Hej

Har fått offert på en Daikin FTXS35K inomhusdel med en RXL35 utomhusdel.

Bor i 70:tals kåk i ett plan på 133 kvm.

1. Är Daikin en vettig leverantör?
2. Inomhusdelen är på 5,2 kw, är det i överkant?
3. Vad borde man kunna tänka sig för pris, installerat och klart?

Tack på förhand!

/Johan
 
Supernöjd med Daikin. Vi installerade 2011 en FVXG35 (Nexura) med utomhusdel RXG35. Huset från -28 så valde golvmodell för att få lite varmare golv. Klarar hela huset med viss stödeldning i kakelugn på ovanvåningen (2 plan, 148 kvm).

VI betalade då för detta inklusive installation (samt el): 25.250:- efter ROT.
 
Om jag tolkar deras modeller rätt så är det en Daikin Caldo, en av deras standardmodeller du fått offert på.

Vi installerade en Daikin golvmodell i vårt förra hus. Då var deras program mindre än i dag så det fanns bara en golvmodell och ett par väggmodeller.
Vi var mycket nöjda med installation och produkt. Den levererade mer än den lovade, vi hörde många vars värmepumpar la av när temperaturen sjönk men vår gick utan bekymmer och gav faktiskt en hel del tillbaka trots att det var riktigt kallt.

Totalt gav vi drygt 20000:- för installation och pump, tyvärr inte mycket ROT eftersom det mesta är kostnaden för pumpen (vi hade alltså en ärlig installatör avseende ROT).

Jag tror det viktigaste är att få din pump installerad av en installatör i närheten med gott rykte. Det finns många tillverkare med bra pumpar.
 
Jag tror att Daikin och Toshiba är dom bästa pumparna, om jag skulle byta ut vår Sanyo så har jag tänkt att köpa en Toshiba, och det är pga. att det är den enda pumpen som man kan välja fläkthastighet på.
Alla andra pumpar ändrar fläkthastighet hela tiden efter värmebehov och jag tycker det stör mer än ett konstant fläktljud.
Har man dessutom en värmekälla i en annan del av huset så hjälper värmepumpen till att sprida den värmen om fläkten är igång.
 
Den Daikin vi satte kunde ställa fläkthastighet manuellt. Fanns även ett nattläge som var extremt tyst.
Precis som du skriver är det bra att kunna köra bara fläkt. Vi använde det ofta eftersom den stod nära en öppen spis.
 
Redigerat:
jtl skrev:
Den Daikin vi satte kunde ställa fläkthastighet manuellt. Fanns även ett nattläge som var extremt tyst.
Precis som du skriver är det bra att kunna köra bara fläkt. Vi använde det ofta eftersom den stod nära en öppen spis.
Exakt som vår. Cirkulerar bara luften när vi eldar i kaminen på bottenvåningen...
Förövrigt fungerat perfekt även när vi hade -23 i en vecka.
 
Tack alla!

Kom gärna med mer input och tankar!

Vad säger ni om 5,2 kW?
 
OXYD
Ivts senaste kan man ställa fläkkthastighet på. Tycker det är ett krav för autolägena brukar inte fungera helt optimalt
 
Vi har ett element i lilltjejjensrum som reserv på ovanvåning, ett element toalett nere, ett element badrum uppe. Kör bara Daikin nere, stödeldar i en kakelugn uppe, vid tillfälle. Köper två kubik per år med mysved nere.

Så här..
2012 var dottern liten, stödeldade inte på ovanvåningen, körde element.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bluff
  • Laddar…
Första året hade vi bara elvärme, hyffsat nya LVI element men låg då på ca 4500-5000:- i månaden vintertid, och eldade ändå på i kakelugnarna betydligt mer än nu. Vi har 2 kakelugnar, en kronspis och en ny kamin...
 
Peter2400 skrev:
Jag tror att Daikin och Toshiba är dom bästa pumparna, om jag skulle byta ut vår Sanyo så har jag tänkt att köpa en Toshiba, och det är pga. att det är den enda pumpen som man kan välja fläkthastighet på.
Alla andra pumpar ändrar fläkthastighet hela tiden efter värmebehov och jag tycker det stör mer än ett konstant fläktljud.
Detta stämmer inte. De nya modeller som t.ex. Bosch, IVT, Thermia, etc, säljer kan man ställa bl.a. fläkten (tror att det av är samma maskin som sälj under deras varumärke, där IVT har ytterligare modeller)
De här maskiner klarar att ge överskott ner mot -30 däremot så kan man inte sänka tempen inne lägre än 18 grader alternativt underhållsvärme 10 grader.
Om Thermia valt att ta in denna maskin så får jag en känsla av att det är bra kvalite, själva har vi Boschen i fritidshuset sedan ett år.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
För några år sedan var ivt/Bosch brandade Sharp, vet inte om det är så fortfarande.
 
OXYD
mitsubishi gör prisvärda vinnande pumpar också.
Kolla på www.värmepumpsforum.com där får du mycket hjälp.

I tester de senaste åren har mitsubishi och ivt varit I topp på seriösa norska och svenska tester
 
  • Gilla
Bluff
  • Laddar…
OXYD skrev:
I tester de senaste åren har mitsubishi och ivt varit I topp på seriösa norska och svenska tester
Tyvärr är det sällan som att alla tillverkare är med. Det är som med alla andra tester, ställer tillverkaren inte upp på alla villkor så är de inte med.
 
  • Gilla
Bluff
  • Laddar…
Bra att fler tillverkare insett fördelen för användaren att kunna bestämma fläkthastigheten.
På Mitsubishi och Panasonics pumpar kan man det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.