hus och fick det tillverkat av WWL-houses i Lettland.
Dom gör konstruktionsritningar efter dina bygglovsritningar .
Fick ett kanonhus som vi bott i et år. Vi klarar BBR krav betr. energiåtgång med en frånluftsvärmepump och myskamin trotts nästan helt uppglasade fasader mot söder och väster.
 
Sedan finns ju också alternativet med ett platsbyggt lösvirkeshus.
Det är egentligen det bästa.

När vi byggde vårt hus för fyra år sedan skrev jag kontrakt med en byggfirma.
Materialkostnad + 7% och fast arbetskostnad avtalades.
Huset blev exakt som vi ville ha det.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi har byggt ett hus efter egen ritning som Lövsta Trähus tillverkade och levererade materialet till. Det fungerade bra. Tex fick vi välja vad vi ville skulle ingå i leveransen ifråga om kök o vitvaror eller om vi ville köpa på egen hand:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.