plaggis skrev:
216 drive motor error. Check left rear wheel for obstacle
Hm... aldrig fått just det felet.
Har du kollat felkoden med supporten?
 
Nej. Koden kommer om klipparen slirar på stället och inte kommer iväg. Den tror då att den sitter fast pga något hinder. Detta sker när det är blött ute och gräs fastnar på hjulen. De blir ju som slicks då. ☺
 
plaggis skrev:
Nej. Koden kommer om klipparen slirar på stället och inte kommer iväg. Den tror då att den sitter fast pga något hinder. Detta sker när det är blött ute och gräs fastnar på hjulen. De blir ju som slicks då. ☺
Min grävde ett stort hål i slutningen nu i helgen och satt fast där men det larmade för att den var upplyft. Mina hjul är fylda med lera och gräs så den sladdar en del i slutningarna😎. Ingen som försökt att montera borstar vid hjulen på en Indego?
 
Eriksgatan
plaggis skrev:
Är det någon som upplever att när det är fuktigt/blött i gräset att gräs fastnar i hjulen och indegon slirar även i lättare lutning? Sedan stoppar maskinen och larmar att den sitter fast.
Yepp, hände idag och den stoppade på platta marken mitt på gräsmattan med felmeddelande "Klipparen sitter fast". Det var helt plant utan några som helst hinder eller gropar men det var rejält blött och rätt så mycket fuktigt gräs både under klipparen och på hjulen. Det lite märkliga är att detta händer med en klippare tillverkad 2014 men det hände aldrig hos oss med de tidigare tillverkade 2012 och 2013. Så det är förmodligen mjukvarurelaterat. Om man klagar hos Bosch, kanske de kan justera känsligheten till nästa mjukvaruversion.
 
Samma problem hos mig, har en 2012 års modell men fick mjukvaran uppdaterad i sommar har inte haft detta problem innan så det är mjukvaran som är känsligare
 
Håller med. Min är 2014
 
Sokrates är precis rengjord och står på tork för att bytas mot en ny i morgon.
Bosch support (Oskar) har varit mycket tillmötesgående kan jag tycka.
Sokrates har blivit en "ögontjänare". Han klipper väldigt fint längst bort vilket är ut mot vägen och där grannarna kan kolla. Däremot så har han undvikit området närmast laddstationen som från början klipptes lite slarvigt, men har ökat med några kvadrat per klippning och nu är uppskattningsvis 60 kvadratmeter.
Han hittar hem och laddar uppskattningsvis 3 gånger av 4 men de övriga gångerna står han någonstans - gärna mitt över tråden och ibland bara några få meter från laddstationen och är helt död tills han kommer in i stationen och laddar för att sedan gå ut och klippa utan att någon kod har behövts trots att han har lyfts och burits hem.
Senare tiden har han haft lite svårt att ta sig ut när han ska börja klippa - kör fram i stället för att backa från laddaren! Backar någon meter och kör sedan i full fart rätt in i laddaren - aningen bredvid stiften. Efter ett par försök gör han helt rätt och drar iväg till sin favoritdel av gräsmattan för att kunna beskådas av eventuella passerande.

Dessa lite förbryllande problem som man nog måste vara en större filosof för att kunna förklara kan en simpel tekniker enbart förklara med buggar i programmet. Nu är det så att jag har köpt klipparen för att slippa lägga allt för mycket tid på gräsmattan. Alltså kan jag inte förstå att man ska behöva resetta och kartera om regelbundet.

Mitt hopp står högt till ersättaren som jag hoppas kan få ett lämpligare namn än Sokrates
 
Då var det dags igen, lite regn och klipparen stoppar på nästintill helt plan Mark, detta hände aldrig i fjol med 5.8 programvaran uploadfromtaptalk1410630451505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har även jag fått en helt ny Indego efter jag skickat min på service igen.
Den nya är tillverkad i april i år och har 5.9 344 och det nya chassiet. 2.5 veckor tog det denna gång innan jag fick min nya.

Den gamla blev bl.a. mycket känslig och trodde den kört på hinder säkert 30gånger under karteringen och stannade titt som tätt.

Den nya har redan stannat mitt på gräsmattan två gånger på två dagar. När man trycker igång den så står det bara "för tillfället saknas ett tidsfönster. Tryck klippning för att starta klippningen."
Det är ju lite underligt att den parkerar sig på gräsmattan, den kunde ju åtminstone parkerat laddaren.

En lustig sak var att när jag fick tillbaka den nya klipparen så stod det på fraktsedeln att den gällde som ny garantibevis till och med 2015-03, men jag hade ju innan garanti till 2015-09. Är det någon annan som fått något liknande?
Hur som är det nog läge att ringa boschs kundtjänst angående detta!
 
