Hittade en bild mot hållet där jag stod och fotade, vid entren in i huset..
Taget när vi höll på att riva..

golv_sektion3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska ta ett foto när det är klart också..
Just nu är golvet klart, men vi saknar panel till under fönstret..
 
Trapprojekt till vår inneboende

Då vår inneboende är ute på vift så passade vi på att göra ett race utanför dennes dörr.. i nästan ett års tid har detta projekt fått vänta.. så det var hög tid att göra nått nu! Det har såklart funnits en trappa upp, men då vår inneboende går med kryckor och det blir inte bättre.. så har vi försökt anpassa trappan efter det.. lite lägre och djupare steg.. och grymt stabil :)

trapp1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trapp2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trapp3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tadaaaa.. känns bra och "lätt" att gå i..

En sak som inte funnits tidigare här är ett trappräcke, vilket har stört tom mig.. jag vill gärna ha nått räcke/pinne (vad som helst) när jag går i trappor.. inte alltid man behöver ta i det, men jag vet inte.. kanske är en trygghetsfråga?!.. I alla fall så var det nu äntligen dags att göra ett..

trapp4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trapp5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vår lilla avsats fick också ett räcke!

trapp6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara resten kvar.. dvs målning, mattläggning..osv..
Men nått ska man ha och göra andra dagar med ;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Öppnade en tråd om logen/ladan idag, har ni några tips.. hojta till :)

Länk till tråd: Klicka här
 
Fått klartecken från kommunen för att byta adress härute på landet.. vem hade kunnat tro att man skulle behöva göra en sån sak?! Nåja.. om några år kanske kartorna (läs: GPS jäklarna) slutar leda alla hit..

Trist när man flyttat ut på landet för att slippa massa folk/trafik så att hunden kan springa lös osv.. och ist kommer fler bilar in på tomten än innan och ska försöka vända.. (än en gång, jäkla GPS skrutt).. så man kan inte ha hunden lös.. för alla är inte så uppmärksamma och vi vill inte ha en platthund..

Ska också göra fler/nya skyltar att sätta upp här.. och så se om inte kommunen kan hjälpa oss med några mer officiella skyltar..
 
En skylt i stil med "Här slutar allmän väg. Vändplan saknas" kanske blir bra?
 
b8q skrev:
En skylt i stil med "Här slutar allmän väg. Vändplan saknas" kanske blir bra?
Jo nått sånt skulle vara bra! (y)

Men man förundras över hur observanta vissa människor är.. när man åker in i området där vi bor finns en "officiell" skylt att det är återvändsgata.. många ser tydligen inte den! De vill nästan försöka köra mellan vårt bostadshus och stallet för att komma "igenom".. och fortsätta.. fast det uppenbart är trädgård.. och inte väg!

De tänker heller inte på att våra soptunnor/postlåda osv står där på slutet av vägen.. (där tex adress står).. nejdå de åker ner o kollar läget.. dock får jag väl till deras försvar.. säga att de gör det inte medvetet (jäklas med oss alltså haha).. de följer GPSen (de är alltså på väg till ställen de aldrig varit på innan).. och av nån anledning leder GPSen hit folk med vårt "områdesnamn" och alla möjliga sifferkombinationer (inte bara en..).

Det värsta av allt (för dom iaf) är att det är bara vår gård som heter så här ..här.. och de måste ofta åka ganska långt tillbaka för att komma till stora vägen igen.. (där troligen "deras gård" ligger..) :|
 
Ett tips - de flesta GPS-tillverkare är för snåla för att köpa adressinformation från lantmäteriet eller kommunen, de förlitar sig på sin egen databas. Därför finns det ofta en funktion för att "rapportera fel" till dem. Så för att få slut på felkörningarna, bör du även skicka in rättelser till Tomtom, TeleAtlas m.fl.
Att bara kommunen gör en adressändring hos sig hjälper inte.
 
b8q skrev:
Ett tips - de flesta GPS-tillverkare är för snåla för att köpa adressinformation från lantmäteriet eller kommunen, de förlitar sig på sin egen databas. Därför finns det ofta en funktion för att "rapportera fel" till dem. Så för att få slut på felkörningarna, bör du även skicka in rättelser till Tomtom, TeleAtlas m.fl.
Att bara kommunen gör en adressändring hos sig hjälper inte.
Nej det är nog sant, vi hade inte trott att det skulle hjälpa nu heller iof (med adressändring).. utan snarare om 2-4 år.. då gamla gps:er börjar ha gjort sitt och nya tillkommer (de brukar ju vara ganska uppdaterade).. jag menar om man ser till mig själv.. så har vi aldrig uppdaterat våra gps:er alls.. enda gången det blev relativt ny karta var när vi köpte ny gps.. :surprised:

Det verkar dock som många gps:er är från mobilen (de har kommit ut och viftat med den och frågat..) - de borde uppdatera sig bättre ?

Ska ta mig en titt på om man kan felrapportera hos tillverkarna.. problemet är väl då kanske att jag inte vet vilka adresser som leder hit (ingen har varit samma som de andra..) hmm..

