Har ett mindre rum över i källaren och funderar på att bygga en bastu. Hade tänkt mig panel på väggarna. Två utav väggarna är inte innerväggar. Kan jag sätta panel på allihopa ändå?

 
Du måste isolera alla väggar innan du sätter panelen.
Mot ytterväggarna skall du dessutom ha en ventilerad luftspalt (min 20 mm) närmast ytterväggen så att du inte får kondens där.
 
Är det lämpligt att kanske regla upp allt mha stålreglar samt isolering? (har gjort det i ett annat rum nämligen).

Vad skall jag sätta på stålreglarna innan panelen?

Gips?
 
Först ska du ha luftspalt mot ytterväggen. Detta fås genom att du lägger regel mot ytterväggen (stående). På dessa reglarna spänner du upp rostfri ståltråd så att inte isoleringen kommer mot ytterväggen. Därefter spikar du upp 45-reglar liggande på de redan monterade reglarna. Isolerar mellan de liggande reglarna och därefter bastupanel på insidan. Detta gör att fukt försvinner i luftspalten. Man ska INTE ha något mer material emellan (panel, gips e.d.).
 
Rummet är ganska litet redan. Vill inte bygga ut för mycket ifrån väggarna, men jag inser att jag måste isolera. Går det att använda mindre tjocklek på reglarna?

Den första regeln som lägger mot väggen, är den i trä?
 
Du kan spara lite utrymme med finska Sauna-Satu-isoleringen. Den är 30 mm tjock (men dyrare) och reglarna blir alltså tunnare än vanliga. Kolla de äldre trådarna, finns mer info i dem. Hinner inte själv just nu.

/ama
 
Tack för tipset. Jag undrar om jag alls behöver isolera inneväggarna i rummet?
 
Om det är bastuväggarna du menar med inneväggar så definitivt ja! Oisolerad bastu tar en evighet att värma upp och håller värmen dåligt.

/ama
 
SÅ litet rum kan det väl inte vara. Att bygga ut från väggarna tar ca 30+45+12= 87 mm (regel+regel inkl isolering+panel). Har du inte plats med det ska du nog överväga om du har plats med bastu över huvud taget. Gär det inte att skruva till på något sätt så du att du får mer plats (vända och vrida...).
Du bör ju ha minst 1,5x1,5 m annars blir det nog svårt.
Innerväggarna MÅSTE isoleras annars blir det helkass (som någon annan nämnde).
 
Återkommer med en skiss på rummet :)

 
Här är en skiss på rummet. Måtten är innermått. Det är alltså vad jag har till förfogande innan isolering.
Basturum.jpg
 
Det blir en stor och fin bastu även om du isolerar ordentligt.
 
Jajamän, gott om plats! Lite tight för två lavar, men det går det med. Säg att lavarna blir 1000mm eller 1200mm djupa sammanlagt, du har fortfarande plats framför, även med välisolerade väggar. För att få lite känsla för hur mycket plats saker tar, kolla på Tylös färdiga basturum (men du bygger själv hoppas jag?) och jämför med ditt utrymme, inga problem!

Planlösningar för Tylö finns bla hos Sigro (finns såklart hos Tylö med, men jag gillar inte deras site, funkar inte jättebra med linux)
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/bastu_avd/bastu_tylo/basturum/plan.html

/ama
 
Det fanns rum med måtten 203x160cm. Passar ju perfekt. Men skall som sagt bygga det själv.

Hade tänkt mig lavarna placerade på kortsidan. Är det bättre att ha dem på långsidan?

 

Förstår inte riktigt argumentet att man ska isolera en bastu för att det annars tar tid att värma upp. Inuti ett hus kan det inte vara problemet. Aggregat + kasta vatten värmer en bastu snabbt, viktigt är ett stort stenmagasin. Förr i ute-bastuar var det långt ifrån välsiolerat men det gick bra att basta ändå.

En finsk modell (eller "pajala-ugn"?) har lock på aggregatet så att man värmer inget av bastun utan efter man kliver in i bastun som är i princip kall, lyfter man locket och hinkar på vatten. väldigt skönt! och då har inte isolering så stor betydelse

Själv har jag varit med och byggt en ute bastu med rejäla golvspringor i och även den går bra att värma.

Har man isolering är det för att angrensande rum inte ska bli så varma eller om det förhindrar kondens.

///Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.