Vilka ritningar har ni på ert hus?

  • Hus äldre än 50 år

    12 Röster 37,5%
  • Konstruktionsritningar

    3 Röster 9,4%
  • El-ritning

    3 Röster 9,4%
  • VVS-ritning

    3 Röster 9,4%
  • Hus yngre än 50 år

    12 Röster 37,5%
  • Konstruktionsritningar

    14 Röster 43,8%
  • El-ritning

    10 Röster 31,3%
  • VVS-ritning

    11 Röster 34,4%
  • Hus yngre än 10 år

    5 Röster 15,6%
  • Konstruktionsritningar

    3 Röster 9,4%
  • El-ritning

    3 Röster 9,4%
  • VVS-ritning

    3 Röster 9,4%
  • Antal röster
    32
I
Vad har ni för ritningar på huset?
Har det funnits och kommit bort kan ni kryssa som att de finns. Det som är intressant är vad som följt med huset.
  • Hus äldre än 50 år
  • konstruktionsritningar
  • el-ritning
  • vvs ritning
    --------------------------------------
  • Hus yngre än 50 år
  • konstruktionsritningar
  • el-ritning
  • vvs-ritning
    ----------------------------------------
  • Hus yngre än 10 år
  • konstruktionsritningar
  • el-ritning
  • vvs-ritning
 
Redigerat av moderator:
I
Jag fick indikation på att vvs och el-ritningar inte var en självklarhet, ens i nybyggda hus, därav omröstningen.
Men om jag söker får jag gång på gång samma besked, de ska finnas med vid bygglovsansökan. Förstår jag det rätt så arkiveras även dessa på byggnadskontoret, så ni som inga har kan möjligen skaffa dem därifrån.
Några av alla länkar.
http://byggipedia.se/ritningar/om-bygghandlingar/ritningar-i-olika-skeden/
http://sv.wikibooks.org/wiki/Bygghandboken/Byggprocessen
http://www.geta.ax/files/Innehllibygglovritningar.pdf

Jag måste ju givetvis även ha med denna länk.;) http://www.byggahus.se/forum/bygglov/182295-vilka-dokument-ingar-i-bygglovsansokan.html
 
Redigerat av moderator:
I
Utöver nämnda ritningar finns ju även ventilation och mark-ritning. Mark-ritning är också bra att ha så man vet var ledningarna el-vvs-dränering-dagvatten-vatten-avlopp och i mitt fall även gas ligger.
Jo, jag har även dem, och det ser jag som självklart.
 
I
Intresset verkar svagt.:confused: Lyfter ut den i ljuset igen.
Eller har tråden hamnat i skuggan av en annan omröstning.:rolleyes:
Kryssa även i husets ålder, ser någon glömt det, anledningen är att man då kan avläsa de som inte har någon ritning alls, så som "Hus äldre än 50 år" 1 har hus i kategorin med k-ritning och 1 har inget.(y)
 
Benämningen vvs-ritning är inte bra.
Vattenledningar, avloppsledningar och ventilationssystem bör väl listas separat.
Och beteckningen konstruktionsritning är alltför mångtydig.
Olika byggnadsdelar, som tex takstolar och grund har väl oftast olika ritningar.

Och varför har du utelämnat de viktigste: Planritning, fasadritningar och sektioner?
 
Ingen ritning eller papper mer än kopior på pantbreven från 1909 som huset är från, så vet iallafall när de lånat pengar för att troligen renover/förbättra/bygga ut :)
 
Jag har bara planritning, fasadritning och sektioner mest på grund av att huset byggdes ut av tidigare ägare. Annars verkar plan och fasadritning vara det enda som finns på gamla hus. Mitt är från 1934.
 
toolman77 skrev:
Jag har bara planritning, fasadritning och sektioner ... Mitt är från 1934.
Samma här, fast jag har en ventilationsritning också (men den har inte kommunen :) ).
Hus från 2010.
 
I
KnockOnWood skrev:
Benämningen vvs-ritning är inte bra.
Vattenledningar, avloppsledningar och ventilationssystem bör väl listas separat.
Och beteckningen konstruktionsritning är alltför mångtydig.
Olika byggnadsdelar, som tex takstolar och grund har väl oftast olika ritningar.

Och varför har du utelämnat de viktigste: Planritning, fasadritningar och sektioner?
Konstruktionsritning, bra att ha för att göra olika bedömningar som hållfasthet vid ev. tillbyggnad, energiberäkningar, ömma punkter mm.
El-ritningar, bra att ha om man vill utöka, bygga om osv.
VVS-ritningar, kan vara nyttigt att veta var i väggarna/golvet rören ligger, om de nu är dolda.
Planritning, nja, ska man sälja så kan det ju vara bra att ha, fasadritning, nja.
Markritning kunde dock varit användbar.
 
Har inga originalritningar, tyvärr, huset är byggt -39. Där emot så har jag HELA huset i 3D-modell med rätta material, så behöver jag ta fram ritningar är det inga som helst problem (y) vid varige tillbyggnad och ändring så har CAD modellen uppdaterats.

Det som saknas är el och till viss del VA, när tid finnes kanske dessa kommer med.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
MB77 skrev:
Har inga originalritningar, tyvärr, huset är byggt -39. Där emot så har jag HELA huset i 3D-modell med rätta material, så behöver jag ta fram ritningar är det inga som helst problem (y) vid varige tillbyggnad och ändring så har CAD modellen uppdaterats.

Det som saknas är el och till viss del VA, när tid finnes kanske dessa kommer med.
Säg inte att du har 3D-skrivare också och kåken utskriven, Då blir jag riktigt avundsjuk.
Det är förresten en god affärsidé, åka runt och ta beställningsjobb på på modeller av huset, jag skulle vilja ha en.
 
ion skrev:
Säg inte att du har 3D-skrivare också och kåken utskriven, Då blir jag riktigt avundsjuk.
Det är förresten en god affärsidé, åka runt och ta beställningsjobb på på modeller av huset, jag skulle vilja ha en.
Har tyvärr inte tillgång till 3D skrivare, fast tanken har slagit mej...

Ska man göra modell på beställning får det nog bli en enklare variant, på min kan jag plocka bort en bräda, en regel, en takpanna, eller en gipsskiva åt gången :cool: min modell är liiiite väl ambitiös :surprised:
 
I
Vad jag tror så har 9 ägare till hus äldre än 50år kryssat just nu, inte 6. Skulle någon utan ritningar kryssa nu kommer det att bli missvisande. Kunde man gjort husvalet obligatoriskt?
 
I
ion skrev:
Vad jag tror så har 9 ägare till hus yngre än 50år kryssat just nu, inte 6. Skulle någon utan ritningar kryssa nu kommer det att bli missvisande. Kunde man gjort husvalet obligatoriskt?
Yngre än 50 år ska det så klart vara, och nu verkar det var 10.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.