Nu har mina värsta farhågor besannats.

1) De monterade fågellisten på takfoten, direkt på pappen (se bild 1). Är detta OK?

2) De monterade krokarna för rännan enligt bild 2. Är det OK?

2) Jag provade hälla vatten på pappen för att se om den rann ner, och det gjorde den inte. Den samlades mot slutet av takfoten (se bild). Om jag häller mer vatten så rinner en del av och resten samlas på takfoten. Det är svårt att fånga på bild eftersom vattnet reflekterar så väl, men tro mig, det är där.

Jag talade med byggaren och han såg bekymrad ut men sa sedan att vattnet ändå inte kommer hamna på pappen.

Se bild 3,4,5.

3) Vissa delar av pappen som går över trekantslisten har inte fäst korrekt. Pappen är Mataki MB350 YAP2200 som är häftad i överkant med klisterremsa över klamrarna. Är detta OK? (Se bild 6)

Vad ska jag göra? De har hållit på i över en vecka och är inte klara. Ena sidan har redan läkt och tegel pålagt... Orkar inte med denna skit en gång till!

Bild 1:
h9KP9p8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2:
krok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3:
0UYRUoT.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4:
uODfB5M.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 5:
vRB1pzz.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 6:
CSzTWUX.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Em.
  • Laddar…
Man kan ju inte ha vatten stående på taket! Gör om gör rätt.
 
pelpet skrev:
Man kan ju inte ha vatten stående på taket! Gör om gör rätt.
Vad ska jag göra då? Ska jag be dem riva allt och börja om?!
 
Lindrian skrev:
Jag talade med byggaren och han såg bekymrad ut men sa sedan att vattnet ändå inte kommer hamna på pappen.
Jag kanske hade hållt med din byggare om du hade nya falsade betongpannor, men när du har ofalsade tegelpannor så kommer det nog in lite vatten om det blåser samtidigt som det regnar.
Bor du vindutsatt?

(även med betongpannor vill man nog inte ha det som du har fått. Pannor kan gå sönder och håller kanse inte lika tätt i slutet av sin livstid)
 
mattetvilling skrev:
Jag kanske hade hållt med din byggare om du hade nya falsade betongpannor, men när du har ofalsade tegelpannor så kommer det nog in lite vatten om det blåser samtidigt som det regnar.
Bor du vindutsatt?

(även med betongpannor vill man nog inte ha det som du har fått. Pannor kan gå sönder och håller kanse inte lika tätt i slutet av sin livstid)
Ja det kan blåsa ganska ordentligt här. Inte superlångt från kusten.
 
Lindrian skrev:
Vad ska jag göra då? Ska jag be dem riva allt och börja om?!
Problemet är väl att kilarna gör att det bildas en ränna där vatten samlas? Det måste väl gå att åtgärda - antingen med tunnare kilar eller att fylla takmassa i rännan.
 
pelpet skrev:
Problemet är väl att kilarna gör att det bildas en ränna där vatten samlas? Det måste väl gå att åtgärda - antingen med tunnare kilar eller att fylla takmassa i rännan.
Nej, kilen sitter mot takstolen (se bild på förstasidan). Jag tror det är krokarna + fotplåten som orsakar bakfall.
 
Har du en superbred fotplåt eller är den monterad med breda sidan ut mot hängrännan? På bild 5 ser den mycket bred ut.

Fotplåten höjer väl annars bara pappen 1-2 mm. Plåten är väl 0.6 och sedan adderar väl böjen på pappen en aning. Om fotplåtens montering är det som får ditt vatten att stanna skulle jag nog säga att det är taklutningen det är problem med och inte fotplåten. En normalt monterad fotplåt med papp över mer till 5 graders lutning eller så hindrar normalt inget vatten att rinna av ner i hängrännan
 
myrstack skrev:
Har du en superbred fotplåt eller är den monterad med breda sidan ut mot hängrännan? På bild 5 ser den mycket bred ut.

Fotplåten höjer väl annars bara pappen 1-2 mm. Plåten är väl 0.6 och sedan adderar väl böjen på pappen en aning. Om fotplåtens montering är det som får ditt vatten att stanna skulle jag nog säga att det är taklutningen det är problem med och inte fotplåten. En normalt monterad fotplåt med papp över mer till 5 graders lutning eller så hindrar normalt inget vatten att rinna av ner i hängrännan
Det vet jag inget om, var inte med när den monterades.

De monterade krokarna till hängrännan först, och sedan plåten ovanpå. Krokarna frästes inte ner i råsponten så jag tror det byggde en del på höjden där, säkert 0.5-0.8cm.
 
Så får det inte se ut bara att kora om hela takfoten.

1. Nej är absolut inte okej att montera så.

2. Ja man får montera krok så.

2. Absolut inte okej att kilen inte lutar utåt så att vatten inte kan rinner av kan vara fotplåt och krok som orsakar det som du skrev.

3. Ser lite konstigt ut men vågar inte säga att det är fel från dina bilder.


Hoppas du inte betalat dom något än säg till dom att gör om och rätt enligt bygg ama sen ta dit besiktningsman innan du betalar om du nu inte gjort det.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ok. Då får jag ta ett snack med dem och se vad som händer.

Bör man fästa varje takpanna med en krok eller? De fäste nämligen bara ett par stycken här och var.
 
Lindrian skrev:
Bör man fästa varje takpanna med en krok eller? De fäste nämligen bara ett par stycken här och var.
Man ska färsa två radera runt hella taket och runt hinder.
 
Byggaren ska komma hit ikväll så ska vi se vad han säger. Vad tycker ni jag ska ha för framförhållning? Krävs att det görs om på rätt sätt? Slopa takkilen och köra dubbel bärläkt vid takfoten?
 
Ställ funktionella krav, dvs att vatten ska utan problem rinna bort från taket och det ska absolut vara tätt. Sen får byggarna lösa det. Dessutom ska du inte faktureras för det, utan de får ta det som backjobb.
 
peternicklas
Kilen ser ut att vara alldeles för hög. Man brukar ta en 2*6 eller 2*8 och klyva den diagonalt. Hur hög är kilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.