Hej,

Vi har hittat ett hus som kan passa oss med efter att ha läst protokollet så är vi skeptiska.

Såhär står det :

Allmänt
Byggnadsår : 1977
Hustyp/antal våningar : 1 ½-plans hus
Taktyp, takbeläggning : Sadeltak, betongpannor
Stomme, material : Trä
Ventilation : Självdragsventilation
Värmesystem : Direktverkande el via oljefyllda element och luft/luft VP

Grundkonstruktion
Betongplatta på mark (betongplatta med dels isolering och överbetong och dels uppreglat
och isolerat övergolv).

Undersyllen är impregnerad enligt leverans och materialbeskivningen nr 155-76.
Det står även omnämnt att spikreglar ingjutes i betongen för infästning av golvreglar.

Punkter gällande grunden :

1. Entréplan / Vardagsrum
Vid kontroll av syllkonstruktionen uppmättes fuktvärden under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes från provhålet. Mindre hål togs i nederdel yttervägg vid sydöstra hörnet. Väggen består av gips - plastfolie - brädvägg - regelverk/mineralullsisolering osv. Fuktkvoten uppmättes till 14 % i undersida syllkonstruktion (troligen 2 st syllar). Ingen onormal lukt kändes från provhålet. Se provhål i köksgolvet gällande fördjupad undersökning.

2. Entréplan / Kök
Vid kontroll av golvkonstruktionen uppmättes fuktvärden under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt, dock noterades mikrobiell lukt. Hål togs i golvet invid hjärteväggen. Golvkonstruktionen består av plastmatta - golvspånskiva - reglar/mineralullsisolering - kilar/läkt - plastfolie och betongplatta.
Mikrobiell lukt kändes från plastfolie och sågspån på betongplattan. Fuktkvoten uppmättes till 13 - 15 % i kil under hjärteväggen. En fördjupad undersökning rekommenderas för att konstatera orsak till (troligtvis normal markfukt i kombination med den täta plastfolien) och omfattning av den mikrobiella lukten i konstruktionen. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökningen gäller hela golvkonstruktionen och syllarna.

3. Entréplan / Garage
Vid kontroll av ytterväggskonstruktionen uppmättes fuktvärden över kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt i syllen och mikrobiell lukt upplevdes. Mindre provhål togs i nederdel gavelyttervägg. Väggen består av gips - plastfolie - regelverk/ mineralullsisolering - asfaboard osv. Fuktkvoten uppmättes till 19 % i undersida obehandlad syll. Vidare kändes mikrobiell lukt från provhålet och uttaget prov av isoleringen. En fördjupad undersökning rekommenderas för att konstatera orsak till och omfattning av
uppmätta fuktvärden och den mikrobiella lukt som upplevdes från väggkonstruktionen.


Det finns ett par andra punkter också ex på vinden finns det lite fukt men så är det på mer eller mindre alla hus.

Vi vet ju att platta på mark är känsligt särskilt när syllarna är impregnerade. Efter som man stöter på doft från 2 / 3 borrhål så antar vi att större delen av plattan har fukt. Så då är frågan, hur omfattande är det att åtgärda detta? Är det lönt att titta på huset?
 
snowjim skrev:
Är det lönt att titta på huset?
Jag hade aldrig övervägt ett sådant hus. Möjligtvis om det var drömhuset, jag var stenrik, barnlös och fick en duktig rabatt.
 
Nyfniken skrev:
Jag hade aldrig övervägt ett sådant hus. Möjligtvis om det var drömhuset, jag var stenrik, barnlös och fick en duktig rabatt.
Tack! Då var det så illa som vi misstänkte. Har sett något om 300 000 - 400 000 kr för att åtgärda problemet. Visst man kan ju alltid försöka få ägarna till att åtgärda innan köp men det är tveksamt.
 
Visserligen är det bara en åsikt bland många andra. Men för mig finns i alla fall tre deal breakers.
1) Tryckimpregnerade syllar
2) Avsaknad av fiber
3) Eget vatten

Asbest, radon och krypgrund kan jag leva med.
 
Nyfniken skrev:
Visserligen är det bara en åsikt bland många andra. Men för mig finns i alla fall tre deal breakers.
1) Tryckimpregnerade syllar
2) Avsaknad av fiber
3) Eget vatten

Asbest, radon och krypgrund kan jag leva med.
Vad menar du med "Avsaknad av fiber" och "Eget vatten"?
 
spikreglar ingjutes i betongen för infästning av golvreglar.
Mina grannar hade denna konstruktion. De fick bryta upp hela golvet. Billa bort träreglarna och fylla hålen med betong. Lägga platonmatta på hela betongplattan och montera fläkt som hela tiden suger luft genom golvlisterna och ut genom ytterväggen, för att ventilera. Ett arbete som kostar mycket pengar och osäkert om det räcker med 400.000. Men som Nyfniken skrev, köp det om det är drömhuset och du har massor med pengar, eller att nuvarande ägare åtgärdar det innan du köper det.
 
snowjim skrev:
Vad menar du med "Avsaknad av fiber" och "Eget vatten"?
Fiber = Internet vi fiber
Eget vatten = Ej kommunalt vatten och avlopp
 
Tack för alla svar!

