Jag har nyligen ansökt om bygglov (fritidshus) och följt dom anvisningar & blanketter som Kommunen angav på sin Hemsida. T.ex vilka ritningar som skulle ingå (med rätt skala) etc, namngiven KA, & kommunens bygglovsblankett.

Nu har kommunen svarat:

+ Att bygglovsansökan bedöms överenstämma med detaljplan
+ Att Förslaget bedöms uppfylla kraven på utformning och anpassning enligt PLB

Men... nu kommer det

Kommunen kommer ändå inte att behandla min ansökan, innan diverse kompletteringar gjorts

- Bl.a. "Vilka träd som ska fällas.."
- Förslag till Kontrollplan ska inlämnas...
:@

Kontrollplan tas fram av KA och jag har ingen lust att betala KA-jobb innan jag ens har ett bygglov! Är det rimligt av handläggaren att kräva in förslag på kontrollplan redan i bygglovsansökan??
Vad gäller trädfällning på min egen tomt, trodde jag i min enfald att det var min sak att bestämma (detaljplanen säger inget om skydd av träd eller liknande)...

jokomoko
 
Byggloven är offentliga handlingar. Begär att få ut några av de senast godkända byggloven. Kopiera någon av de kontrollplanerna och lämna in den igen.
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
Du ska inte bara bygga till så att de skriver ut både bygglov och startbesked när de fått kontrollplanen?
Ska du bygga nytt ska du också ha ett tekniskt samråd och DÅ måste du ha kontrollplanen. I bygglovet räcker det att ha med namnet på KA.
 
haavard skrev:
Du ska inte bara bygga till så att de skriver ut både bygglov och startbesked när de fått kontrollplanen?
Ska du bygga nytt ska du också ha ett tekniskt samråd och DÅ måste du ha kontrollplanen. I bygglovet räcker det att ha med namnet på KA.
Japp, det gäller nybygge, och jag har lämnat namn på KA i mina bygglovsansökningshandligar.
Handläggaren skriver tydligt i sitt svar, att kommunen måste ha förslag på kontrollplan, för att kunna fortsätta behandla min bygglovsansökan !

Det är också min uppfattning, att kontrollplanen inte ska behöva redovisas förrän det första tekniska samrådet, vilket ju kommer efter bygglovets laga kraft, eller hur?
Så, handläggaren har helt enkelt fel i sitt påstående, - som jag förstår det.
Jag vill dock för allt i världen inte komma på fel kant med handläggaren. Men, jag hoppas jag ändå kan påpeka för honom, att jag faktiskt inte behöver lämna in kontrollplanen redan nu.

jokomoko
 
Hemmakatten
Nej, handläggaren har inte fel, tror jag. Så som jag har uppfattat den nya PBL skall fr.o.m. 2 maj förslag till kontrollplan lämnas in samtidigt med ansökan om bygglov.

andersmc hade ett bra förslag, dvs. kopiera en annan kontrollplan och lämna in. Det är ju ändå bara ett förslag som sedan korrigeras av kommunen och kontrollansvarige vid det tekniska samrådet.
 
Idag skall samtliga handlingar vara framme innan bygglov beviljas. (till skillnad mot tidigare)
Altså skall det finnas A-ritningar, K-ritningar ev. ventilations och vvs ritningar, energiberäkning, kontrollplan, certifierad KA etc. Kommunen är dock skyldig att meddela exakt vad som fattas innan de anser att bygglovshandlingarna är kompletta.
 
Jokomo kan vara lugn (och Hemmakatten och volvo har fel).

I Pbl kap. 9 §21 Står det att det som behövs för bygglovet ska lämnas in före bygglov kan beviljas.
Det ska dessutom innehålla förslag på KA.
Om det är tillbyggnad eller annan ändring (alltså åtgärder som inte kräver tekniskt samråd) ska handlingar som krävs för beslut om startbesked (alltså kontrollplan, k-ritning osv) lämnas.

Det står inget om att dessa handlingar ska in i samband med bygglovsansökan för nybyggnation.


Denna paragraf kunde tolkats till Jokomos nackdel om den stod ensam men när vi läser kap. 10 §18 står det: Byggherren ska senast vid det tekniska samrådet lämna ett förslag till kontrollplan samt de tekniska handlingar som krävs för att frågan om startbesked ska kunna prövas.


Kap 9: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2010:900#K9

Kap 10: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2010:900#K10
 
Tack haavard, det MÅSTE vara rätt det du skriver. Det verkar ju helt sjukt om man måste producera klara papper på ventilations och vvs ritningar, energiberäkning, kontrollplan etc, - innan man ens vet om man får bygglov eller inte.
Någon måtta får det väl ändå vara...:|

Tack igen för ditt klargörande inlägg :)

jokomoko
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.