Krilleman
Projektet tvättstuga har dragit ut något massor på tiden, men nu, nu är det inom räckhåll för att vara färdigt. Flertalet trådar om diverse problem har funnits att läsa om på forumet men nu, nu är det nära!

Skissen på hur planen i första läget för tvättstugan/badrummet är denna:

skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Från början så såg det ut som följer:

innan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P7090037.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PB050165.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter en hel dags bilning av ett gäng kamrater var det bilat och gruset utgrävt också. 7,5 ton stod det på fakturan för flaket inklusive lämn/hämt!

Efter makadam + isolering 17cm + vattenburen golvvärme + armering + gjutning så såg det ut såhär:

gjutning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det av någon anledning uppehåll i fotograferandet. (slutkörd?)

Men idag så är det som följer:

P9050153.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P9050154.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P9050156.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P9050157.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P9050161.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett krav från damen var att respektive golv (10x10 i dusch & 30x60 i tvättstuga) skulle följa med upp på vägg/nisch för att få ett levande rum som inte "alla" har, och idag med facit i hand tycker jag att hon hade rätt!

Kvar att göra är att inhandla torktumlare/tvättmaskin och köpa en enkel duschdörr att sätta vid nischen. Och att sätta dörrkarm + dörr till tvättstugan. Och frugan ska måla dom blåa fönsterna vita, men det har hon sagt i över ett år nu. Så jag hoppas inte på något mirakel när jag själv dragit ut på projektet alldeles för länge.

Oavsett så är jag ruskigt nöjd med min insats, och ja, jag har gjort allt i egen regi med lite spetshälp i plattan med bilning och gjutning. I övrigt är det jag som byggt!

Håll till godo! Detta är mitt bidrag i socialt & projekt!

(y)(y)(y)
 
  • Gilla
Fredrik Moback och 18 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!! Och att du har 2st duschar, det gillar jag!
Vad har du för sorts spottar?
 
Snyggt!
Bra jobbat.
 
Ser riktigt trevligt ut! Tycker att du ska fortsätta med Socialt&Projekt även utanför badrum och tvättstuga :D
 
Riktigt jäkla snyggt :D
 
Det där vågar jag knappt visa för frugan.
Jag är avundsjuk så in i...

Snyggt!!
 
Krilleman
holmberg87 skrev:
Riktigt snyggt!! Och att du har 2st duschar, det gillar jag!
Vad har du för sorts spottar?
Spotarna i taket är köpta hos aliexpress. "2or 3or och 4or" efter tycke och smak i taket.

http://www.aliexpress.com/snapshot/276421118.html
http://www.aliexpress.com/snapshot/276421116.html
http://www.aliexpress.com/snapshot/276421114.html

Inga upplevda kvalitetsproblem hittills. Faktiskt tvärt om, mycket för pengarna!


I väggnischen sitter det hidealight LED-dot VP IP44 alu.

http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Downlights/Infallt/LED-dot_VP_IP44/1511439-1256146.html

Med flit köpte vi ledarna i taket "White" och LED-dot VP:arna Varmvita för att få lite olika ljus som skapar mer effekt. Sen är ljuset från "VP" lagom mysigt om man endast tänder dessa.

Mer saker som är klart:
Spegel på vägg till vänster om WC hämtad hos glasmästaren (måttanpassad) och torktumlare och tvättmaskin köpta och installerade.
 
Riktigt bra jobbat, krilleman!
Topnotch!
 
Krilleman
Vitvaror på plats:

P9110174.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den måttanpassade spegeln likaså:

P9110175.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt, står själv och bilar i källaren. Måste fråga dig vad du har för klinkers och var du köpte det, ser ju riktigt snyggt ut.
Keep up the good work!
 
Grymt!

Kan du berätta lite mer om den målade väggen vid toaletten? Ser ut att vara putsstruktur
 
Krilleman
Jag ville inte kakla hela utrymmet då det lätt blir "sjukhus-känsla".

Så från hörnet till vänster vid spegeln, förbi WC:n, murstocken och dörren, till hörnet vid tvättmaskinen, är det putsat med vanligt putsbruk. (Med undantag bakom WC enligt bilder)

Färgen är vanlig puts/betong-färg.

Jag är och kommer nog aldrig bli "kung av putsning" men oj så kul det är. Alla borde prova!
Att ett så "enkelt" moment som putsning kan vara så svårt och så givande...
Här är ju den gyllene regeln fortfarande (föga förvånande) att underarbetet är A & O! Starkt sugande material kräver slamning.
 
Krilleman
michfris skrev:
Riktigt snyggt, står själv och bilar i källaren. Måste fråga dig vad du har för klinkers och var du köpte det, ser ju riktigt snyggt ut.
Keep up the good work!
60x30 är köpta på byggmax för några år sen. Dessa var "utgående sortiment" och jag köpte alla dom hade kvar, för att jag skulle ha så det räckte... Kommer ej ihåg priset. Dock var billigt. Men det blev 6 frp över. Men det gör inget då jag har en liten hall innanför garaget som har orangeblommig matta a´la 70-tal. Dock är denna matta snart ett minne blott.

10x10 är köpta på K-rauta nyligen.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/klinker-masterker-avenue-svart-10x10-cm

Det var dom 10x10 plattorna jag kunde få som matchade 60x30:s färgtoning närmast. Det är dock fortfarande skillnad om du kikar på bilderna.

Dock var tanken att 60x30 plattorna skulle vara i duschhörnan också med en väggnära golvbrunn. Dock så gick den iden i graven så det var en gigantisk kantbalk under ytterväggen. Så det fick bli 10x10 med vanligt fall till centrerad brunn.
 
Riktigt Nice!
 
Är det dubbla takduschar också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.