Var o tittade på huset och det är helt klart ett väldigt fint hus. Mäklaren försökte såklart förfina problemen och menade på att det var kruttorrt inne i huset. Att det fanns fukt under plasten i byggspillet var inget konstigt. Visst var det fukt i garaget men det är inte ovanligt.

Men så är det ju, han vill ha sålt huset och jag tror en hel del går på försäljningsknepen.
 
Och hur beslutar ni?

Köper ett par års renovering med några hundra kkr kostnad, eller går vidare?

Betr Nyfnikens prioritering så tycker jag den är rejält suboptimerad.

Att leva utan fiber är ingen konst, det har jag gjort i hela mitt liv.
Och eget vatten är väl bra, innehåller det något konstigt går det alltid att rena.

Vad som är viktigare är frånvaron av trafikbuller och bra solläge.

Inget kul att sitta med GigaBit Internetförbindelse men inte kunna gå ut för att motorvägen dånar förbi på andra sidan den skuggande bullervallen.
Eller hur Nyfniken ;)
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Betr Nyfnikens prioritering så tycker jag den är rejält suboptimerad.

Att leva utan fiber är ingen konst, det har jag gjort i hela mitt liv.
Och eget vatten är väl bra, innehåller det något konstigt går det alltid att rena.

Vad som är viktigare är frånvaron av trafikbuller och bra solläge.

Inget kul att sitta med GigaBit Internetförbindelse men inte kunna gå ut för att motorvägen dånar förbi på andra sidan den skuggande bullervallen.
Eller hur Nyfniken ;)
Ja, det gick säkert bra att leva ditt liv utan en bra internetuppkoppling. Inte mitt.

Jag har bott ett stenkast från E4 hela livet. Jag ser det som en fördel, inte en nackdel. Men visst, tyst är det ju bara mellan 23 och 06.
 
Mikael_L
snowjim skrev:
Tack! Då var det så illa som vi misstänkte. Har sett något om 300 000 - 400 000 kr för att åtgärda problemet. Visst man kan ju alltid försöka få ägarna till att åtgärda innan köp men det är tveksamt.
Ja en kompis köpte ett ganska exakt likadant hus, och notan stoppade ungefär där, mellan 3 - 400.000.
Då utfördes det mesta på entreprenad, jag tror dom bara fixade lite ytskikt, tapeter o golv, själva.
 
När vi letade hus ringde jag en gång besiktningsmannen för mer information. Ett av dom mest lärorika samtal jag haft per telefon. Du får ett betydligt mer kompetent svar på frågor om huset än mäklaren kan ge.
 
Nyfniken skrev:
Ja, det gick säkert bra att leva ditt liv utan en bra internetuppkoppling. Inte mitt.

Jag har bott ett stenkast från E4 hela livet. Jag ser det som en fördel, inte en nackdel. Men visst, tyst är det ju bara mellan 23 och 06.
Så du tycker att stor bandbredd mot Internet är viktigare än en lugn boendemiljö?

Men vad är en bra Internetuppkoppling?
Mitt företag med verksamhet och fabriker i sju länder funkar utmärkt med XDSL.
Om du "måste" ha fiber kanske det viktigaste är att titta på film?

OK, vi har olika prioriteringar.
Jag tittar hellre på solnedgången och lyssnar på fåglarnas sång :)
 
  • Gilla
Fredrik Å och 1 till
  • Laddar…
Bandbreddshysterin når nya höjder..
Kan berätta att vi kör ca 30 000 användare på en 3Gb Internet anslutning...
Den går inte ens halvfull.
Denna galna fiberhysterin är mest pga folks okunskaper om hur mycket bandbredd som går åt...
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Ja, det gick säkert bra att leva ditt liv utan en bra internetuppkoppling. Inte mitt.

Jag har bott ett stenkast från E4 hela livet. Jag ser det som en fördel, inte en nackdel. Men visst, tyst är det ju bara mellan 23 och 06.
För ca 20 år sedan bodde jag och klasskamraterna (1 vecka åt gången, 4 ggr/termin) 20-30 m (mindre än ett stenkast) ifrån E4an i Härnösand, det var aldrig tyst, ibland vaknade man på natten av lastbilarnas dånande.

Mina föräldrar bor ca 200 m (tre till sex stenkast) från E6an, det är bullerplank precis vid E6an, sedan har dom en trädriddå några tiotal meter ifrån tomten. Trafiken hörs ständigt, man "vänjer" sig vid trafikbruset men det blir aldrig tyst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.