Har inte ens byggt min grovdammsugare med cyklonseparator ännu, men jag har ändå börjat planera hur mitt framtida spånsugssystem ska bäst designas.

Har googlat och fått lite information-overload, sett massa trådar bl.a. på byggahus och efter allt jag läst har jag funderat ut följande system:

1) Cyklonseparator, inte så mkt att säga här, köpt från Aliexpress redan till grovdammsugarprojektet. Planen är att använda samma till spånsugen. Den med uppsalmar hink får stå i själva verkstaden tänkte jag så man kan enkelt se när den blir full och behöver tömmas.

2) 125mm tjocklek på rör och tubar som går längs väggen med diverse uttag som man kan koppla maskiner till. Jag tänker ha alla maskiner och även hyvelbänken på hjul ala Matthias Wandels design på mobil bas, då jag har ganska liten verkstad, så allt ska kunna flyttas runt, funderar ifall jag borde lägga rören i taket istället?

3) Placering av själva fläktdelen, ute eller inne är frågan, jag tänker om jag kunde placera den ovanför biltaket på mitt garage, där har jag utrymme och även tänkt börja förvara bräder.

15154829812_37645b2e6b_b.jpg

15154830662_a4e9fca637_b.jpg

Det huvudsakliga arbetsutrymmet ligger till vänster och nedåt så jag tänkte man kunde dra upp spånsugsröret igenom taket och in i utrymmet här.

4) Vad göra med frånluften sedan? Borde jag leda tillbaka den till garaget eller ut i det fria?

4.1) Jag tänker att om luften ska skickas tillbaka så krävs det något system med dubbla filter, först ett grovfilter som tar det värsta sedan kanske ett HEPA filter på returluften. Kanske dessa kunde placeras innuti verkstaden också, efter cyklonen så att de blir enklare att rengöra då det behövs. Inte är det väl nån orsak att lägga dem efter fläkten heller? Vet inte hur pass negativt dessa kan påverka luftflödet dock.

4.2) Eller så leder man ut luften utomhus, kanske lägger en ventil i väggen som utblås. Förlusten i värme är väl inte så farligt då man inte kör den så ofta, men folk har kommenterat på att det skräpar ner området. Men om man har en cyklonseparator så är väl det inte ett problem, blir väl bara riktigt fint damm som åker ut som inte syns eller stör någon? Och så slipper man en massa filter, borde väl räcka med bara cyklonen då?

Vad tror ni om den här planen?
 
Du verkar stå lite inför det bygget jag gjorde nu i somras. Byggde då en cyklon ala Bill Pentz och parade den med en 3kW fläkt. Följer man alla Bills beräkningar ligger jag nog pyrt till på flödet med den kombinationen men det fick bli vad det blev då utrymmet är begränsat. Kör 125mm spirorör samt luftåtervinning via ungefär 40m^2 finfilter enligt någon klassning jag glömt bort.

1) Vet inte så mycket om din cyklon och dess prestanda. Storlek, bilder, dimensioner? Jag kör spånet ner i en plyfalåda i vilken jag har en säck för att jag har ont om utrymme att tömma. Säcken kräver ett visst undertryck på utsidan (slang som bypassar cyklonen) för att inte sugas in i cyklonen med spån i filtrena som resultat.

2) Har mina 125mm-rör dragna längs med väggen men det är endast för att jag har lågt till tak i källaren. Det är mest skit med rören på väggen, äter upp fin väggyta och är allmänt bökigt. Hade dragit dem i taket, eller i ditt fall kanske även på vinden. Det senare kräver kanske lite funderingar kring kondens och isolering.

3) Upp med fläkten på vinden där den inte äter utrymme!

4) Med min tidigare underdimensionerade spånsug körde jag luften genom någon form av filter och sedan ut utomhus. Fungerade utmärkt och med tanke på hur mycket den används är det ekonomiskt inget direkt problem att man blåser ut lite uppvärmd luft. I mitt fall handlar det dock om att ta bostadsluft och trycka ut utomhus.

