h-man skrev:
Vi beställde service av fjärrvärmesystemet efter vi flyttade in. Vi hade ett förbehåll i kontraktet att värmeväxlaren skulle servas och kontrolleras eftersom den droppade vid besiktningen. Vid servicen byttes typ några packningar men inte mer (jag minns inte exakt vad som gjordes på rak arm).

När vi sen inte fick igång värmen vintras visade det sig att cirkulationspumpen beckat igen.
Var det cirkulationspumpen eller något annat som läckte? I din första post lät det som att pumpen läckte, nu låter det som om det var något annat som läckte.

Exakt vad ingick i servicen av fjärrvärmesystemet? Ingick service av cirkulationspumpen?

Om det var pumpen som läckte och att pumpen ingick i servicen så skulle jag reklamera servicen.
 
Odjuret skrev:
Att det är "klegg" i att värme system känns väl inte som något ovanligt...
Detta är från 99. Då är det ovanligt.
 
I servicen kollade de bara själva värmeväxlaren. Det är möjligt att jag kan reklamera servicen men den kostade typ 1500kr så det är ingen större vits.

Vid bedömningen av huruvida dolt fel föreligger och om man fullgjort sin besiktningsplikt är det ju väldigt viktigt vilken ålder och vilket skick huset är i i övrigt. Hade kåken varit 100år gammal så är det ju inget snack om att man hade fått räkna med att sånt här kan uppstå.

Hade jag vetat mer om värmesystem och vad som kan hända om de läcker och det kommer rost i systemet så hade jag sett till att formulera paragrafen i kontraktet annorlunda så att den omfattade hela värmesystemet och då hade problemet varit löst. Visst kan jag ta kostnaden för spolning/rensning själv men dels vet jag ju inte om det faktiskt löser problemet och dels tycker jag det är principiellt fel eftersom jag är övertygad om att säljarna kände till att problemet fanns men mörkade det.

Hur funkar det här i praktiken om jag hypotetiskt skulle vilja driva det vidare?
Jag stämmer säljaren på X kr för åtgärdandet av felet , får för förhoppningsvis rätt i domstol och om jag inte får några pengar så får jag begära utmätning via kronofogden?
 
Istället för alla vådligheter i ditt sista stycke, ta reda på vad felet består i. Och detta på ett korrekt sakligt och fackmässigt sätt, gå sen vidare från vad som kommer fram då. Skulle vara intressant att förstå hur man kan kalla liknande problem dolt fel, och hur man öht får för sig att det skulle ha i det sk "rättsväsendet" att göra.
 
Jag får inte riktigt ihop detta. Det är alltså nästan ett år sedan du upptäckte felet och du skall åtgärda det nu? Hur höll du i så fall värmen under vintern?

Eller är det redan åtgärdat, men du vill begära ersättning från förra ägaren ett år efter att du lagat det?
 
I vintras höll vi värmen igång mha extrainsatta externa elradiatorer. Jag har försökt ha en dialog med säljaren under våren. Han har sagt att han vill lösa frågan men behöver sätta sig in i vad som gäller kring dolt fel och sen dess inte svarat på mail. Jag kommer naturligtvis försöka åtgärda felet men om det visar sig att spolning inte löser problemet så står jag inför en andra vinter med extra elradiatorer och ytterligare okända kostnader.

Jag tycker inte det är solklart att det inte är ett dolt fel men jag är ju part i målet...
så funkar dolda fel
undersök huset noga innan besiktning

Framförallt tycker jag att husets ålder och att säljaren skriftligen sagt att det inte finns några problem med huset (fackman har ju sagt att problemet inte är nytt) talar till min fördel
 
Hur ska du ha det med dom olika "fakta" du skriver här?

I ditt första inlägg skriver du
h-man skrev:
Extra kontroll och service av fjärrvärmeväxlare är utförd av fjärrvärmeleverantörens servicetekniker pga cirkulationspump hade beckat igen och den stod och droppade lätt.
, i ditt tredje inlägg skriver du följande
h-man skrev:
När vi sen inte fick igång värmen vintras visade det sig att cirkulationspumpen beckat igen.
, så frågan som nu kommer är vad är det som gäller?

