oneman skrev:
Jag har en 4.98 som jag var tvungen att reparera efter att ha använt något annat än Kärchers egna medel. Nu använder jag skummaren istället utan problem.
Har du kört Bensalklorid i den?
Hur långt kastar den? Vilken modell?
Jag vill helst kunna stå på stege vid hängrännan och nå upp till nock , då mitt tak är väldigt brant (45 grader)
 
Jag har använt Kärchers skummunstycke (dvs den lilla gula flaskan som man sätter längst fram) och den kastar väl ett par meter. Med förlängningsrör funkar det ganska bra att nå upp till nocken om man står vid hängrännan och sprutar snett uppåt en vindstilla dag. Fast jag har 27 graders tak.

Jag har en 5.85 och har använt bensaltensid där jag spädde den 50% lösningen man köper med 2 delar vatten, och jag har också använt Biltemas mögeltvätt som jag då hällde outspädd i flaskan.
 
Tack för upplysningen. Den borde nog passa även på min gamla tvätt, så det kanske blir en sådan. Verkar ju inte så dyr heller
 
Använde Biltemas tvätt i våras. Använder teleskopskaft från nilfisk.

Taket är nu så gott som rent. Det enda som är kvar är på nocken, dit det var svårt att nå med medlet.

Funkar över förväntan.
 
Fubar:
Hur mycket spädde du biltemas tvätt?
Jag använde den också i våras, men ser i princip ingen skillnad på mitt tak.
 
Mudde200 skrev:
Fubar:
Hur mycket spädde du biltemas tvätt?
Jag använde den också i våras, men ser i princip ingen skillnad på mitt tak.
Körde outspädd. Sedan ställde jag in högtryckssprutan på 10-15%

En dunk tar slut rätt snabbt, så använde nog 3-4 dunkar.
 
fubar skrev:
Körde outspädd. Sedan ställde jag in högtryckssprutan på 10-15%

En dunk tar slut rätt snabbt, så använde nog 3-4 dunkar.
På framsidan spädde jag nog hälften/hälften. Där var inte så mycket mossa.
 
Jag har tvättat 50 kvm altan och altanräcke nu och hällde outspädd Byggmax Comboclean i behållaren till skummunstycket och ställde blandningsreglaget på ungefär en 1/4.
Det gick en halv 5 l dunk och däcken ser nästan nylagda ut :)
Efteråt sprutade jag på lite extra på de mest utsatta ställena som får verka tills regnet spolar bort det.
Ska bli intressant och se om det håller borta alger ett tag. De ska ju inte ha några näringsämnen för att växa längre om det funkar som tänkt.
 
Hej,

Tänkte gå över taket med det här omtalade 50% Bensaltensiden från fraktfritt.se.

Min fråga är hur mycket medel det kommer gå åt, om jag blandar en 2% lösning (räcker det) i en 5 liters tryckspruta från Jula så blir det väl 100ml / laddning. Detta ger mig då 50 Liter brukslösning om jag köper en liter koncentrat.

Ni som sprutat era tak hur långt kom ni på 1 liter koncentrat och räcker det att späda i 2% lösning?


//MVH
 
Har blandad 2% i fasadfärg Nordsjö tinova 2010. Målade fasaden med den 2ggr. Ser inte ens någon tendens till mössa på fasaden.
 
Atom skrev:
Har blandad 2% i fasadfärg Nordsjö tinova 2010. Målade fasaden med den 2ggr. Ser inte ens någon tendens till mössa på fasaden.
Nä mössorna får inte fäste på tinova.. den är för hal! :p
 
  • Haha
blomknopp
  • Laddar…
GladaSnickaren skrev:
Hej,

Tänkte gå över taket med det här omtalade 50% Bensaltensiden från fraktfritt.se.

Min fråga är hur mycket medel det kommer gå åt, om jag blandar en 2% lösning (räcker det) i en 5 liters tryckspruta från Jula så blir det väl 100ml / laddning. Detta ger mig då 50 Liter brukslösning om jag köper en liter koncentrat.

Ni som sprutat era tak hur långt kom ni på 1 liter koncentrat och räcker det att späda i 2% lösning?


//MVH
Jag spädde till 2% och det gick två laddningar jula tryckspruta 5l per sida tak (typ 90 m2 hus)
http://www.jula.se/catalog/tradgard...asbekampning/trycksprutor/tryckspruta-759005/

Dock måste jag säga att högtrycken gjorde den största skillnaden. Jag hade en lastbilslyft 22,5m och monterade vindskiveplåt, spolade av h e l a taket med högtryckstvätten i korgen, samt sista dagen la på bensaltensid. Tog även ner två stora marksända antenner och monterade upp parabolen igen. Det tog 20 timmar drifttid, hade varit minst det tredubbla om jag hyrt en mindre lyft.

All mossa försvann med spolningen, fick ett helt nytt tegelpannetak. Hoppas kemikalierna håller mossan borta men kan tänka mig att behandla nästa år också.

Snåla inte på hyrkostnaden, en större lyft är långt effektivare och mycket billigare än alla offerter om takrenovering ni fått :)
 
  • IMG_10294430217091.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_10336611366653.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Liten återkoppling, ett år senare. Gjorde rent taket förra våren med Biltemas fadsdtvätt. Nilfisk högtryckstvätt med ett teleskopskaft. (Står nånstans i tråden)

I år köpte jag några dunkar för att tvätta taket, men det har inte behövts användas.
Taket ser fortfarande nytvättat ut. (y)
 
M
Sprutade på Biltemas fasadtvätt (50\50) blandat med vatten i höstas i testsyfte. Dom svarta pannorna blev gråa och mossan blev betydligt ljusare och verkar ha dött. Men den verkar sitta hårdare än innan. I helgen har jag gått över halva taket med stålborste och gnuggat varje panna och sprutat på 50/50-blandning av fasadtvätt igen. Ska bli spännande att se om den lilla mossan som trots allt finns kvar överlever.

Det verkar som att mossan är som herpes. Har man väl fått skiten så förökar den sig och är hopplös att hålla stången. Flera av grannarna som har tak åt nordlig riktning som mig har klarat sig helt utan påväxt, trots samma typ av taktegel och ålder på pannorna. Börjar fundera på om det har något med att jag eldar nån kubik ved eller två under vintern. Att askan som följer med ut genom skorstenen på något sätt stimulerar påväxten som gödsel.
 
Vi har tvättat taket för 2 år sen. Utan att behandla med något.
Nu ser vi det gröna igen! Måste vi tvätta igen?
Eller räcker det med att bespruta med bensaltensid?

Ska man använda 2% eller mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.