Det har varit så mycket jobb sen vi köpte huset i mars. Helt slut.

Besiktning och ta ställning till allt som noviser på hus
Försäljning och uppfräschning av gamla bostaden - massa extra jobb.
Renovering, hantverkare, förseningar, och dyrare och mer omfattande än vad vi visste innan.
Flytt med småbarn. PuH.
Och så våra vanliga jobb.

Men nu har vi flyttat in och bor bland hundra flyttkartonger...

Känns som det aldrig tar slut.
Helt matt nu.
Känns som huset helt tagit över vårt liv.


Behöver lite kloka ord.
 
Att avsätta ett av rummen som inte behöver användas precis nu till alla flyttkartonger kan vara en klok idé.

Ta sedan hand om EN flyttkartong varje lördagmorgon. Hela kartongen. Om energi finns på söndag eftermiddag kan man ta EN kartong till då. Att hålla på och dutta och rota i alla lådorna gör en galen. Säkert har ni fått upp det ni absolut måste ha framme redan. Var inte rädd för att göra er av med saker ni inte omedelbart kan placera, särskilt i de sista lådorna.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jag kan inte stödja idén om att gärna skänka bort grejer som man inte direkt hittar en plats till - det tillhör ju att känna in huset och hur man vill möblera och hade vi gjort oss av med allting som vi inte trodde skulle passa in direkt hade vi varit tvungna att ge oss ut för att köpa mer nu :)

Och det blir bättre! Så fort man får ordning på de basala rummen, köket och sovrummen och en ordentlig soffa, så känns livet lite lättare.
 
bittle skrev:
Jag kan inte stödja idén om att gärna skänka bort grejer som man inte direkt hittar en plats till - det tillhör ju att känna in huset och hur man vill möblera och hade vi gjort oss av med allting som vi inte trodde skulle passa in direkt hade vi varit tvungna att ge oss ut för att köpa mer nu :)

Och det blir bättre! Så fort man får ordning på de basala rummen, köket och sovrummen och en ordentlig soffa, så känns livet lite lättare.
Instämmer!

En gång, vid en flytt, skänkte jag bort en sån här Bruno Mathssonstol för att den inte "fick plats":
Bruno_Mathsson_Pernilla_3_Lounge_Chair_0bz.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissa om jag ångrat mig :(
 
  • Gilla
Jan Lahti och 1 till
  • Laddar…
Ouch!
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
En gång när jag flyttade fick jag en flis i en finger, det var jättejobbigt.
 
  • Gilla
Saltis och 2 till
  • Laddar…
Vi flyttade också i mars i år till ett objekt som behöver renoveras. Här följer lite erfarenheter och tips från mig.

- Ha fokus på att stänga saker. Det är lätt att påbörja saker i jakten på att förverkliga ens visioner med det nya huset, men det blir lätt för mycket saker öppna, så... stäng stäng stäng.
- Renovera ett rum i taget. Visst, det kan finnas många fina synergier med att dela upp arbetet på arbetsmoment istället för på rum, men det blir lätt omöjligt att leva i. Så, acceptera att alla moment (om det tex är ytrenovering) måste göras om i alla rum.
- Har ni flera toaletter, renovera en i taget. Funktionella ytor som toaletter är bra att ha iaf en fin fungerande. Självklart kanske, men ändå. Dumt att renovera båda samtidigt.
- Barnvakt. Vi har långt till mor och farföräldrar så vi har inte haft barnvakt alls, vilket inneburit att i princip bara en kan jobba på helgerna. Hade underlättat väldigt mycket med barnvakt.
- Bygghjälp. Kanske har ni någon släkting som tycker det är kul att hjälpa till?
- Planera det som ska göras i exempelvis Trello. Det ger en tydlig överblick över vad som ska göras och vad som är klart vilket minskar stressen hos kontrollpersoner.
- Som nämnts ovan, ett "skräprum" är bra att ställa saker i.
- När ni möblerar och tänker inredning. Fokusera på förvaring, dels för att det är väldigt praktiskt, men också för att få undan alla kartonger.

Sist, men inte minst. När ni har fredagsmys och tar ett glas vin. Tänk på allt ni faktiskt gjort och var nöjda med det. Visst ska man blicka framåt, men ibland är det inte dumt att tänka på allt man faktiskt gjort.

Lycka till från en i samma sits som njuter i fulla drag!


Edit: Ser att inlägget är från förra året, men kanske kan någon finna värde i mitt inlägg ändå... :)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Har du varit på party hela natten eller igår är samma år som idag.
 
  • Gilla
j.f.s och 1 till
  • Laddar…
Haha, sorry. Kollade på när medlemmen blev medlem. Okok...
 
P
Något som tycker är konstigt nu för tiden är att alla "måste" renovera när dom flyttar in. Till mitt första hus flyttade jag in och bodde ett tag (nått år) och sen började fixa. Det är bara extrema grejer som måste fixas direkt. Idag är allt måste...

Lådor. Ta som sagts ovan att ta en i sänder. Två varje helg låter dock lite litet. 5-10 borde man klara av.

Min fru har ett extremt förhållningssätt till lådor. Har hon inte öppnat den på länge så åker den på tippen. Undantag någon enstaka. Detta gör att de flesta lådor tillhör mig... :(
 
Skojar du?? En sån fru ska du vara rädd om.
Vilken njutning att se när tre lådor med julsaker åker o containern.....
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Tackar för kloka ord.
Känns lite bättre idag.

Funderar nu på varför elementen inte blir varma efter vvs-killarna satte tillbaka dem...är det fel på dem eller är det för varmt ute för termostaten ?
 
Saltis skrev:
...
Funderar nu på varför elementen inte blir varma efter vvs-killarna satte tillbaka dem...är det fel på dem eller är det för varmt ute för termostaten ?
Inte behöver du väl ha på värme så här års?
 
Kanske inte. Undrar bara om de funkar eller om de också behöver bytas....
 
vi håller på att gå igenom processen att flytta. Från större hus till mindre nybyggt radhus. I vårt fall har vi renoverat och fixat i 5 år och av olika anledningar vill vi inte göra det längre utan snarare frigöra tid till familj och socialt liv.
Dock är det 5 härliga år med förbättringar som vi är stolta och glada över att vi gjort.

mitt bästa tips är att börja rensa. rensa, rensa, rensa. Man samlar på sig så mycket skräp under åren och att flytta med det är bara förenat med jobb och ångest ;)

I vårat fall har det blivit nödvändigt för att vi överhuvudtaget skall få plats. Inte för att vi har mycket saker sedan tidigare, men för mycket med tanke på att vi tappar ca 40 m2.
Känslan över att se att det blir mindre och mindre saker kvar i huset är härlig. Att åka till tippen (eller sälja) är även det en underbar känsla.

Så, rensa :)

Utöver det så sätt inte upp så höga krav på er själva. Förstår att ni gör det (vi har gjort det med). Men jag lovar dig, huset kommer så kvar, även kartongerna om ni skulle välja att göra något annat en helg eller två. Tror det är bra att mixa upp så att inte all energi går till att fixa och stå i. Blir lätt att man glider ifrån varandra och när man väl kommer ur allt om några år så upptäcker man att det inte finns så mycket gemensamt kvar. har sett det i bekantskapskretsen och min fru och jag gör allt för att inte hamna där :)
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.