Med nya fläkten var det inget alternativ. Åtminstone inte utan någon form av automatspjäll för att släppa in ny utomhusluft i verkstan. Detta då den nya fläkten skapar ett otroligt luftflöde och undertryck i verkstan/huset. Byggde därför en filterlåda med två stycken stöddiga patronfilter. Luften skjuter jag in i verkstan igen. Planen är att jag inte ska behöva köpa nya filter inom de närmsta tio åren eller nåt. Cyklonen separerar väldigt bra och jag har inte noterat något spån i filterboxen. Svårt att se dock då jag bara har ett par små siktfönster, måste montera ut cyklon och en kompressor för att komma åt och byta filter.. Nämnde jag att jag har ont om plats?

Rent ekonomiskt tar det nog lång tid att räkna hem kostnaden för vettiga filter då det inte är SÅ dyrt att värma upp lite ny luft i verkstan.

Vet inte riktigt hur din cyklon presterar men hela min konstruktion utgår från att inget spån eller större damm hamnar i luften efter cyklonen. Därför chansar jag på att ha dyra filter där och håller tummarna att jag får bra verkningsgrad över tiden.
 
Jag har köpt denna cyklon och ska bygga resten utifrån den, har läst bra om den på byggahus forumet, väntar fortfarande på den så jag kan påbörja mitt grovdammsugarprojekt. I dagsläget har jag en öppen dörr och ett lager med damm på allting:
http://www.aliexpress.com/item/Household-and-Industrial-Cyclone-Dust-Collector/2030344275.html

Garaget är inte heller ännu färdigt, jag ska ha upp ångspärren och sen gipsskivorna så jag kan montera garageporten. Jag har tänkt på självdragsventilation i garaget, då borde ju spånsugen ha friskluft att ta till när den går igång, om jag inte missar något.

Jag kollar på annonssajterna nusomdå ifall det kommit till någon billig och bra fläkt att bygga från.
 
Redigerat:
Är det den cyklonen du tänkt använda till spånsugen? Den är väldigt olämplig för ändamålet med tanke på dimensionerna på anslutningarna samt därmed tillhörande övrig dimensionering.
 
OK det visste jag inte, jag hade fått det intrycket att storleken på själva cyklonen inte var så viktigt men kanske det är just anslutningarna och inte resten av cyklonen som är för liten isåfall? Det stämmer ju när jag tänker på det, blir en stryppunkt. Får väl använda denna för grovdammsugaren endast då och bygga egen & b'ttre anpassad cyklon till spånsugsprojektet.
 
Jag påstår inte att det är sanningen men en bra utgångspunkt är nog Bill Pentz sidor i ämnet. Sätt dig ner någon kväll och läs igenom vad som är skrivet så tror jag du har lite kött på benen för vidare informationsinhämtning.
 
Det är sanningen :) Det två luftströmmarna ska ju få plats i cyklonen. Den vanligaste och mest beprövade cyklon designen är som jag förstår att d = 2*rör dim, cylinderns höjd 1*d och konens höjd 3*d
Och Bill Pentz har "spetsat" till designen för att passa "vanligt folk"

Med tanke på cyklonen så förmodar jag att det inte är en monsterspånsug som ska installeras och då kan det kanske vara smidigt att skicka ut luften efter en enklare cyklon/ thien baffel och filtersäck
Du kan ju kolla typ Cycloncentral

Med en vanlig Svensson sug är Hepa inte att tänka på.
 
Redigerat:
Jag gillar nog idén om att blåsa ut skiten utomhus bättre än att återvinna luften och hålla på med filter dock.

Jag kommer att bygga det största och kraftigaste jag har råd med / kan få tag i. Den lilla cyklon jag nu har (kom med posten igår!) blir då endast till en mindre grovdammsugare istället.

Har inte haft tid att gå igenom Bill Pentz sidor menj ag gissar det blir att bygga en egen och större cyklon, helst med 125mm portar isåfall för det är vad jag tänkt använda, förmodligen spirorör.
 