I ditt första inlägg skriver du
h-man skrev:
Extra kontroll och service av fjärrvärmeväxlare är utförd av fjärrvärmeleverantörens servicetekniker pga cirkulationspump hade beckat igen och den stod och droppade lätt.
, i ditt tredje inlägg skriver du följande
h-man skrev:
Vi hade ett förbehåll i kontraktet att värmeväxlaren skulle servas och kontrolleras eftersom den droppade vid besiktningen. Vid servicen byttes typ några packningar men inte mer (jag minns inte exakt vad som gjordes på rak arm).
, så frågan som nu kommer är vad är det som gäller?

I ditt första inlägg skriver du
h-man skrev:
Extra kontroll och service av fjärrvärmeväxlare är utförd av fjärrvärmeleverantörens servicetekniker pga cirkulationspump hade beckat igen och den stod och droppade lätt.
, i ditt fjärde inlägg skriver du följande
h-man skrev:
I servicen kollade de bara själva värmeväxlaren. Det är möjligt att jag kan reklamera servicen men den kostade typ 1500kr så det är ingen större vits.
, så frågan är varför beställs en service som bara täcker själva värmeväxlaren när det är problem med cirkulationspumpen?


Du måste förstå att dina motsägelser mot dig själv gör att vi undrar vad som är sant, finns det mer i det du skriver som inte stämmer, vi kan inte veta.

Precis som Avemo har påpekat gällande tidpunkter för upptäckt/problem/framtida-åtgärdande, frös ni i vintras? Varför vänta över tre kvartal innan åtgärdande?
 
Ber om ursäkt för att jag är otydlig . Första inlägget skrevs på mobilen med bebis på armen... Flytt och besiktningar har skett medan jag befunnit mig på flygande fot i jobbet så jag har i princip inte varit på plats själv. Minnesbilder från mina sista 12månader är rätt fragmentariska...

Läckage fanns vid besiktning -> besiktningsförbehåll av värmeväxlaren i kontraktet. Efter service och kontroll så byttes "packningar" (lite oklart exakt vad som gjordes - svärmor var den som var på plats...) men växlaren fungerade fint. Ingen kontroll av resten av värmesystemet gjordes eftersom vi inte såg någon anledning till att det inte skulle fungera (jag är medveten om att bristen på uppföljning är det som främst talar mot att det skulle vara ett dolt fel).

När sen vintern kom men inte värmen så kallade vi in rörmokare som konstaterade att cirkulationspumpen beckat igen osv. Det här var i februari. Jag har som sagt försökt ha en dialog med säljaren men det har dragit ut på tiden pga han varit bortrest och sen till sist inte längre svarar på mail. En neonatal bebis i december gjorde att alla former av projekt sköts på framtiden.

Är det fortfarande oklart?
 
Oberoende av vad det kostar och vem som till slut får betala skulle jag låtit en vvs-firma ta reda på vad och säkerställa vad som är problemet och vad som har orsakat problemet, samt få en offert på vad det kostar att åtgärda.
Sedan kan du ta ställning till om det kan definieras som dolt fel.
För tillfället finns det en del gissningar. Dokumentera alla händelser kronologiskt så att du har ett underlag som någon sakkunnig sedan kan utgå från för att avgöra om ärendet kan/bör drivas vidare som dolt fel.
 
O
Det finns ett par viktiga frågor i detta som bör utredas innan du funderar på att stämma hit och dit.
Till och börja med, vad är det för fel? Det verkar inte ha utretts ordentligt. Samt när det gäller undersökningsplikten, hur långt sträcker sig den när det gäller värmesystemet? Ska man försöka testa att värmen fungerar? Hur ser rätten på problemet med att VV läckte? Det kan göra att ens undersökningsplikt fördjupas. Fungerade värmen efter att cirkpumpen byttes ut?
Bara för att man själv inte har kunskapen att kontrollera värmesystemet så så minskar inte ens undersökningsplikt på det området.