Tack för tipset! (y)
 
P
Hmm GPS bilkörning är intressant.. Man litar så mycket på GPSen att man glömmer titta på vägen..

Vägen som går förbi oss svänger 90 grader höger strax efter oss. Till 90 grader vänster i samma kurva finns det en "väg" som lantbrukaren har in till korna och den har en bom. Dvs det bildar en T korsning men det går inte åka på den ena T armen... En dag såg jag en budbil som kom i "110" just från detta håll och han körde nog på GPS då han fick panik bromsa när han upptäcker att det inte går att åka rakt fram.. Till saken är att denna "väg" fortsätter genom skogen och där finns ett hus men dit kommer man om man åker runt. Budbilen stod ett bra tag och tittade på bommen men förstod nog att man inte skulle åka där för det är som sagt knappt en väg. Gissar att han behövde ringa... hade han bara slagit upp kartan eller till och med bara tittat sig omkring så hade han nog förstått hur han skulle åka... Men det är inte den enda som funderat hur man ska göra med bommen
Obs denna väg har varit omöjlig att köra under många 10 tals år men dessa kartskapare tittar bara på att det just är en 'väg'. Inte om det går att köra eller inte. Så ändra adressen tror jag inte på.

Jag trycker nog att en tydlig skylt som säger som i #95 är bästa motelden + kanske att även meddela kartskaparna. Det finns inte så många som skapar GPS info. Tror man inte ska gå till dom som skapar själva GPSen utan det finns just kartföretag

Berätta gärna mer om du har hittar någonstans att nämna detta med ofarbara vägar. Jag vet som sagt en till
 
TheStills skrev:
Hmm GPS bilkörning är intressant.. Man litar så mycket på GPSen att man glömmer titta på vägen..

Vägen som går förbi oss svänger 90 grader höger strax efter oss. Till 90 grader vänster i samma kurva finns det en "väg" som lantbrukaren har in till korna och den har en bom. Dvs det bildar en T korsning men det går inte åka på den ena T armen... En dag såg jag en budbil som kom i "110" just från detta håll och han körde nog på GPS då han fick panik bromsa när han upptäcker att det inte går att åka rakt fram.. Till saken är att denna "väg" fortsätter genom skogen och där finns ett hus men dit kommer man om man åker runt. Budbilen stod ett bra tag och tittade på bommen men förstod nog att man inte skulle åka där för det är som sagt knappt en väg. Gissar att han behövde ringa... hade han bara slagit upp kartan eller till och med bara tittat sig omkring så hade han nog förstått hur han skulle åka... Men det är inte den enda som funderat hur man ska göra med bommen
Obs denna väg har varit omöjlig att köra under många 10 tals år men dessa kartskapare tittar bara på att det just är en 'väg'. Inte om det går att köra eller inte. Så ändra adressen tror jag inte på.

Jag trycker nog att en tydlig skylt som säger som i #95 är bästa motelden + kanske att även meddela kartskaparna. Det finns inte så många som skapar GPS info. Tror man inte ska gå till dom som skapar själva GPSen utan det finns just kartföretag

Berätta gärna mer om du har hittar någonstans att nämna detta med ofarbara vägar. Jag vet som sagt en till
Som sagt, man litar för mycket på tekniken ibland! Man måste ju använda ögon/öron/näsa/mun/hjärna ibland också! Det knasiga hos oss är att det BORDE ha blinkat hundra varningslampor innan de kommit ner till vår gård. Byns namn, vägens namn..de andra gårdarnas namn ..

Det är bara vi som heter "fel" och det pga avstyckningen osv tidigare i marken och gårdens historia.. Så även om gpsproblemet inte löser sig i första taget.. (Skyltar är nog bättre för det nu iaf).. Så känns det ju mer logiskt att heta som grannarna.. ..än namn efter en by/område några mil bort typ..

:)
 
Redigerat:
Blargh.. bula i huvudet!

Hjälpte maken och hålla upp (det gick ju bra..) en golvregel på balkongen som skulle måttas in.. sen vet jag inte riktigt vad som hände.. vi tappade bägge taget om den och jag, som stod under, tog emot den med huvudet och axeln.. tyvärr innan vi fick tag på den med händerna igen..

Jäklar va tunga de kan bli (snarare, vilken fart de kan komma i..) - trots att de kanske bara ramlar nån halvmeter ner!

..och de brukar säga att trä mot trä gör ingen skada.. hmpf!

:banghead:
 
VALEXTRA:

Valet är nu avklarat för denna gång - det gick precis som jag trott / förutspått (inte direkt som jag önskat).

Alla partier låg ganska precis "i procenten" där jag trodde.. enda undantaget var att FI fick några färre röster än jag trott från början.

Men i det stora hela - inga överraskningar.

Nu är det bara och köra på, hoppas på det bästa..
 
..nej, jag har inte ens grundat trappräcket än.. :surprised:

Men vi har äppelcider och äppelvin på g.. och vi har hunnit göra två satser med äppelmos! (y)
 
FICK SKRAPA RUTORNA PÅ BILEN IMORSE :eek:
 
Tråden kommer inte att dö om du inte bumpar den, jag lovar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.