Hej!
Jag håller på och skickar på ett platsbyggt skåp som jag designat själv för min hall.
Jag har inga tidigare erfarenheter av liknande snickerier men jag har renoverat en hel del och anser mig väl vara hyfsat händig och väldigt noggrann..
Jag har nu en bit in i projektet stött på ett problem som jag inte tänkte på när jag gjorde de första skissarna och jag skulle vilja ha kreativa idéer och förslag på hur jag skulle kunna gå runt detta. Jag har själv några idéer men är inte helt nöjd med dessa…

Skåpet jag jobbar med ska ha plats för dammsugare och städutrustning samtidigt som det kommer att ha hatthyllor och skohyllor och några lådor, det ser ut på följande sätt:

skåpetstängt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

trekantigt skåp med spegeldörrar

skåpetöppet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

öppet

vinstallet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vinställ blir inkluderat högst upp

Nu har jag reglat upp och påbörjat att tillverka spegeldörrarna, i dagsläget ser det ut så här:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela skåpet idag, ursäkta bildkvaliten… :p

Problemet som jag inte tänkt på är att den trekantiga luckan inte kommer att gå att öppna på vanligt sätt då den skulle klämmas fast mellan karmen i nedersta hörnet. Detsamma gäller den övre sneda "flip up" luckan.

trekantlucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

problemluckan...

image-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

densamma i verkligheten

problemdel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och problemet illustrerat, här överlappar luckan med ramen då den öppnas

Kom gärna med alla möjliga och omöjliga förslag på hur detta skulle kunna lösas så snyggt som möjligt. Tänk gärna utanför boxen… :)

Tack på förhand!
MVH Olle
 
Öppnas uppåt då? Med dämpare så den inet åker igen
 
Nja, då skulle det bli samma problem i det övre hörnet...
 
S
Du kan fasa insidan av hörnet så att det går fritt. Det är ganska brukligt på gamla luckor/dörrar men du har väldigt spetsig vinkel så det kanske inte blir något material kvar.
 
Tack för svar! Dörrarna är 24 mm tjocka och om jag skulle fasa av den skulle den bli endast ett fåtal millimeter längst nere i spetsen... Det skulle inte kännas helt bra tyvärr..
 
Kapa av nedersta spetsen några cm och sätt istället en motsvarande liten trekantig kloss i karmen. Om det fortfarande nyper så får du kanske fasa luckan lite också, eller göra luckan några mm mindre så du får lite större glipa.
 
tror jag har sett "special" gångjärn som gör att dörren skjuts ut utanför karmen när den öppnas
 
S
Jag skulle nog kapa hörnet och limma fast den bortkapade biten i stommen. Då kanske du bara behöver fasa en liten del av luckans långkant och visuellt består luckan av en hel triangel.

Eller göra luckan högerhängd. Då borde du klara dig med en mindre fasning.
 
Du kan ju göra om luckan till en låda, som dras ut. Du kanske kan bygga om inkråmet på en vanlig kökslåda? på ett snyggt sätt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu börjar vi snacka! :)
Jag har också varit inne på att kapa av nedersta hörnet och detta skulle kännas helt ok för denna lucka. Invändigt i den har jag satt in tre hyllplan och skulle den avkapade biten linjera med det nedersta hyllplanet borde det både se ok ut och inte störa funktionen alls då utrymmet under det inte ska användas..

bild (7).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hyllplan

Värre blir det i så fall med den övre "flip up" luckan som ligger precis vid vinstället. Även den har ett spetsigt hörn till höger och det skulle det kännas skumt att kapa av..

Jag gillar idén med specialgångjärn som gör att man kan dra ut luckan innan den öppnas. Jag har funderat i samma banor men visste inte att det fanns, jag tänkte att jag skulle behöva bygga ihop nåt eget med gångjärn och nån typ av glidskenor vilket skulle bli ett avancerat och projekt.. Vart kan man köpa nåt liknande? Jag har tittat hos specialbeslag men jag hittar inget vettigt, vet iofs inte vad jag ska söka på... Det närmsta jag hittar är dubbelverkande gångjärn men de ska ju svängas ut, inte glidas och det funkar ju inte...

Att bygga om dörren till låda är inget alternativ. Denna kommer för högt upp för att bli praktiskt åtkomlig ovanifrån och dessutom kommer det att bli tre lådor nedanför denna dörr.

ladoroppna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lådor

Fortsätt gärna med fler idéer! Stort tack för all input! :)
 
Fast den övre luckan måste ju inte nödvändigtvis vara spetsig, du kan ju ha en rak lucka där...
Om du verkligen vill ha den spetsig kanske det blir lite enklare om den är sidohängd (vänster)? Handtaget kan ju sitta där det sitter ändå.
 
Du måste ta av på insidan även om du kapar nedre hörnet (lite beroende på hur mycket du kapar), men inte så mycket att det stör funktionen. Snabbcaddade upp 5cm kapning, gångjärnens rotationscentrum 1mm utanför luckan, 2mm spel mellan lucka och ram.. Gula "triangeln" är i krock.

2014-09-11_1300.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Scissor_door_hinge_style_2_open_large.jpg



bara ett exempel, frågan är ju om det finns plats att förskjuta gångjärnet nog mycket åt sidan.
ju längre ifrån luckan gångjärnet monteras ju mer förflyttas luckan utåt när den öppnas.
 
Redigerat:
co-900=05834-bracketl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen och tack för er hjälp!

Problemet löstes genom att kapa av nedersta hörnet på den nedre luckan samt en fasning i bakkant, känns helt ok. Den övre luckan ville jag som sagt inte kapa så där löste jag problemet genom att öka glipan några millimeter och fasa bakkanten. Detta blev också bra, man tänker inte alls på att glipan är större där då det är ganska högt uppe mot taket...

IMG_2325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en lite större springa...

IMG_2326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och ett avkapat hörn

För fler bilder på hela projektet, kolla in min projekttråd!
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.