Aha! Så du är nyckeltillverkare också;)

Lucka vore bra att ha men jag tycker det är svårt att få den tät, då det är själva ytterväggen som luckan sitter i hos mig. För svårt rättare sagt för att komma till den energiklass som en ytterdörr och ett 3-glas energifönster har. Vill ju inte låta katternas skrymslen sluka min goda värme :)

EDIT: Det skulle visst citeras från KnockOnWood också men den rackarns lilla knappen "Citera" glömde jag att trycka på! Skyller på att att jag sitter på jobbet och vräker i mig thaimat samtidigt som jag måste kolla på byggahus....
 
Redigerat:
holmberg87 skrev:
...Skyller på att att jag sitter på jobbet och vräker i mig thaimat samtidigt som jag måste kolla på byggahus....
Bra att du prioriterar rätt saker, jobbet kan ju vänta :)

Nyckeln var bara en sådan där enkel innerdörrs, så det var inte så svårt.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Aha! Så du är nyckeltillverkare också;)

Lucka vore bra att ha men jag tycker det är svårt att få den tät, då det är själva ytterväggen som luckan sitter i hos mig. För svårt rättare sagt för att komma till den energiklass som en ytterdörr och ett 3-glas energifönster har.
Enkelt om man är kreativ som förra ägaren till detta hus: han har satt i kompletta 2-glasfönster som kattvindsluckor, vridna så att de hänger i gångjärnen och öppnas utåt, där trycker man upp fönstret mot taket och "stänger" det så hakar låsmekanismen i en liten stålögla. Och ja, man måste vara rätt starka för att trycka upp det tillräckligt högt...
Nån sorts skiva är spikad mot fönsterramen på insidan så att den kan tapetseras som resten av rummet.

Inte jättebra kan jag tycka, men det är inget kalldrag därifrån iallafall.
 
Anna_H skrev:
Enkelt om man är kreativ som förra ägaren till detta hus: han har satt i kompletta 2-glasfönster som kattvindsluckor, vridna så att de hänger i gångjärnen och öppnas utåt, där trycker man upp fönstret mot taket och "stänger" det så hakar låsmekanismen i en liten stålögla. Och ja, man måste vara rätt starka för att trycka upp det tillräckligt högt...
Nån sorts skiva är spikad mot fönsterramen på insidan så att den kan tapetseras som resten av rummet.

Inte jättebra kan jag tycka, men det är inget kalldrag därifrån iallafall.
Det var ju en lösning faktiskt! Kreativt och smart, för tätt läre det vara!
Bara nu detta inte sätter griller i huvudet på mig att göra likadant.. Nä jag ska inte ha en lucka.. Eller.. haha!

Dags att åka hem från jobbet snart så man kan tänka på bygget:)
 
Monterat glespanel i halva garagetaket.
 
Limmade fast en tröskel, det var ungefär vad som hanns med ikväll =/
 
phl skrev:
Limmade fast en tröskel, det var ungefär vad som hanns med ikväll =/
Vad du kommer att svära den dag du vill ta bort den... ;):D
 
Dörrarna och karmarna lackade, trösklarna bli låsta av klinkers som jag lägger. Mao går de ändå inte att ta bort hela så de kan lika gärna sitta ordentligt.
 
Y
Nya mobiltelefonerna släpps snart så får panta lite metall så jag har råd med en sådan...

Tigersågade loss gamla hydroforen som är ca 90cm bred och 170cm hög. (~ 800Liter)
Tänkte först kapat den i 2-3 delar men äh, krokade fast den i traktorn och drog ut den. Lyfta på kärra sen dra av den för hand.
DSC_0211.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  • I övrigt har jag förberett alla sopsäckar inför Sanering av uppfart.
  • Samt förberett allt gammalt virke för samma öde.
  • Sågat och rivit ut gamla förvaringshyllor.
  • Och snickrat lite på pelarna till blivande väggen.
  • Försökt fåtag på virke till några blivande förrådshyllor.
  • Klurat i kommunalt avlopp eller inte.
 
Redigerat:
Vattnat gräsmattan och snackat skit med slamsugningschauffören. :D
 
Reglat upp lite och klurat på hur jag snyggast gör golvvärmecentralen åtkomlig...
Kommer bli en lucka men inte riktigt klar med hur den ska göras. Blir träpanel av råspont på väggen.

Så nu är det bara ta sig tid att göra själva sponten:) (Köpte billigt virke från sågen utan spont)
Varför göra det enkelt när man kan göra det tidsödande och "billigare":D Svärfar har en egen såg
Innervägg 012.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Städade undan lite i hallen i källaren samt verkstan. Nu är golvet redo för klinkers!
 
D09
Vaknade till en härlig avloppslukt 🙀

Hällde vatten i golvbrunnarna och hoppas på det bästa..

😁😁😁
 
Fixat med salning och foder på dörrar och fönster.
 
Monterat glespanel i resten av garagetaket (sent igårkväll iofs)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.