Har läst igenom flera av sidorna på Bill Pentz sida, och även gått igenom Matthias Wandels projekt där han gör nånting som ligger mellan en grovdammsugare och spånsug. Han gör en thien baffle design och den är enkel och kompakt och verkar filtrerar bort spån och sånt riktigt bra.

Så jag undrar om jag borde ens lägga ner arbete på att bygga en stor cyklon om jag ändå ska blåsa ut luften utomhus? Allt jag behöver är en separator som är tillräckligt effektiv att ta bort det mesta av dammet, resten får väl motorn blåsa utomhus, bara de stora bitarna är borta så är det väl bra så det räcker, och en thien baffle verkar nästan lika effektiv men mycket enklare.

Det viktigaste är väl att man har tillräckligt tjocka rör (125mm>) och tillräckligt stark fläkt.



Finns det annars impellers/fläktar man kan köpa utan motor? Gissar det blir nog 3-fas motor och 2kw>, vore bra om man kunde skaffa den skilt och sen skaffa impellern till. Wandel byggde en egen av trä men jag vet inte hur säkert det är med tanke på hur mycket kraftigare denna ska bli.
 
Om du inte har några planer på att återvinna luften tycker jag du resonerar helt rätt. Ut med skiten :)

"Thien baffle" verkar bevisligen fungera utmärkt i den här typen av tillämpningar, även där tror jag du tänker rätt.

Problemet är väl fläkten och rördimensionen. Börjar du räkna på det enligt de gränser som Pentz svamlar om räcker inte 125mm under normala förhållanden. Dessutom behöver du en monsterfläkt. Jag har en stöddig historia med 3kW motor och ett sjukt flås. Räknar jag på det räcker det inte riktigt till, framför allt inte med mina 125mm-rör. Har som hastigast mätt på det oxo och mätvärdena bekräftade underkapaciteten. Ska mäta lite noggrannare när tid finnes. Hur som helst har jag idag en bisarrt mycket bättre spånuppsamling än tidigare.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jo jag märkte att han verkade börja från 150mm och uppåt. Han verkar lite extrem, jag vet inte om jag verkligen behöver så mycket kraft som han säger med tanke på hur många som verkar klarar sig bra med 100mm system.

Vad gäller ventilationen annars så borde man väl se till att ha lika grova eller grövre venilationsrör som det man har i spånsugsystemet, eftersom jag tänkte bara ha självdragsventilation (isolerade rör, intäckta av 500mm blåsull på vinden är planen).
 
Hur vet du att någon klarar sig bra med 100mm-system? Partiklarna som är svåra att hantera är ju de som är så små att du inte ser dem :)
 
Nå det förstås, går mest på vad folk själva tycker som sina anläggningar. Fick annars lite intrycket du tyckte Pentz var ute och svammlade när du använde det ordvalet.

Wandel har annars testat med partikelräknare och verkar få acceptabla nivåer med enklare metoder, han verkar vara lite av en motpol till Pentz vad gäller hur pass paranoid man borde vara gällande spån och damm:
https://www.woodgears.ca/dust/update.html
 
Nog mer mitt ordval som var åt skogen. Då jag inte har haft något större intresse i att fördjupa mig ytterligare i ämnet har jag tagit till mig Pentz texter och sett dem lite som det jag vill försöka sträva mot.

Hur paranoid man väljer att vara är ju rätt individuellt. Man kan ju krass konstatera att Bill Pentz liv påverkats väldigt negativt efter att ha blivit allergisk mot/sjuk av trädamm och att det genomsyrar hans uppfattning om dammuppsamling. I andra änden har man alla de tusentals personer som är och har livslånga yrkesliv i snickeribranchen, ofta med usel dammuppsamling. Hur många av dessa har drabbats negativt av trädammet?
 
Nå i mitt fall är väl frågan mest 125 eller 150mm (eller större?) rör, kanske värt att köra på 150mm isåfall för det väl inte så mkt dyrare. Motorn så blir säkert stark så det räcker, allt som är 2kw+ och 3-fas borde väl duga.

Är man oroad om luftkvalitén verkar detta vara en bra idé att komplementera ett spånsug system med annars:
https://www.woodgears.ca/dust/air_cleaner.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.