En viktig sak att tänka på är att säljarens upplysningsplikt är inte alls lika stark som köparens undersökningsplikt.
Det är nämligen inte olagligt att vara dum i huvudet.... (även om det vore bra ibland:p )
Säljaren kan på fullt allvar hävda att han inte upplevde några problem med värmen... Han kanske trodde det var normalt att man behövde ha extra element igång.... och droppandet var inget problem, bara att ställa en hink under....
Så enkelt är det.... Att vi andra vet att det inte ska vara så gör ingen skillnad. Det är ett exempel på varför säljarens upplysningsplikt är så lite värd. Säljaren kan på fullaste allvar och komma undan med det säga att han åtgärdade vattenskadan i väggen genom att måla över den... (nästan)
Så mitt tips är skippa funderingarna om att säljaren känt till problemet eller ej... Det är ingen framkomlig väg...
I just ditt ärende så tror jag att det är större chans att du får det som dolt fel, än att du kan få något ut något på att säljaren borde vetat....
Då är jag ändå skeptisk till att detta verkligen räknas som dolt fel.

Men som sagt var... ta reda på vad som är fel, hur mycket det kommer att kosta att åtgärda felet.
Därefter kan du fundera på om det är värt att driva det vidare.... Tänk på att en jurist tar nästan 10000:- i start avgift....

För man måste räkna med att säljaren inte tänker betala utan väntar på rättegång....
Om man inte betalar efter att rätten slagit fast beloppet så kan man skicka det hela till kronofogden så får man hoppas att han har utmätningsbara tillgångar.... eller att han har ett jobb och tjänar lite mer än existensminimum.... Då gör de en utmätning på lönen varje månad tills skulden är avbetalad... så har jag fått för mig att det hela fungerar...

Så börja nu i rätt ände som vi alla tjatat om, ta reda på vad felet är, samt vad kostnaden blir för att åtgärda det hela...
och tänk på att om du drar det till rätten och förlorar så blir det dyrt....
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Du kan ha förverkat din reklamationsrätt genom att inte reklamera felet direkt efter upptäckt.
 
Jag har haft kontakt med säljaren sen vi upptäckte felet så det lär inte vara nåt problem med förverkad reklamationsrätt

Jag ska naturligtvis ta reda på orsak och åtgärda felet. Det är ett stort projekt att montera ner hela systemet så det är inte helt lättråddat m tanke på avsaknad av varmvatten osv när man har fru och tre små barn hemma så det krävs lite planerande för att göra det så smärtfritt som möjligt

Orsaken till att jag undrar hur rättsprocessen ser ut är att säljarna numera bor på Island. De är framgångsrika politiker och i näringslivet. Jag hoppas att när de ställs inför övertygande argument att detta anses vara dolt fel och att när konsekvenserna av en eventuell rättsprocess blir klara för dem så kommer de glatt betala för att slippa problemet. De har gott om pengar men är hopplösa vad gäller all form av service och underhåll. Typen som skulle försöka köra 500mil utan att fylla på olja i bilen trots att oljelampan blinkar
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Får jag sätta 100 spänn på att det handlar om att lufta systemet ordentligt? Rost låter orimligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Får jag sätta 100 spänn på att det handlar om att lufta systemet ordentligt? Rost låter orimligt.
d^_^b

Lufta och fyllpå med mer vatten i systemet.
Kolla även så att inte att någon central Termostat som styr värmen i huset är ställlt för lågt...

Handventil från vvx som är stängd?
Snurrar cirkulationspumpen?
Kommer det värme In till vvx från fjärrvärmenätet?

Droppet från cirkulationspumpen, var det på pumpen före eller efter vvx?
Normalt så brukar fjärrvärme ägaren äga/sköta all service och reparationer till och med vvx.
 
Hej

Nu är jag ingen rörmokare, men en tanke som slog mig när jag läste MathiasS kommentar om att lufta systemet. Är det ett 1-rörs eller 2-rörsystem. Har själv haft erfarenhet av liknande problem i ett 2-rörsystem att en radiator inte blev varm pga smuts i returen på raiatorn. Om nu det skulle vara så i ett 1-rörsystem så drabbas ju alla radiatorer i hela slingan av denna smuts. Själv har jag ett 1-rörsystem i nyvarade hus och jag plockade bort två radiatorer och det är då viktigt hur rören kopplas samman så att vattnet kan ledas vidare till resterande radiatorer.

//JED
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.