M
Men usch vilken människa
 
Kan ju inte kommentera angående hyreshöjningen eftersom jag inte vet om den är rimlig eller ej men då finns det ju eb trappningsregel så att höjningen blir på flera år. Är hyran varit låg innan så förstår jag att dom höjer.

Dock kan dom ju inte förstöra marken som hyresgästerna arrenderar.
 
Tycker det är otydligt, hyr de marken eller hyr de hela byggnaden? Sedan låter 20000kr otroligt högt.
 
Hur kan hyran låta högt om vi inte ens vet hur många kvm som hyrs ut, om det är arrende eller bostad och om det är en årshyra eller månadshyra?
 
Jag har ingen jättekoll på vad som är en korrekt hyra för en villa i det området. Men de säger ju själva att den är förfallen, det borde innebära låg hyra enligt bruksvärdessystemet. Jag har sett en del utannonserade hyresnivåer på liknande siffror där det gällt andrahnadsuthyrning, då kan man ta en högre hyra enl. senaste lagstiftningen. Men det har då gällt hus i avsevärt mer centrala lägen (Bromma osv), och hus i väldigt bra skick.

Och oavsett om hyran är rimlig eller inte i det här fallet så visar ju fastighetsägaren genom sitt språkbruk, att hon saknar omdöme. Hur kan någon ens överväga att sätta sina barn i en skola som leds av en sådan person.
 
huggan skrev:
Hur kan hyran låta högt om vi inte ens vet hur många kvm som hyrs ut, om det är arrende eller bostad och om det är en årshyra eller månadshyra?
Syftade till ifall de hyr mark. (De tillkallar de boende husägare).
 
Hyran är väl satt efter att hyresgästerna själva ska stå för invändigt underhåll, då bör den vara låg.
 
Niklasloow skrev:
Syftade till ifall de hyr mark. (De tillkallar de boende husägare).
20.000:- om året är ju inte dyrt för ett arrende så det var därför jag reagerade.

Men efter lite googling på nätet så får jag fram att hon är en hyresgäst som hyr ett hus med kallhyra där även hon står för det inre underhållet.

Hyran ska höjas från 5.800:- till 20.000:- i månaden och tror denna VD att det är en marknadsmässig hyra så är hon inte klok när det är ett hyreskontrakt som dessutom ger hyresrätten underhållsskyldighet för det inre underhållet.
 
BigR
Osnyggt skött av Parts & Paomees AB. Ska vi gissa att dom nyttjar rättsväsendet i en uttröttande rättsprocess härnäst? Och varje dag under processen kan Berit gå ut och titta på grushögen som friskolan dumpat på tomten.

Skäms.
 
G
Det här precis som Anette Parts brukar göra: kontrollera hur skolan sköts, hur hon behandlar personal, hur utbildningsförvaltningen och skolverket verkar helt tandlösa. Hon gör precis som hon vill, betalar hellre skadestånd än erkänner att hon har fel. Jag skulle vilja att någon riktigt ordentligt går igenom AB Parts & Paomees, det finns mycket sjukt där och hur skolorna och förskolorna sköts, personalpolitik osv.
 
A
Då jag har personlig insikt i det aktuella fallet så kan jag säga att hyran ENDAST rör huset som har kallhyra, dvs hyresgästen betalar all uppvärmning själv samt att hyresgästen enligt kontraktet måste stå för allt inre underhåll. När Berit började hyra huset hade det stått tomt i många år och hon betalade själv för upprustningen som i dagens marknadsvärde skulle ha gått på ett par hundra tusen.
 
Det här visar i alla fall att man inte ska lägga ner pengar på något som man bara hyr!
 
D
Verkar ju vara en friskola som man inte vill sätta sina barn i iallafall...
Bara läsa innantill:
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1737713

Varför går de inre att stoppa helt? Indraget tillstånd pang bom!
Lite hårdare tag mot friskolorna vore väl inte fel?
 
Hyresgästen får ta kontakt med hyresnämnden, om nu hyresvärden avser att riva fastigheten på de premisser att den är "i så dåligt skick" så kan inte hyresvärden åberopa att hyran har varit oskäligt låg. Det finns något som heter bruksvärde, bara att be någon kunnig att se på standarden och sätta hyran därefter! Men om jag förstod det rätt så vill hyresvärden få bort "gästen" med en chockhöjning. Vilket i detta fall är helt omotiverat med tanke på att huset är "fallfärdigt" Så enkelt är det! Svårare att få hyresvärden att förstå det!
Hade fastigheten varit i ett otroligt bra skick så kanske en sådan höjning varit motiverad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.