Hur lång och bred var den springan?
 
Tja, 3 meter lång kanske, bredd 7-8mm, ganska djup. Man får ju fylla i så det sticker upp over plankorna, rågad fog eller vad man ska kalla det, och är springorna breda rinner sikaflexen ner och då går det åt en del.

Ville mest varna lite innan du sätter igång.
 
Ola C skrev:
Tja, 3 meter lång kanske, bredd 7-8mm, ganska djup. Man får ju fylla i så det sticker upp over plankorna, rågad fog eller vad man ska kalla det, och är springorna breda rinner sikaflexen ner och då går det åt en del.

Ville mest varna lite innan du sätter igång.
Hur djupa var dina springor? Tror du 5mm djup räcker, eller får jag upp den fogen om jag slipar?

Ola C skrev:
Det kan vara rätt trixigt att stämjärna ut det du inte kan fräsa. Stämjärnet har en tendens att följa träets växritkning istället för raka linjer när man försöker stämjärna i fiberriktningen. Bara en liten varning.
Hur bör jag göra i ändarna då?
 
Jag håller med Ola. Mycket möjligt att det enklaste, snabbaste och billigaste (i alla fall om man värderar sin egen tid till mer än noll) är att riva upp golvet och köpa nytt med fräst spår (eller fräsa själv på verktikalfräs med matarverk eller vanligt fräsbord).
 
Räkna på hur mycket spår du kommer att få och hur stora dom är. Då vet du hur mycket sika du måste köpa.
Sika är dyrt och det går åt mer än man tror.


Ett annat brukligt alternativ är att man llimar masonit stående. Men det funkar bara om det är ett limmat flytande golv. Är det ett spikat golv kommer det att spricka lite i någon eller flera fogar.

Pär
 
När man nåtar båtdäck så bottnar man traditionellt med ett snöre detta för att man vill ha vidhäftningen på sidorna och inte i botten på spåret. Det används också tejp till detta. Så i detta fallet så kan man bottna med snöre för att spara fogmassa.
 
Bra id'e med att räkna innan!
Hjälp mig nu..
5mm brett, 5mm djupt. Ca 3m långt kanske 4 brett, 9cm brädor.

Sikaflex förpackningsmått 22.5x5x5 300ml

Hur mycket går åt?
 
1 ml = 1 cm^3 (alltså räkna allt i cm)

Ett spår: 0,5*0,5*300=75 ml

Antal spår: 400/9-1 avrundat uppåt = 44

Totalmängd Sikaflex: 75*44=3300 ml, dvs 11 tuber

Räkna sedan med en del spill, så praktiken kanske 13 tuber.
 
Tack, det va snabbt räknat :)
 
Hoppas 5mm djupt räcker nu går vi tillbaka till kärnfrågan:
Vilken fräs med skena och vart?
 
Du behöver inte göra så djup som 5 mm räcker med 3 mm å andra sidan så är 5 mm på bredden lite smalt rent utseende mässigt så 6-7 mm på bredden så då blir volymen nog densamma.
På en båt rör sig däcksplankorna väldigt mycket så för att massan skall hålla så bör den sitta fast endast i sidorna av nåten därav båttningslist och allra helst en som är rund tex snöre eller ännu hellre en av epdm gummi därför att nåten skall få en form av ett liggande timmglas. Och det får nåten med en rund list i botten och så tar man engångs plast teskedar och drar i nåten från ovansidan.

Men i detta fall så kommer rörelsen i golvet vara så liten så någon båttningslist behövs inte och absolut inte den klassiska tejpen eller gamla kassettband som var så populärt ett tag, är värdelöst behöver nog inte förklara varför.

Men att prima innan nåtning är inte dumt och skulle gissa att golvlacket skulle funka, för sikas primer är dyr om jag inte mins fel.

Men efter som det är inomhus golv det handlar om kanske det finns billigare alternativ än sikaflex 291

Pär
 
Du tror inte den kan dras med när jag slipar om den inte är djupare?
 
Som alternativ till Sika har Biltema nåtmassa till betydligt bättre pris, duger utmärkt till inomhusbruk. Alternativt kan man ju även köra med vanlig nåtlist a'la de som används till skeppsgolv. Så länge det inte är ett golv som utsätts för väta duger det ju alldeles utmärkt.

Jag har själv lagt ett nåtat teakgolv i vårat badrum, och har även nåtat om en del av teaken på vår segelbåt. I dessa fall dock med riktig nåtmassa, såklart ;)

Vad gäller fräs så duger det utmärkt med en grön Bosch också, man måste inte ha proffsmaskiner gjorda för att användas 8/5 ;) för att få bra resultat. En festool kommer väl kosta dig åtminstone 5 papp, och en Bosch ca en tusing. Du kommer inte se någon som helst skillnad på slutresultatet.

Jag har fräst golvvärmeslingor med en 600w grön Bosch, samt en hel del blandade snickerier, köksbänkskivor m.m. Numera har jag, verktygsnörd som jag är, en Festool. Den är mer bekväm och smidig att använda, men slutresultatet är det som regel ingen skillnad på.
 
pär h skrev:
Men att prima innan nåtning är inte dumt och skulle gissa att golvlacket skulle funka, för sikas primer är dyr om jag inte mins fel.
Det var väl ett furugolv det gällde här, behöver det verkligen primas? Finns väl i alla fall ingen som helst anledning att använda en dyr PU-primer för teak.
 
Nä, resultatet blir nog likvärdigt, beror nog mycket på stålen och slutligen användare.
Men du vet, det känns bättre med proffsmaskiner :)
Vilken biltemaprodukt menar du? Kan du länka?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.