Har idén att byta ut mina gamla antennuttag i huset till nätverksuttag och kablar (Cat6) då det dras in fiber i kåken.

Fiberboxen kommer hamna centralt i huset i en garderob.

Jag använder inte ens de gamla uttagen och kom då på att ersätta dem.

Skulle gärna ha lite reflektioner gällande idén.
 
Bra idé om du redan har en kabel till varje uttag.
 
Jag har gjort så, både tele och tv uttag har blivit cat6 rj45 uttag istället. Jag har ett stjärnnät från en garderob i hallen.
 
Är kablar i uttagen upp till loftet. Till den gamla oanvända antennen.

Stjärnnät? Hur är det kopplat då?
1 port i boxen/rum?
 
Går det en kabel till varje uttag, eller sitter det 2 i uttaget? Sitter det en kabel i uttaget så är det stjärnnät, då är det en baggis att byta ut kabeln. Sitter det 2 kablar, då är det ett kaskadnät (seriekopplat). Då blir det lite värre att byta ut alla uttag till datauttag
 
Preliminärt så verkar de gamla antennuttagen ha 1 sladd då jag kunnat följa dem på loftet från förgreningen från antennen. Så kanalerna till uttagen ska jag kunna använda som ett framtida stjärnnät till nätverksuttag
 
  • Gilla
Vippan
  • Laddar…
Det går endast en kabel till uttagen. Blir som sagt att rensa och återanvända kanalerna och leda upp Cat6 kablarna upp på loftet och sen ner i garderoben där boxen kommer att sitta.
 
jag använde en hel del silikon smörj sprej när jag gjorde detta, cat6 kablarna har en tendens att inte tycka om vp16 rör.
 
  • Gilla
Vippan
  • Laddar…
TrollMann skrev:
jag använde en hel del silikon smörj sprej när jag gjorde detta, cat6 kablarna har en tendens att inte tycka om vp16 rör.
Siliconsprej är väl inte att rekommendera när det gäller el eller nätverk?
Jag har för mig att jag har läst ett par trådar här på BH om detta och tydligen så ska siliconet kunna "vandra" till kontakterna och leda till dålig kontakt med dataförlust som följd. Riktig kabegucka är tydligen det som rekommenderas.
 
Har inte hört det förr, har du någon ref på det? Kabelgucka är väl bra, men silikonsprej brukar vara närmst till hands...
 
Ta hjälp av en kompis och använd antennkabeln som dragtråd så behöver du inget klägg alls.
 
Redigerat:
kommer att använda antennkabel som dragtråd.
PS smått påbörjad irritation av att mitt adsl ligger nere sen den 4e. dock så kommer inte fibern igång förräns vinter
 
Finns det möjlighet att få kabel-tv via fibern? Isåfall kan det vara dumt att avveckla koax-nätet. Finns det inte ett vanligt telenät som kan uppgraderas till cat6 istället?
 
Iptv går via cat kablar, så det är bara att byta
 
TrollMann skrev:
Har inte hört det förr, har du någon ref på det? Kabelgucka är väl bra, men silikonsprej brukar vara närmst till hands...
Nej jag har inga riktiga källor på det utan det är bara vad jag har läst här på forumet. Det finns ett flertal trådar som behandlar frågan om silicon är tillåtet eller inte men även de som är erfarna elektriker här på forumet verkar inte vara helt överens. Se här tex. Själv så är jag den försiktiga typen så jag använder kabelsmörj istället för silicon när jag måste få i långa kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.