Hej,

Jag har en motorsåg huskvarna 242 Xp som vägrar gå igång. Jag fick igång den förra veckan utan besvär men inte nu....
Jag har kollat så shockknappen är i rätt lägge, på av knappen lika så, det den har bensin o olja, slagspärren är i rätr läge....

Så jag provade skruva upp locket och skruvade ut tändstiftet, blåste rent den. Hjälpye inte. Skruvade ut den igen efter en stund och drog några ggr i snöret utan stirtet i, som en kompis sa att jag skulle, och sen satte i stift och lock och försökte köra igång igen men hjälpte inte ett skvatt.....

Vad kan det vara?? Jag har ryckt o rykt massor av gånger nu, och två andra har också varit rovat rycka... :(
 
hsd
Har Du fyllt kjedjeolja i bensintanken ,det märks på färgasaren och bränslefiltret, vanligt fel
 
Redigerat:
D09
Funktionstestat stiftet ? ( gnista )

Rätt soppa?

Smutsigt luftfilter?

Skräp i förgasaren?

Smutsigt bränslefilter?
 
kulle
Väldigt troligt att det är stiftet
 
hsd
Jomenvisst det är viktigt att ha tvåtaktsolja i bensinen 2% jag rekomenderar Aspen färdigblandad
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Jag provade att dra i snöret med stiftet i handen och fick en stöt, så den lär ju fungera dom den ska i alla fall...men filter o så har jag inte kollat...ska göra det och återkommer, tack!
Oljan har jag hällt i rätt tank.
 
D09
Armin Ina skrev:
Jag provade att dra i snöret med stiftet i handen och fick en stöt, så den lär ju fungera dom den ska i alla fall...men filter o så har jag inte kollat...ska göra det och återkommer, tack!
Oljan har jag hällt i rätt tank.
Tror man får titta på hur gnistan ser ut också.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
hsd
plocka bort luftfiltret å prova - bara för test kör inte utan luftfilter-de valiga filtren kan rengöras med tvål å vatten se till att det torkat innan det sätts tillbaka
 
Hallå där!

Jag tog med mig motorsågen till cramo serviceverkstad och där var det en man som antagligen var ett riktigt proffs. Han sa att de får in upp emot 50 sågar i veckan :O

Han drog i snöret 5-6 gånger i följd, och herrejösses vad han drog alltså. Men den gick inte igång så jag var nästan på väg att lämna in den hos honom för lagning. Men så frågade jag om det kanske kan vara tändningen och då sa han att det kunde det ju vara, om jag vill så kunde han skruva upp den direkt o kolla lite snabbt.
Så han skruvade upp locket och skruvade ur stiftet.och den såg bra ut sa han. Så han drog några gånger utan stiftet i satt och sedan satte han in den igen och gick ut och drog ca 5ggr igen - OCH DÅ gick den igång!!! Senare så frågade jag hur han gjorde exakt för attf å igång den och då kom det fram att jag hade gjort helt åt skogen fel. Knappen som jag trodde var bara en startknapp var en choke-knapp och den som jag trodde var choken var en handvärmare! :) Så jag hade alltså dragit med choken i åt skogen för många gånger! Så motorn var ju dränkt med bensin menade han. hahaha.......Sån klant man e!! Men så skönt att det gick att fixa så enkelt. Och jösses vad han var stark! Drog verkligen för kung och fosterland :surprised: jisses. Och han tg inte ens betalt, jag kunde kompensera med några bullar nån gång, sa han :)
 
  • Gilla
RoBo och 4 till
  • Laddar…
hsd
:):):)
 
Grattis det var en snäll gubbe som lärde dig. Ovanligt att sonna finns kvar.hade det varit en fuling så skulle han låtit dig lämna in den. Och sakt att förgasaren och filtret va kasst inget komp i cylindern betala 2k och så går den igen. Såna gubbar finns det. Det vet jag. :eek:
 
hsd
Jag rekomenderar en kurs i motorsågning, att lära sig hantera sågen säkert och dagligt underhåll
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Har du antecknat nu, D09?
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
D09
Nyfniken skrev:
Har du antecknat nu, D09?
😆😆😆😆😆

;) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.