Denna helgen har jag kört ny Indego som jag hämtat hos Beijer Bygg i går, lördags morse, när de öppnade.
Jag ser ingen skillnad förutom sladden från trafon som är grövre och knivarna som inte är symmetriskt slipade. Knappar verkar bättre liksom läslighet på skärmen.

Den karterade snabbt och satte igång direkt för att klippa i 14 timmar. Den håller på med andra omgången som jag startade i morse och som jag ska klocka (med statistiken) i morgon när den bör vara nöjd.

VATTEN verkar vara ett stort problem. Det står i boken att man inte får använda vatten ens för rengöring. Då kan man nog föreställa sig att klipparen inte gillar regn heller. Konstiga fenomen som att den börjar snurra, stannar, inte hittar tråden fast den står mitt på slingan, går utanför kan jag nog gissa beror på fukt.

Jag ser redan en STOR skillnad i effektivitet mellan gamla Sokrates och nya versionen. Problem med för tätt mellan trådarna har jag inte upplevt, men jag hade farhågor efter att ha läst om att nya versionen var känsligare. Jag tror att det enbart gäller miniavstånd om man vill ha klippt på smala passager.
 
Nu har den nya klipparen packat ihop på riktigt. Eller rättare sagt stannar med jämna mellanrum.

Maskinen stannar mitt i klippningen, och på displayen står det fatalt kommunikationsfel, gräsklipparen återstartar....
Sedan rasslar det i reläer i maskinen och den startar om. Dock kör aldrig maskinen igång, utan visar en bild där det står planerat tidsfönster är aktivt, alternativt för tillfället saknas ett tidfönster, fortsätt eller till bas.

Dock verkar det som att Oscar på indego supporten fixar en ny igen. Man får hoppas att den nya inte är lika illa som denna.

Det vore ju bra att få en fungerande innan garantin går ut. För ser det ut så här länge till så är det ju bara att sälja som reservdelar efter garantins slut. Det lär ju inte bli billigt att skicka til Danmark om man ska betala själv. Särskilt inte om man får betala för att de bytt hela maskinen.
Jag hoppas verkligen kvaliteten blir bättre på 1200 modellen när den släpps.
 
Har en kamrat som kommit över en nyservad Indego utan avgränsningskabel. Petade ner kabel från ett annat fabrikat och först missade indegon kabeln vid snäva kurvor för att nu inte hitta den alls. Tycker det låter orimligt att fabrikatet på kabel är boven i dramat. Några idéer på felorsak? Skulle det funka att köra kamratens klippare i min indegoanläggning utan att det sabbar för min klippare?
 
Det är troligen inte en chans att kabeltypen kan orsaka något fel. Det är möjligen viktigt att kabeln är hel och isoleringen inte är skadad. Kopparkabel bör fungera om man får tro på alla mätningar av Ohm på slingan som har skrivits. Är kabeln grävd för djupt ner kan det nog vara problem. Originalkabeln har en mycket stark och seg isolering jämfört med vanlig fk/rk.
Däremot bör man vara snäll och göra mjuka radier. Är det yttersväng runt ett hörn bör man dessutom öka avståndet till kanten en del då klipparen skär in med bakdelen. Jag har upplevt att klipparen kan dra rakt fram mot hinder om man har tvär böj och kort avstånd till kanten.
 
ATT GÅ ÖVER MIDNATT.
Jag har tidigare ställt frågan om man kan ha ett schema som börjar på kvällen och fortsätter hela natten.
Det verkar inte gå.

Jag har upplevt att det inte heller funkar om man startar en manuell klippning som inte hinner bli klar innan midnatt.
Jag har kört två klippningar som vardera tog 14 timmar innan klipparen blev klar.
Tredje klippningen startade jag på eftermiddagen och förväntade att den skulle vara klar fram på morgonen.
INTE!! Klipparen fortsatte hela dagen och enligt tidräkneverket så klippte den 2 kompletta klippningar utan att stanna.

För något år sedan så skrevs det att klipparen blir smartare med tiden och klipper snabbare efter ett tag.
Jag undrar om det är så med senaste versionen. Jag tycker att klipparen är väldigt systematisk och tar i princip lika lång tid varje klippning - reservation för att klipparen inte hunnit med mer än tre (som blev fyra) klippningar.
 
plaggis skrev:
Har en kamrat som kommit över en nyservad Indego utan avgränsningskabel. Petade ner kabel från ett annat fabrikat och först missade indegon kabeln vid snäva kurvor för att nu inte hitta den alls. Tycker det låter orimligt att fabrikatet på kabel är boven i dramat. Några idéer på felorsak? Skulle det funka att köra kamratens klippare i min indegoanläggning utan att det sabbar för min klippare?
Min Indego, går helt och hållet på min tråd från min gamla Landroid som jag hade i fjor, dessutom som har blivit sönderklippt på flera ställen och lagad både med lödtenn och med vanlig virning samt isoleringsband på, går hur bra som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.