KnockOnWood skrev:
Helt Off Topic, men du är ju en riktig solstråle! Tack :)
Jo men jag har bara passerat 30 med ett par år. Men tiden går fort och snart sitter jag där och stör mig på att grannen måste snickra på helgen! På dagtid skäms på dem!;)
 
Ingper skrev:
Känner igen det där.
Samma sak körde det äldre paret som flyttade in som våra grannar också med. "Detta är ett så lugnt område så man får inte väsnas".... mycket text
.

Det med kameror är det bästa jag vet. Sen vi satte upp våra, slutade grannen att gå in på våran tomt.
Numera springer han runt och kollar vad händer inne hos oss.

Jag funderar på att bygga "Kina" mur med taggtråd (ironi).
 
Atom skrev:
p.s. han skrek åt bygginpektören då hon nämnde att lagen är på våran sida...
Därmed skulle jag ta det lungt.

Låt de mindre vetande slåss mot väderkvarnarna och behandla dem som de barn de är.

Trevlig helg!

:beer:
 
Krilleman
Jag och min fru har köpt ett fint hus "på landet" för fyra år sen. Tio minuter med bil till centrum, och motorväg 3km från huset helt utan grannar inpå. Jag ser dom och dom ser mig men mer än så är det inte.

Jag vill inte vara för mycket of topic men jösses vad skönt det är att sköta sig själv när och hur man vill!

Och mitt råd till TS är precis som mycket_nu, slappna av. :beer:
 
När man läser denna typ av trådar inser jag vilken tur jag haft med grannar. Våra är fantastiska på olika sätt. Vi var på middag hos ett par av våra grannar förra helgen och de nämnde då att de hade varit och tittat på ett annat lite större hus. Även om det vore kul för dem med ett större hus, så vill jag inte byta grannar.
 
-RB- skrev:
När man läser denna typ av trådar inser jag vilken tur jag haft med grannar. Våra är fantastiska på olika sätt. Vi var på middag hos ett par av våra grannar förra helgen och de nämnde då att de hade varit och tittat på ett annat lite större hus. Även om det vore kul för dem med ett större hus, så vill jag inte byta grannar.
Visst är det härligt med bra grannar! Mina klipper gräset på ena sidan som borde "tillhöra" dom och så vidare. Dom hjälper oss och vi hjälper dom.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Lutte skrev:
Visst är det härligt med bra grannar! Mina klipper gräset på ena sidan som borde "tillhöra" dom och så vidare. Dom hjälper oss och vi hjälper dom.
Vi hade grannar som du förr i tiden. F*n vad vi saknar dem :(
 
Atom skrev:
Jag vill gärna förbli anonym. Tydligen är vi fler...

[länk]
Logiken, som HakanS efterfrågar, kan du nog allt förklara utan att avslöja din identitet.

I ett forum med 100 000+ medlemmar är 6 för möjligheten att ställa en fråga anonymt, och lika många emot. Och?

För övrigt tror jag säkert att du kan få långt fler att hålla med om anonymiteten. Det finns många på nätet som uppskattar den.
 
thomasx skrev:
Logiken, som HakanS efterfrågar, kan du nog allt förklara utan att avslöja din identitet.

I ett forum med 100 000+ medlemmar är 6 för möjligheten att ställa en fråga anonymt, och lika många emot. Och?

För övrigt tror jag säkert att du kan få långt fler att hålla med om anonymiteten. Det finns många på nätet som uppskattar den.
http://www.byggahus.se/forum/inform...or-inte-kunna-skriva-anonymt.html#post2079835

I #8 har du svaret.

P.s. Jag ska be admin att rensa tråden från allt off topic.
 
MathiasS skrev:
Dina tider är helt rimliga.
Vem bestämmer egentligen vilka tider som är rimliga?
Jag som jobbat natt i natt och kom hem nu och vill sova eller grannen som vill klippa sitt gräs på dagen för att inte störa nån på kvällen?
Alla utgår alltid från att folk jobbar 8-17 men så ser inte det ut i dagens samhälle längre.
 
Enligt Miljölagen är det ok att föra oväsen 06.00-22.00 alla dagar.
Den informationen har jag fått av polisen.
Lokala (kommunens eller bostadsrättsföreskrifter) kan ha egna föreskrifter.
Min kommun hänvisar till Miljölagen - Buller.
 
Stefan N skrev:
Vem bestämmer egentligen vilka tider som är rimliga?
Jag som jobbat natt i natt och kom hem nu och vill sova eller grannen som vill klippa sitt gräs på dagen för att inte störa nån på kvällen?
Alla utgår alltid från att folk jobbar 8-17 men så ser inte det ut i dagens samhälle längre.
Det är ju uppenbarligen reglerat i lag, men i övrigt är ju det enda rimliga att anpassa sig till det som passar majoriteten. Ni andra får helt enkelt gilla läget. Dessutom kan du säker snacka med grannarna så att dom klipper på eftermiddagen istället.

Eller vad tycker du, ska jag börja klippa gräset halvfyra istället?
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Jag arbetar inom rättsväsendet (för att ni ska förstå varför det blir fikonspråk strax) och det som sker är givetvis olika ting vid en tvist om ex tider för byggnation osv;

· Förtal
När en person påstår något om en annan vilket antingen inte stämmer (lögn) eller kan anses vara negativt för den andre att tredjepart får kännedom om

· Ofredande
När en person kraftigt stör eller irriterar annan på ett vis som inte kan anses vara befogat

· Hemfridsbrott
Knivigt, men i princip måste tomten vara försedd med tydlig gräns för att detta ska gälla i trädgården. Givetvis gäller det dock för bostaden!

Råd till Alla
1. Dokumentera allt
Tid, plats, datum, vem var där, vittnen, vad sades
2. Spela in ljudet; du får, utan att meddela, spela in alla konversationer där DU själv deltar!
3. Var tydlig, håll dig ENDAST till sakfrågan och INGET annat! Inte ens vädret.
4. INGA personangrepp; se punkt 3.

Tillse att ALLTID ha vittnen, om inga finns; gå omgående därifrån. Inga vittnen = ingen sanning (ord mot ord).

Skriv ner dina svar på frågor din granne har, få dokumentet bevittnat, lämna över en kopia till grannen.

Informera alla andra grannar om er tvist;
Annars kommer motparten att försöka liera sig med dem.

Håll huvudet kallt.
Backa inte om du VET att du har RÄTT.
Gör ALDRIG eftergifter om du inte VET att DU VINNER på det.

Ta't lugnt.
Idiotier vill ha makt, uppmärksamhet och vill få rätt.
-Visa istället ärlighet, tydlighet och saklighet
 
  • Gilla
swoosh och 6 till
  • Laddar…
Mycket bra inlägg, kaherdin.

Vill lägga till en sak - man kan göra försöka göra eftergifter på sådant som inte spelar någon roll för en själv som en del av förhandlingssituation om grannen samtidigt gör en eftergift på något som betyder något för en själv. Då låter man samtidigt grannen känna att denne utövar mark (vilket kanske räcker för att denne ska bli nöjd).

T.ex.
Granne: Ditt jävla oväsen stör mig.
TS: Okej jag kan gå med på att inte köra med bensindriven häcksax* efter kl 21 på vardagkvällar om du slutar klaga på vanlig trädgårdskötel och renoveringsljud under tiden som lagen tillåter.
Granne: Okej, då är vi överens.

* TS har givetvis en elektrisk häcksax.
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.